پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 16
کد خبر: ۳۹۱۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
هک بیش از ۱۱۵ میلیون ذخیره اطلاعات شرکت‌های بیمه؛ خبری که ساعاتی پس از اعلام خبر هک و افشای اطلاعات کاربران و راننده‌های تپسی، از یک منبع مشابه، منتشر شد. در این خبر، اطلاعاتی شامل «نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، کد ملی و شماره شناسنامه و شماره تلفن» مشترکان ۱۹ شرکت بیمه در کشور با قیمت ۸۱هزار دلار به فروش گذاشته شده است. تا این لحظه، «مجید مشعلچی فیروزآبادی»، قائم‌مقام بیمه مرکزی تنها مسوول در صنعت بیمه کشور است که در مورد این حادثه صحبت کرده است. او ضمن تایید به سرقت‌رفتن اطلاعات بیمه گزاران، گفته این اطلاعات، قدیمی بوده و نمی‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

شعارسال: هیچ شبکه‌ای از هجوم گروه‌های سایبری در امان نبوده و نخواهد بود. هک اطلاعات در سراسر جهان، پدیده‌ای تکرارپذیر و گاه طبیعی است، اما طبیعی‌تر، پذیرش مسوولیت کوتاهی و سوءمدیریت در حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران است که به طور گسترده توسط مقامات مربوطه در ایران، از شهروندان ایرانی دریغ شده است.

اطلاعات ۱۹ کارگزاری بیمه، به قیمت ۴ میلیارد تومان به فروش گذاشته شد + سلام سرمد ، 1/8 میلیون رکورد فقط 1500 دلار؟

هک بیش از ۱۱۵ میلیون ذخیره اطلاعات شرکت‌های بیمه؛ خبری که ساعاتی پس از اعلام خبر هک و افشای اطلاعات کاربران و راننده‌های تپسی، از یک منبع مشابه، منتشر شد. در این خبر، اطلاعاتی شامل «نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، کد ملی و شماره شناسنامه و شماره تلفن» مشترکان ۱۹ شرکت بیمه در کشور با قیمت ۸۱هزار دلار به فروش گذاشته شده است.

تا این لحظه، «مجید مشعلچی فیروزآبادی»، قائم‌مقام بیمه مرکزی تنها مسوول در صنعت بیمه کشور است که در مورد این حادثه صحبت کرده است. او ضمن تایید به سرقت‌رفتن اطلاعات بیمه گزاران، گفته این اطلاعات، قدیمی بوده و نمی‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

در اصل ماجرا، در واکنش‌های مقامات بیمه‌ای و حتی در سکوت عجیب مسوولان نکاتی وجود دارد که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

*کِی اتفاق افتاد؟

طبق اخباری که رسیده، سرقت اطلاعات شرکت‌های بیمه در ۱۱ ماه آگوست، مصادف با ۲۰ مردادماه اتفاق افتاده است. این اتفاق، تا زمان اعلام گروه‌های هکری، از مجاری رسمی اطلاع‌رسانی نشده بود. این پنهان‌کاری در سطحی صورت گرفته بود که حتی خبرنگاران حوزه بیمه نیز اطلاعی از این حادثه نداشته‌اند در نشست خبری روز چهارشنبه هفته گذشته «مجید بهزادپور»، رییس کل بیمه مرکزی نیز حرفی از سرقت اطلاعات شرکت‌های بیمه به میان نیامد. البته او چند ساعت پس از انتشار خبر سرقت اطلاعات بیمه‌ها، از کار برکنار شد.

شنیده‌ها حاکی از این است که در جریان مجمع سالانه بیمه مرکزی که در ۲۹ مرداد برگزار شد، وزیر اقتصاد با اظهار اطلاع از اطلاعات به سرقت رفته از شرکت‌های بیمه، به نمایندگان شرکت‌ها درخواست پیگیری جدی کرده است. با این حال اما، این اتفاق چیزی از بار مسوولیت وزارت اقتصاد و شخص وزیر کم نمی‌کند. بیمه مرکزی یکی از نهاد‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و از این جهت، این وزارت‌خانه نیز مسوول پیامد‌های احتمالی افشای اطلاعات کارگزاران بیمه خواهد بود.

*بیمه‌ای‌ها چه گفتند؟

مقامات صنعت بیمه، با تلاش برای بی‌اهمیت جلوه دادن یا تقلیل بحران گفته‌اند که این اطلاعات فقط در حد اسم و فامیل و کد ملی بوده است. نکته قابل توجه، اما این است که اگر این اطلاعات بی‌ارزش بود، چرا به قیمت حدود ۴ میلیارد تومان به فروش گذاشته شده است؟ پاسخ می‌تواند ساده باشد. اطلاعات به سرقت رفته از ۱۹ شرکت بیمه، از آن جا که مبداء اطلاعاتی خوبی برای دست‌یابی به مشخصات دیگر مثل حساب بانکی و حتی آدرس سکونت و کد پستی هستند، می‌توانند ارزش زیادی برای هکر‌های داشته باشند. به عبارت دیگر، بی‌اهمیت جلوه دادن ماجرا، در واقع از بزرگی و اهمیت مضاعف این حمله سایبری نمی‌کاهد.

در لیست اسامی بیمه‌هایی که اطلاعاتشان به سرقت رفته، اما نام تعدادی از شرکت‌ها به چشم نمی‌خورد. این که چرا تنها ۱۹ شرکت مورد هجوم سایبری قرار گرفته‌اند، تا این لحظه محل مناقشه است، اما حدس‌هایی نیز می‌توان زد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه‌ی این ۱۹ شرکت به طورت مشترک با شرکتی به نام «فناوران»، یکی از بزرگترین شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات آی‌تی به شرکت‌های بیمه همکاری می‌کنند. سناریوی نخست این است که حمله اصلی ممکن است به این شرکت صورت گرفته و هکر‌ها از طریق تکنیکی به نام «حرکت جانبی» یا ... توانسته‌اند به اطلاعات شرکت‌های دیگر دست پیدا کنند. مثال نقض این ادعا، اما این است که نام شرکت بیمه ایران با وجود همکاری‌های آی‌تی با شرکت «فناوران» در این لیست دیده نمی‌شود. سناریوی دوم، حمله سایبری به «فن‌هاب» است. «فن‌هاب» سامانه نظارت و هدایت الکترونیک و متعلق به بیمه مرکزی است. هکر‌ها از طریق دسترسی به سرور‌های این شرکت نیز می‌توانستند به اطلاعات شرکت‌های بیمه دسترسی داشته باشند. طبیعی است که هر دو سناریو، احتمالاتی‌اند که تا زمان اظهار نظر شفاف مقامات مربوطه، قابل تایید یا تکذیب نیستند.

این خرابکاری سایبری، اما اولین نشت اطلاعاتی هفته‌های اخیر نیست. روز گذشته، درست چند ساعت پیش از افشای اطلاعات بیمه‌ها، مدیرعامل شرکت «تپ‌سی» از سرقت اطلاعات راننده‌ها و مافران تاکسی‌های اینترنتی این شرکت خبر داد. طبق ادعای یک کانال تلگرامی، این اطلاعات شامل مشخصات بیش از ۲۷ میلیون مسافر، ۶ میلیون راننده و ۱۳۶ میلیون سفر از جمله آدرس کامل مبدا و مقصد، سورس‌کد‌ها و اطلاعات دستگاه‌های همراه مسافران و راننده‌ها است. «میلاد منشی‌پور»، مدیر عامل تپسی اعلام کرد که این گروه هکری، پیش از افشای عمومی اطلاعات قصد اخاذی داشته که باتوجه به عدم وجود تضمین، این شکرت حاضر به پرداخت مبلغ نشده است.

*پنهان‌کاری، پشت پنهان‌کاری...

در مورد شرکت‌های بیمه اما، در تمام مدت دو هفته‌ای که از حمله سایبری گذشته بود، نه تنها شرکت‌های بیمه حاضر به اطلاع‌رسانی نشدند، بلکه به هرترتیبی که شده، به پنهان‌کاری‌ها نیز دامن زدند. اطلاع رسانی به موقع، در گام نخست می‌توانست بر جدیت نهاد‌های نظارتی بیفزاید و در گام بعدی، زنگ خطر را برای شرکت‌ها و سکو‌های دیگر در کشور به صدا در می‌آورد.

در پایان باید گفت که هیچ شبکه‌ای از هجوم گروه‌های سایبری در امان نبوده و نخواهد بود. هک اطلاعات در سراسر جهان، پدیده‌ای تکرارپذیر و گاه طبیعی است، اما طبیعی‌تر، پذیرش مسوولیت کوتاهی و سوءمدیریت در حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران است که به طور گسترده توسط مقامات مربوطه در ایران، دریغ شده است.

***

برای تکمیل این خبر، چه چیز‌هایی را باید بدانیم:

اتفاقی که گفته می‌شود نزدیک به یکماه پیش اتفاق افتاده و بعد از یک ماه فاش گردیده و تا این لحظه، «مجید مشعلچی فیروزآبادی»، قائم‌مقام بیمه مرکزی تنها مسوول در صنعت بیمه کشور است که در مورد این حادثه صحبت کرده است. او ضمن تایید به سرقت‌رفتن اطلاعات بیمه گزاران، گفته این اطلاعات، قدیمی بوده و نمی‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد (باشه تو راست می‌گی؟). چند روز بعد از افشای خبر هم، شاهد تغییر رئیس بیمه مرکزی بودیم. لیست ادعایی هکر‌ها از بیمه‌های آماده برای فروش:

بیمه البرز با ۱۹.۵ میلیون رکورد - ۱۰،۰۰۰ دلار

بیمه دانا با ۱۵.۵ میلیون رکورد - ۹،۰۰۰ دلار

بیمه معلم با ۱۰ میلیون رکورد - ۷،۰۰۰ دلار

بیمه سامان با ۹.۸ میلیون رکورد - ۷،۰۰۰ دلار

بیمه آتیه با ۱۱ میلیون رکورد - ۷،۰۰۰ دلار

بیمه نوین با ۷.۴ میلیون رکورد - ۶،۰۰۰ دلار

بیمه کارآفرین با ۸ میلیون رکورد - ۶،۰۰۰ دلار

بیمه دی با ۸.۷ میلیون رکورد - ۷،۰۰۰ دلار

بیمه میهن با ۵ میلیون رکورد - ۵،۰۰۰ دلار

بیمه ما با ۲.۸ میلیون رکورد - ۲،۰۰۰ دلار

بیمه آرمان با ۳ میلیون رکورد - ۲،۰۰۰ دلار

بیمه پارسیان با ۲.۷ میلیون رکورد - ۲،۰۰۰ دلار

بیمه سرمد با ۱.۸ میلیون رکورد - ۱،۵۰۰ دلار

بیمه تجارت با ۱.۵ میلیون رکورد - ۱،۵۰۰ دلار

بیمه تعاون با ۱.۶ میلیون رکورد - ۱،۵۰۰ دلار

بیمه معین با ۶.۱ میلیون رکورد - ۵،۵۰۰ دلار

بیمه امید با ۵۰۰ هزار رکورد - ۱۰۰۰ دلار

بیمه حافظ با ۴۰۰ هزار رکورد - رایگان

بیمه کاریزما با ۳ هزار رکورد - رایگان

----

مجموعا بیش از ۱۱۵ میلیون رکورد اطلاعات شامل: نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره تلفن/موبایل، شماره شناسنامه، کد ملی، کد ملی شرکت و .... قیمت کل دیتا ۸۱،۰۰۰ دلار می‌باشد که در صورتیکه تمایل به خرید کل آن باشد با تخفیف ویژه ۷۵،۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.

اطلاعات ۱۹ کارگزاری بیمه، به قیمت ۴ میلیارد تومان به فروش گذاشته شد + سلام سرمد ، 1/8 میلیون رکورد فقط 1500 دلار؟

شرکت‌های بیمه برای ایجاد ساختار بانک اطلاعاتی و دیتاسنتر خود نیاز به پشتیبان فنی دارند. از این رو، گفته می‌شود شرکتی با رنگ و لعاب استارت‌آپی مسوولیت این کار را به عهده گرفته است. این شرکت خود را «بزرگ‌ترین ارایه‌دهنده راهکار‌های نرم افزاری جامع و یکپارچه بیمه‌گری (core insurance) به صنعت بیمه کشور» معرفی کرده است. لوگو ۲۴ شرکت بیمه‌ای نیز در وب‌سایت این شرکت موجود است که به عنوان «مشتریان» آن نام برده شده‌اند. حالا گفته می‌شود که هک اطلاعات از طریق همین شرکت صورت گرفته است. گویا این شرکت، پیمانکار برخی شرکت‌های بیمه بوده و مورد تایید بیمه مرکزی هم نبوده است.

وب‌سایتی به نام «خرد و کلان» به نقل از یک مقام آگاه که نامی از وی نبرده عنوان کرده که «شرکتی که اطلاعات آن هک شده است، ارتباطی با بیمه مرکزی نداشته و اتفاقا مرکز فناوری و حراست بیمه مرکزی، بار‌ها تذکرات لازم در خصوص عدم امنیت این شرکت را به صورت کتبی و شفاهی اعلام کرده بود.» با توجه به اینکه تاریخ افشای این اطلاعات سه هفته پیش بوده، مشخص نیست چرا بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر صنعت بیمه تاکنون در این باره سکوت کرده بود؟ آیا اگر آن‌گونه که عنوان می‌شود پدافند غیرعامل در این سازمان به درستی عمل کرده بود و هشدار‌های لازم برای ارتقای سطح ارتباط امن داده می‌شد، موضوع هک شدن اپلیکیشن تپسی نیز پیش می‌آمد؟ و نکته بعدی اینکه وقتی برای موضوعی به نام «پوشش کارکنان» در استارت‌آپ‌ها، به سرعت کمیته تعیین وضعیت تشکیل شده و تصمیم هم گرفته می‌شود؛ چرا برای چنین موضوع مهمی هیچ کمیته‌ای تشکیل یا اطلاع‌رسانی نشده است؟

*آثار منفی فیلترینگ

البته که بخش بزرگی از حملات سایبری جدید را نیز باید در حوزه اختلال‌های اینترنتی جست‌وجو کرد. بر اساس گزارشی که به تازگی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وضعیت اینترنت در ایران منتشر کرده، سهم پهنای باند ناشناس در شبکه (ترافیکی که سیستم فیلترینگ قادر به تشخیص پروتکل آن نیست) از کمتر از ۵ درصد بین‌الملل در سال گذشته به حدود ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است. این بدان معناست که بخش بزرگی از کاربران اینترنت در ایران برای اتصال به آنچه «اینترنت بین‌الملل» خوانده می‌شود، از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در این باره می‌گوید: «این یعنی ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ. این یعنی ناآگاهی حکمرانی از حتی نوع بخش بزرگی از ارتباطات بین‌الملل و افزایش تهدیدات سایبری علیه منافع ملی.» کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این گزارش آثار منفی دیگری در استفاده از فیلترشکن‌ها در شبکه اینترنت ایران عنوان کرده است. باز شدن نشت فعال، پایین آمدن پهنای باند، مخاطرات امنیتی برای مردم و شبکه ارتباطی و قرار گرفتن اطلاعات کاربر در معرض دسترسی هکر‌ها از آثاری است که موج استفاده از فیلترشکن‌ها در اینترنت ایران بر‌جای گذاشته است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین