پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۴
روز گذشته سالگرد برعهده گرفتن مسئولیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان توسط روح‌الله دهقانی فیروزآبادی بود، در این گزارش مروری اجمالی بر کارنامۀ یکسالۀ معاون علمی دولت سیزدهم خواهیم داشت.

شعارسال: معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس چهار یک از مدیران جوان دهۀ شصتی دولت سیزدهم است که یک سال پیش هدایت زیست بوم علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ایران اسلامی را بر عهده گرفت.

نگاهی به عملکرد یکسالۀ دهقانی فیروزآبادی در معاونت علمی

دهقانی که خود از نخبگان صنعت هوا و فضای کشور محسوب می‌شود، دانش‌آموختۀ مقطع کارشناسی تا دکتری دانشگاه صنعتی شریف است و یک مدیر دانشگاهی و علمی محسوب می‌شود که پیش از آمدن به معاونت علمی، سمت‌هایی همچون معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست جهاد دانشگاهی را برعهده داشته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از همان روز‌های اول نشان داد که آمده تا زیست‌بوم را ضمن کمک گرفتن از نخبگان این سرزمین به عنوان موتور محرکش ارتقاء دهد. دهقانی که همزمان ریاست بنیاد ملی نخبگان نیز به عنوان معاون علمی رئیس جمهور بر عهدۀ او گذاشته است، طی یکسال گذشته بار‌ها تصاویری از خود بر جای گذاشت که بی‌تکلف میان آینده‌سازان ایران اسلامی قرار گرفته است تا گره‌ای از چالش‌های پیش‌روی زیست‌بوم باز کند.

دهقانی فیروزآبادی در یکسال گذشته مسائل مختلفی را نیز مقابل خود دید که باید آن‌ها را مدیریت می‌کرد، حل چالش پیش‌آمده برای برخی فعالان زیست‌بوم استارتاپی کارآفرین، حمایت از فعالان زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال که سال گذشته بابت حوادث پیش‌آمده در شهریور و پاییز مسئولیت سنگینی بر عهدۀ آن‌ها قرار گرفت تا نیاز فناورانۀ مردم را برطرف کنند یا حل چالش پیش‌آمدن احتمال حذف اعتبار مالیاتی به عنوان موتور محرک دانش‌بنیان‌ها فقط بخشی از مسائلی بود که طی سال گذشته برای زیست‌بوم علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور پیش آمد و تلاش شد تا هریک با کمک سایر بازیگران مؤثر در دولت و سایر دستگاه‌ها مدیریت شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در بنیاد ملی نخبگان نیز نگاهی متفاوت در پیش گرفت، بعد از سال‌ها در بنیاد ملی نخبگان به درستی شاهد تلاش برای بازآفرینی تعریف نخبه در جامعه بودیم تا براساس سند راهبردی نخبگان، تعریف نخبه در جامعه روی به اصلاح بگذارد، «نخبۀ کسی است که در زمینۀ کاری خود در جامعه اثرگذار باشد»، این فحوای کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی از واژۀ نخبه است که بنیاد ملی نخبگان در دورۀ مدیریت دهقانی به خوبی نشان داد، برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

دهقانی دردورۀ یکسالۀ مدیریت خود در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تلاش کرده است تا ظرفیت هر استان به طور جداگانه در زیست‌بوم مورد توجه قرار گیرد به همین جهت هم بود که «طرح برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان» در معاونت علمی مطرح شد تا کشور ضمن بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورهراستان برای رفع چالش‌های همان پهنۀ جغرافیایی تلاش کند، امری که در نهایت منجر به توسعه استان و افزایش اشتغال نیرو‌های انسانی تحصیل‌کرده بومی خواهد شد.

معاونت علمی، در یکسال گذشته بعد از سال‌ها موفق به اصلاح و ترمیم نظام ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز شد، آیین‌نامه‌ای که بسیاری از دغدغه‌های فعالان زیست‌بوم را رفع کرد و ارزیابی شرکت‌ها فرآیند محور شد، ارتقاء آیین نامه سبب شد تا موضوعاتی مانند به کارگیری نیرو‌های متخصص، سطح دانش‌بنیانی محصولات، عدالت در برخورداری از حمایت‌های دولتی و ... مورد توجه قرار بگیرد.

دهقانی فیروزآبادی در دورۀ یکسالۀ مدیریت خود، تغییرات بنیادینی نیز در فهرست ستاد‌های توسعۀ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کرده است، برخی تفکیک شده‌اند و هشت ستاد جدید نیز براساس اولویت‌های کشور ایجاد شده است تا امید در میان فناوران برای افزایش نقش‌آفرینی در حل مسائل واقعی کشور تقویت شود.

تشکیل دبیرخانۀ دائمی نمایشگاه آبادیران در معاونت علمی، دیگر فعالیتی بود که دهقانی برای تحقق آن تلاش کرد تا ضمن معرفی و تقویت فناوری‌های محرومیت‌زدا، شاهد تلاش برای «ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» نیز در دولت سیزدهم باشیم.

معاونت علمی در حوزۀ تعاملات علمی بین‌المللی نیز حضور جدی داشت، در برخی مواقع موضوع توسعه بازار دانش‌بنیان‌های ایرانی جایگاه پررنگ‌تری داشت و در پاره‌ای موارد دیگر این تلاش برای توسعۀ همکاری‌های فناورانه بین کشور‌ها بود که سبب شکل‌گیری تعاملات بین‌المللی میان معاونت علمی و مدیران علمی سایر کشور‌ها شد. شکل‌گیری خانه‌های نوآوری و فناوری ایران در برخی کشور‌ها و صادرات کالا‌های فناورانه همچنین حضور پررنگ ایران در مجامع سیاستی و دانشی علمی جهان از جمله دست‌آورد‌های معاونت علمی در سطح بین‌الملل بود، برای مثال در همین یکسال بود که فرایند صادرات پنجاه قلم تجهیزات پزشکی و دو قلم داروی ایرانی درمان سرطان به کنیا شروع شد.

معاونت علمی تلاش‌های ویژه‌ای نیز برای حمایت از طرح‌های فناورانۀ حوزۀ میکروالکترونیک، مدیریت آب در کشور و هوش مصنوعی در پیش گرفته است که امید می‌رود نقش پررنگی در ارتقاء زیست‌بوم علمی ایران اسلامی در آینده داشته باشند.

برنامۀ ملی هواپیما و البته میکروالکترونیک، در کنار هوش مصنوعی را باید سه عرصۀ مهمی دانست که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در یکسال گذشته به طور جدی وارد آن‌ها شده است و نتیجه‌بخش بودن هریک از آن‌ها می‌تواند منجر به اقتدار آفرینی برای ایران اسلامی شود.

کسی در این تردید ندارد که ارتقاء زیست‌بوم علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ایران منجر به افزایش اقتدار و قدرت کشور خواهد شد، طی روز‌های آینده بیشتر از جایگاه این زیست‌بوم برای کشور و دولت سیزدهم خواهیم نوشت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 12آبان1402، کدخبر: 2014783، borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین