شعارسال: حسین دهقان در آیین بهرهبرداری و رونمایی از طرحهای ارتقای عدالت آموزشی و پرورشی بنیاد مستضعفان با تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز سال تحصیلی به دانشآموزان اظهار کرد: در همان اوایل حضورم در بنیاد مستضعفان، حجتالاسلام والمسلمین گلپایگانی توصیه کردند که اردوگاه امام خمینی (ره) جایگاه والایی دارد و باید به صورت جدی در راستای ارتقای آموزش و پرورش این اردوگاه مورد بهره برداری قرار گیرد؛ بر همین اساس از آن زمان تاکنون سعی کردیم این اردوگاه را برای انجام فعالیتهای آموزشی و آگاهسازی دانشاموزان برای دستیابی آینده بهتر تجهیز کنیم، زیرا نگاه آموزشی در کشورم ما معمولا نگاه به گذشته است و امروزه انبوه اطلاعات از طریق اینترنت به دانش آموزان تحمیل میشود، اما دانشآموزان در آینده در محیط کاری نیاز به الزامات محیط کاری دارند.
وی با اشاره به نقش فناوری و ابزارهای جدید در فضای مجازی در آموزش یادآور شد: با وجود شبکههای اجتماعی، تکنولوژیهای جدید و فضای مجازی اگر نتوانیم نظام آموزشی را نسبت به این فضای جدید آشنا و آگاه کنیم، فضای مجازی و دسترسی همه دانش آموزان به این فضا میتواند نظام آموزش کشور را مختل کند، زیرا کافیست هر دانش آموزی وارد اینترنت شود، میتواند به اطلاعات و منابع اطلاعاتی معلم خود و حتی فراتر از آن دسترسی پیدا کند؛ بنابراین در این شرایط باید برای افراد فضایی ایجاد کنیم تا قادر به انتخاب درست باشند و بتوانند آینده متفاوتی ترسیم کند و این انقلاب فراگیر باید رویکرد تمام حوزهها باشد.
دهقان تاکید کرد: باید دانش آموزان را با الزامات محیط کاری آشنا کنیم و از مسیر مهارت آموزشی عبور دهیم و سعی کردیم در بنیاد کارهای شکلی و کمی را به کارهای ماندگار و عمیق تبدیل کنیم و باید کار را با اصول و پشتوانه نظری و محتوای مناسب همراه با بکارگیری معلمان مناسب به گونهای انجام دهیم که اهداف آینده را محقق کنیم.
وی با اشاره به حکم مقام معظم رهبری برای ریاست بنیاد یادآور شد: رهبری در حکم بنده توجه ویژهای به محرومیت زدایی، عمران و آبادانی و پیشرفت و جوانان داشتند که بر همین اساس ما نیز ۴ محور اصلی را در دستور کار خود قرار دادیم از جمله آموزش که از منظر عدالت آموزشی به آن نگاه کردیم و تلاش میکنیم دانشآموزان مناطق محروم و مناطق دورافتاده در ورودیهای کنکور و حضور در رشتههای خوب افزایش پیدا کند؛ همچنین شناسایی استعداد برتر را در اولویت قرار دادهایم و به دنبال این بودیم که با هویت بخشی پیوندی بین مهارتها و زیست بوم زندگی افراد برقرار کنیم. در این روند سعی میکنیم به جای مهاجرت شاهد برگشت افراد به زیست بوم زندگی خودشان باشیم و تلاش میکنیم در عدالت آموزشی دسترسیها را برای مناطق محروم بیشتر میکنیم.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: اجرای سیاستهای سلامت نیز یکی دیگر از محورهای فعالیت ما در بنیاد است که متاسفانه با نارساییهای جدی در بخش سلامت مواجه هستیم و آمار و ارقام قابل توجه است، اما اقدامات در حوزه سلامت دهان، دندان، گوش و حلق و بینی و اپیدمی محلی را در دستور کار قرار دهیم تا خدمات ارزندهای به مردم در مناطق کمتر برخوردار و محروم ارائه کنیم.
دهقان گفت: باید روی مهارت آموزیها و علاقه و استعداد افراد سرمایه گذاری کنیم تا افراد شغل مناسب خود را انتخاب کنند، زیرا با شغل مناسب در آمد پایدار ایجاد میشود. سیاست ما این است که تمام مدارس سنگی را با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه تا دو سال آینده به مدرسه مجهز استاندارد تبدیل کنیم که ایران تنها تهران معنا نشود و تمام تجهیزات و امکانات در سطح کشور به صورت عادلانه توزیع شود.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
* در اواخر سال ۱۳۹۱ حمیدرضا خانمحمدی مدیرعامل نوسازی مدارس اظهار کرده بود که تعداد کل مدارس سنگی کشور ۲۲۱۵ مدرسه است که تعداد ۱۵۷۶ مدرسه دارای بیش از ۱۰ دانشآموز است و از این تعداد، ۱۳۸۰ مدرسه در مناطق روستایی و عشایری واقع شدهاند. برای ساماندهی ۱۳۸۰ مدرسه در قالب ۳۹۵۶ کلاس درس و دارای ۱۱ دانش آموز و بیشتر با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هدفگذاری شده است، در سال اول اجرای طرح برای ۲۵۳ مدرسه ۳ تا ۶ کلاسه که دارای ۱۵ دانشآموز در هر کلاس و بیشتر در قالب ۱۱۴۶ کلاس درس است، برنامهریزی شده و مابقی مدارس حسب تامین منابع اعتباری در سالهای آتی ساماندهی خواهند شد. سوال اینجاست که نتیجه این فعالیت چه شد و چرا متوقف گردید؟
* ۹ بهمن ۱۳۹۹ محسن حاجی میرزایی وزیر وقت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که ۳۹۰۰ مدرسه کانکسی از مجموع بیش از ۱۱۵ هزار مدرسه در کشور وجود دارد. موظفیم فضای آموزشی مناسب برای همه دانش آموزان فراهم کنیم. در این راستا تلاش میکنیم سال به سال با کمک خیران به ویژه در ۱۰ استان کشور که زیر خط متوسط دسترسی به فضای آموزشی قرار دارند اقدام به توسعه فضاهای آموزشی کنیم. نتیجه چه شد؟
* ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه یکهزار و ۷۳ مدرسه کانکسی (اتاقکی) در کشور وجود دارد (احتمالا ۲۹۰۰ مدرسه در عرض سالهای ۱۳۹۹-۱۴۰۱ تغییر وضعیت داده بودند)، بیان داشته بود که امسال از این تعداد ۹۰۰ کانکس جمع آوری و فضای استاندارد آموزشی برای آنان ایجاد میشود.
* ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت بیان کرده بود که در پایان سال ۱۴۰۱ دوهزارمین مدرسه بنیاد برکت به بهره برداری رسید و هم اکنون بیش از ۷۰۰ مدرسه دیگر با همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدراس در نقاط مختلف کشور در حال تکمیل است. مدیرعامل بنیاد برکت اولویت برنامههای ۱۴۰۲ در حوزه عمرانی و طرحهای زیربنایی بنیاد را احداث ۲۰۰ مدرسه جدید در مناطق محروم (در عرض ۱۴ سال) و جایگزین کردن حداقل ۳۵۰ مدرسه استاندارد به جای مدارس کانکسی فعلی در کشور اعلام کرده بود.
* ....
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون