پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
موضوع نهاد خانواده در ایران بدلیل قرار گیری جامعه در شرایط گذار و فشارهای عدیده وارده بر این نهاد، جای آسیب شناسی عدیده دارد. این در حالی است که سینمای ایران بدلیل وابستگی بالای مالی ، محافظه کاری منجر به خودسانسوری ، عدم توان عمیق در اکثر عوامل تولید فیلم و کم آشنایی آنها به بهره گیری از توانمند یهای متخصصان ، دچار آسیب بوده و توان پرداختن به آسیب های نهادی همانند خانواده را نداشته و سر از وادی کمدی و هجو در آورده است. مشکلات زناشویی در حد دخالت های اطرافیان، ساده اندیشی و عدم کف بودگی طرفین ، حاشیه های ارث و میراثی ، روابط و رقابت عشقی و ..... ، تقلیل وضعیت پیدا کرده است. کسی درباره ریشه های خیانت ، مردسالاری و زن سالاری و بچه سالاری، شکنندگی خانواده در برابر فشار اقتصادی، خانواده و آزادی های اجتماعی و مدنی و سیاسی ، بی معنایی و یا زیباشناسی در زندگی مشترک ، خانواده و آینده زندگی فردی، خانواده و جریان تعالی یابی فردی و غیره ، چیزی نمی گوید و نمی پرسد. هرچند توقع معنا داشتن از گم گشتگان در معنا، توقعی بجا نیست.

شعارسال: دعوا‌های زن‌وشوهری تا به حال سوژه بسیاری از فیلم‌ها بوده است. در سینمای ایران هم کمدی‌های زیادی با الهام گرفتن از این سوژه شکل گرفته‌اند. بخش مهمی از این فیلم‌ها به آثار ماندگاری تبدیل شده‌اند و هنوز پس از گذشت سال‌های زیاد مشتری‌های خود را دارند و شاید تا چندین بار هم در خانه‌های افراد عشق سینما بازپخش شده باشند. «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی هم یکی از فیلم‌هایی است که در دهه نود روی این سوژه بنا شده بود؛ فیلمی که در قسمت اول بسیار مورد توجه قرار گرفت و کارگردان را ترغیب کرد تا قسمت دوم آن را بسازد.

مروری بر دعواهای زناشویی در سینمای ایران + برداشتی کمدی و تک لایه ای از موضوعی چندلایه و چندعاملی

اکران فیلم «خجالت نکش ۲؛ جدایی قنبر از صنم» به کارگردانی رضا مقصودی، از چهارشنبه ۱۶ خردادماه آغاز شده و تا به امروز چیزی حدود چهل میلیارد فروش داشته است. به این بهانه مروری داریم بر فیلم‌های مهمی که روی سوژه دعوا‌های زن‌وشوهری بنا شده‌اند.

عینک دودی ۱۳۷۸

«عینک دودی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، روایتی کمدی از مشکلات زندگی یک زوج در دنیای امروزی است. داستان درباره اختلاف میان زنی مستقل و بلندپرواز با مردی مطیع، تابع قانون و کاری است؛ زن و شوهری که کمترین نقطه اشتراکی با هم ندارند، اما همچنان به هم علاقمندند. آن‌ها حالا بعد از چند سال درست زمانی که تصمیم قطعی به جدایی می‌گیرند، وارد ماجرایی می‌شوند که موقعیت شان تغییر می‌کند. سینا مردی تابع قانون است و پا از چارچوب مشخصی که دارد فراتر نمی‌گذارد. او شبانه‌روز کار می‌کند تا همسرش زندگی مناسب و درخور انتظارش را داشته باشد، اما باز هم نمی‌تواند او را راضی کند. سینا شخصیتی مطیع دارد و همیشه از طرف همسرش توسری می‌خورد و وقتی نظم زندگی‌اش به هم می‌ریزد و با آدم‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود، در موضع قدرت قرار می‌گیرد و بالاخره عصیان می‌کند و مقابل همسرش می‌ایستد. «عینک دودی» یکی از مهمترین کمدی‌های دهه هفتاد است و علاوه بر فیلمنامه بامزه آن، بازی فاطمه معتمدآریا و ایرج طهماسب هم باعث جذابیت بیشترش شده است.

خروس جنگی ۱۳۸۶

داستان «خروس جنگی» به کارگردانی مسعود اطیابی روی محور لج‌ولج‌بازی‌های زن و شوهری به نام مریم و محمود با بازی مریلا زارعی و رضا عطاران پیش می‌رفت. محمود مدیر یک رستوران بود و به خاطر مشغولیت‌های زیادش وقتی برای خانواده نمی‌گذاشت. از طرف دیگر همسرش از این گلایه داشت که کار‌های خانه زیاد است و خسته می‌شود. از آنجایی که هیچ‌کدام درکی از شرایط دیگری نداشتند تصمیم می‌گرفتند در یک دوره کوتاه، جایشان را باهم عوض کنند. «خروس جنگی» سال ۱۳۸۸ اکران شد و جزو فیلم‌های پرفروش سینما بود. علت اصلی موفقیت فیلم در وهله اول به بازی رضا عطاران برمی‌گشت.

آتش‌بس ۱۳۸۵

در میان فیلم‌های زن و شوهری که تهمینه میلانی ساخته است، «آتش بس» به دلیل ساختار کمدی متفاوتش به اثر ویژه‌ای تبدیل شده است. میلانی در این فیلم روی دوئل زن و شوهری دست گذاشت و محمدرضا گلزار و مهناز افشار را در موقعیت‌های کمدی قرار داد و از دل آن به معنای مدنظرش رسید. نکته قابل توجه «آتش‌بس» این بود که لج‌ولجبازی‌ها و رفتار‌های کودکانه میان یک زوج، از منظر یک روانشناس به تصویر کشیده می‌شد. درواقع هرکدام از آن‌ها ماجرا‌ها را از نقطه نظر خودش برای روانشناس تعریف می‌کرد و دکتر راهکاری به آن‌ها می‌داد تا بتوانند به شناخت جدیدتری هم از خودشان و هم از همسرشان برسند. این فیلم کمدی، علاوه بر سرگرم‌کنندگی، محتوای قابل‌توجهی داشت.. «آتش بس ۱» سال ۱۳۸۵ اکران عمومی شد و بیش از یک میلیارد تومان فروش کرد. این فیلم عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را هم به دست آورد.

رژیم طلایی ۱۳۹۱

«رژیم طلایی» به کارگردانی رضا سبحانی، فیلمی کمدی است که مهریه‌های عجیب و غریب را به شوخی می‌گیرد. زن و شوهری که هنگام ازدواج مهره‌شان را طلا معادل مجموع وزن هردوشان قرار داده‌اند، هنگام جدایی به دردسر می‌افتند. زن برای بالاتر رفتن میزان مهریه شروع به پرخوری می‌کند و مرد برای اینکه بتواند پرخوری همسرش را جبران کند رژیم می‌گیرد تا لاغر شود. حالا در این بین تلاش‌های زن برای ترغیب مرد به خوردن بیشتر و ریاضت‌هایی که مرد در مقابل خوراکی‌های مختلف تحمل می‌کند موقعیت‌های جذابی را رقم می‌زند. در این فیلم مریلا زارعی و مهدی هاشمی نقش زن‌وشوهر را داشتند. «رژیم طلایی» در مقایسه با سایر آثاری که در این فهرست بهشان اشاره کردیم آثار چندان موفقی نبود، اما بازی این زوج باعث شده بود فیلم به اثری قابل دفاع تبدیل شود.

همسر ۱۳۷۲

مهدی فخیم‌زاده در فیلم «همسر» مشکلات یک زن‌وشوهر همکار را با بازی فاطمه معتمدآریا و مهدی هاشمی در کانون تمرکز قرار داده بود. زن و مردی که هردو از کارمندان برگزیده شرکتی دارویی بودند. پس از اینکه با کمک هم فساد مالی مدیرعامل قبلی را فاش می‌کردند، زن به عنوان مدیرعامل جدید شرکت معرفی می‌شد و مرد نمی‌توانست این مسئله را هضم کند. احساس کمبود می‌کرد و تا می‌توانست بر سر راه مدیریت همسرش سنگ می‌انداخت و صراحتا حسادتش را به نمایش می‌گذاشت. مدام در کار همسرش مداخله می‌کرد و برایش پاپوش می‌دوخت و محیط خانه را برایش عذاب‌آور می‌کرد تا مجبورش کند از سمتش دست بکشد و جا را برای او خالی بگذارد. نهایتا می‌فهمید که نزدیک‌ترین دوستانش به او نارو زده‌اند تازه متوجه حمایت‌های همسرش می‌شد و می‌پذیرفت با او همراه شود. این فیلم سال ۱۳۷۲ اکران شد، اما هنوز هم پس از گذشت ۳۱ سال قدیمی نشده و جذاب
به نظر می‌رسد.

خجالت نکش ۱۳۹۶

در کمدی روستایی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی، داستان روی محور بچه‌دار شدن دیر هنگام یک زوج میانسال در روستا و تلاش آن‌ها برای پنهان کردن این مسئله از فرزندان و همسایه‌ها بنا شده بود. قنبر مردی ساده و میانسال بود که بعد از سروسامان دادن فرزنداندش با داشتن عروس و نوه تصمیم می‌گرفت به حرف رئیس‌جمهور گوش دهد و مجددا بچه‌دار شود. رضا مقصودی روی ساده‌دلی مردم روستا دست گذاشته و البته در بیان برخی روایت‌ها به چفت‌وبست‌های منطقی فیلم بی‌توجه مانده بود. با این حال از آن جهت جهت دست روی سوژه جدیدی گذاشته و از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اشتباه مسئولان در زمینه کاهش و افزایش جمعیت استفاده درستی کرده بود، اثر قابل‌قبولی به نظر می‌رسید. درواقع فیلم روی این مسئله تاکید داشت که شعار‌های دولتمردان چقدر تغییر می‌کند و هیچ ثباتی برای زندگی در این زمانه وجود ندارد.

آتش‌بس ۲، ۱۳۹۲

میلانی سال ۱۳۹۲ ادامه «آتش‌بس» را با تعویض بازیگران اصلی ساخت. این بار بهرام رادان و میترا حجار به جای محمدرضا گلزار و مهناز افشار نقش زن و شوهر‌های اصلی فیلم را بازی کردند. قسمت دوم در مقایسه با قسمت اول چند مرتبه‌ای عقب‌تر بود. اینبار هم لجبازی میان یک زوج و همچنین تفاوت‌های شخصیت و خانوادگی در مرکز توجه قرار داشت و باز هم یک روانشناس قرار بود با آن‌ها همراهی کند، اما برخلاف قسمت اول، نه موقعیت‌های کمدی بامز‌ه‌ای داشت و نه محتوای قدرتمندی. میلانی ظرافت و طنز موجود در قسمت اول را به طور کامل کنار گذاشته و از این فیلم بیشتر به عنوان تریبونی برای صدور بیانیه استفاده کرده بود. «آتش‌بس ۲» سال ۱۳۹۳ روی پرده رفت و نزدیک به ۵ میلیارد تومان فروش کرد. از نظر میزان مخاطب هم عقبگرد زیادی داشت. میلانی پس از آن پروانه ساخت سومین قسمت «آتش بس» را گرفت، اما هنوز آن را نساخته است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سیاست روز، تاریخ انتشار: 11تیر1403، کدخبر:129957، www.siasatrooz.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین