پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 16
کد خبر: ۳۹۵۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن بیان داشته است که به شرکت‌هایی که فناوری ساخت آن‌ها در حوزه مسکن دانش‌بنیانی است، فولاد با قیمت خریداری‌شده تحویل خواهد شد و امکان خرید سیمان از بورس برایشان فراهم می‌شود. سوال اینجاست که فناوری ساخت دانش بنیانی چیست و چرا شاخص‌های سنجش فناوری ساخت دانش بنیانی را تعریف نمی‌کنید؟ اگر فناوری موثر در اختیار دارید و مورد حمایت قرار می‌دهید، چرا فناوری‌ها را برای ساخت فردی، ساخت توسط سازنده‌های فردی و. ترویج نمی‌کنید؟ نکند ترکیبات بتن و نصب چند پنل خورشیدی و ..، بعنوان ساخت دانش بنیان درنظر گرفته اید؟ برخی از منتقدین می‌پرسند که آیا باید منتظر رانتی جدید در بحث فولاد و سیمان باشیم؟ مثلا دانش بنیان‌ها به حجم بالا بگیرند و آزاد رد کنند؟ و.. منتظر دریافت توضیحات هستیم.

شعارسال: محمدرضا مهدیار اسماعیلی در نشست خبری که امروز به منظور تشریح دستاورد‌های دولت سیزدهم در بخش مسکن برگزار شد، اظهار کرد: ساخت دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است که از این میزان ۷۰۰ هزار پروژه تحویل مردم شده و مابقی در حال ساخت است.

وی افزود: این پروژه‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مستقیم دریافت کرده اند که ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آورده مستقیم خود مردم، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع بانکی و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از طریق سازمان‌های همکار تامین شده است.

خبر خوش صندوق ملی مسکن برای دانش‌بنیانی‌ها یا ایجاد رانت جدید فولاد و سیمان ؟  + چرا شاخص های سنجش فناوری ساخت دانش بنیانی را تعریف نمی کنید؟

مدیرعامل صندوق ملی مسکن تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مستقیما از محل منابع صندوق هزینه کردیم که ۹۵۰۰ میلیارد تومان آن صرفا جهت انتقال زیرساخت‌های آب و برق به شهر‌ها است.

وی در ادامه گفت: ۵۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر تخصیص داده شد.

اسماعیلی با بیان اینکه برای کنترل هزینه ساخت مسکن و جلوگیری از تورم، خرید فولاد را انجام داده ایم، افزود: ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق صرف این عملیات شده است.

اسماعیلی همچنین عنوان کرد: آسانسور‌های باقی ماند از نهضت ملی مسکن از محل منابع داخلی تکمیل شد. ۱۶۷۴ آسانسور تا امروز خریداری و نصب شده است. همچنین ۱۶۵۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل محوطه‌ها و دسترسی معابر پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در ادامه گفت: موظفیم برای اقشار کم درآمد وام قرض الحسنه پرداخت کنیم که به همین منظور تا امروز هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره کوتاه حیات صندوق ملی مسکن اقداماتی انجام شده که روند ساخت مسکن را از لحاظ فنی و تکنیکی با تحول همراه می‌کند، گفت: یکی از این اقدامات طراحی سازه‌هایی برای جلوگیری از افزایش هزینه ساخت است. به همین منظور تامین فولاد مورد نیاز و سیمان مورد نیاز از طریق بورس کالا خریداری می‌شود. سال گذشته عملیات خرید فولاد را آغاز کردیم و امسال عملیات خرید سیمان انجام می‌شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: تا امروز در عملیات نهضت ملی مسکن ۲۸۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات برای حدود ۸۰۰ هزار قرارداد منعقد شده، در نظرگرفته شده است که از این میزان ۱۴۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی همچنین افزود: مبلغ تسهیلات از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

اسماعیلی در ادامه گفت: در تکمیل سامانه‌های مربوط به نهضت ملی مسکن، هزینه‌های کل سامانه‌های املاک و سامانه خودنویس تامین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه خرید فولاد برای کاهش هزینه ساخت مسکن انجام می‌شود، افزود: به شرکت‌های فعال در حوزه مسکن که فناوری آن‌ها مبتنی بر دانش بنیان است فولاد با قیمت خریداری شده تحویل داده می‌شود که می‌تواند تا ۳۰ درصد هزینه‌ها را کاهش دهد.

اسماعیلی در ادامه گفت: از سوی مقام عالی وزارت با تلاش‌هایی که در خصوص تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری شد و با استفاده از ظرفیت ماده ۵ قانون جهش تولید مسکن مقرر شد دستگاه‌ها زمین‌های مازاد خود را ارائه کنند. صندوق ملی مسکن آغازکننده این عملیات در کشور است و تا کنون ۳۰ فقره زمین‌های پهناور از سوی دستگاه‌های همکار در اختیار صندوق قرار گرفته است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود بین ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار هکتار زمین جدید به شهر‌ها الحاق شود تا مردم از زمین رایگان برخوردار شوند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه ۸۰۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن که به قرارداد رسیده است، اظهار کرد: این واحد‌ها ۲۸۰ همت قرارداد منعقد مالی دارند که بانک‌ها موظفند در فاز‌های مختلف آن را پرداخت کنند و تا امروز ۱۴۰ همت یعنی نیمی از این مبالغ مبتنی بر پیشرفت پروژه‌ها و همچنین تامین مالی بانک‌ها پرداخت شده است.

وی در ادامه گفت: در این میان بانک مسکن بهترین عملکرد را با پرداخت ۹۰ همت تسهیلات داشته و پس از آن به ترتیب بانک ملت با ۱۷ همت، بانک ملی با ۸.۷ همت، بانک تجارت با هشت همت و بانک سپه با هفت همت قرار دارند.

اسماعیلی تصریح کرد: بانک‌ها موظفند طبق قانون، ۲۰ درصد تسهیلات خود را صرف پرداخت به بخش مسکن کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال منابع نفتی مربوط به استجازه رهبری برای نهضت ملی مسکن در یک ماه و نیم گذشته تا کنون وصول شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در پایان گفت:پروژه‌های که امروز شروع می‌شود قیمت هر متر مربع آن ۸.۵ تا ۱۱ میلیون تومان بوده و حدود یک میلیارد تومان قیمت تمام شده هر واحد مسکونی می‌شود که ۵۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان آن تسهیلات و مابقی آورده متقاضیان را شامل می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: 23تیر1403، کدخبر:1403042315562، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین