پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۷
بالای ۹۰ درصد قطعات هواپیما را وارد می‌کنیم و در داخل کشور تنها قطعات عمومی هواپیما که در سایر صنایع هم از آن استفاده می‌شود، تولید شده و لاستیک هواپیما هم وارداتی است. شرکت‌ها باید بتوانند انبار قطعات هواپیما داشته باشند که تا مواقع ضروری برای جلوگیری از سوانح و رفع نقص فنی‌ها سریع از این قطعات استفاده کنند، برای مثال هر ایرلاین باید حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ لاستیک در انبار داشته باشد که بتواند در مدت زمان مقرر نسبت به تعویض آن اقدام کنند. قطعه دزدی به این معنا است که وقتی یک شرکتی هواپیمای ناوگان خود را به شرکت دیگری اجاره می‌دهد، شرکتی که در مدت زمانی از هواپیمای اجاره‌ای استفاده می‌کند، این امکان را دارد قطعه با کیفیت این هواپیما را بر روی هواپیما‌های ناوگان خود نصب کند. در واقع به معنای قطعه دزدی نیست بلکه به دلیل کمبود قطعه شرکت‌ها مجبور هستند قطعه‌ای را از هواپیمایی خارج و به هواپیمای دیگر نصب کنند و بدهکار می‌شوند و .... برخی از منتقدین این صحبت‌های مظفری را ایجاد کننده شائبه نوعی گرا دادن درخصوص هواپیما‌های اجاره‌ای قلمداد کرده و برخی دیگر، معتقدند که ایشان به شکل غیرمستقیم هشدار داده که مراقب ده هواپیمای انبار قطعه باید بود و ممکن است، مورد دستبرد‌های کم و زیاد قرار گیرند.

شعارسال: علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو درباره مشکل ترکیدگی لاستیک هواپیما در صنعت هوانوردی کشورمان -که اخیرا فوکر ۱۰۰ هواپیمای کارون با آن مواجه شد- و سختی تامین قطعاتی و لوازمی مانند لاستیک هواپیما اظهار داشت: بالای ۹۰ درصد قطعات هواپیما را وارد می‌کنیم و در داخل کشور تنها قطعات عمومی هواپیما که در سایر صنایع هم از آن استفاده می‌شود، تولید شده و لاستیک هواپیما هم وارداتی است.

پدیده «قطعه دزدی» در شرکت‌ های هواپیمایی+ ورود ۱۰ هواپیمای انبار قطعه به کشور

وی ادامه داد: قاعدتا در این شرایط فعلی کشور برای واردات قطعات هواپیما حتی لاستیک و تامین این قطعات و لوازم با مشکل مواجه هستیم. اما موضوع مهم تامین نقدینگی در خرید قطعات است، شرکت‌های هواپیمایی باید ذخیره‌ای از قطعات داشته باشند تا در مواقع نیاز به سرعت جایگزین کنند و از آنجایی که این نقدینگی وجود ندارد و هزینه واردات این قطعات با توجه شرایط فعلی کشور بیشتر از رویه عادی آن است، شرکت‌ها در تامین قطعات با مشکل مواجه می‌شوند.

نماینده اسبق ایران در ایکائو افزود: شرکت‌ها باید بتوانند انبار قطعات هواپیما داشته باشند که تا مواقع ضروری برای جلوگیری از سوانح و رفع نقص فنی‌ها سریع از این قطعات استفاده کنند، برای مثال هر ایرلاین باید حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ لاستیک در انبار داشته باشد که بتواند در مدت زمان مقرر نسبت به تعویض آن اقدام کنند و ایجاد انبار قطعه برای شرکت‌ها نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد.

منظری تاکید کرد: قطعات هواپیما زنجیره‌ای دارند که تامین آن خارج از این زنجیره سخت است و برای تامین قطعات باید به این زنجیره و تولید کننده آن دسترسی داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر قطعاتی از هواپیما در داخل کشور تولید می‌شود که از قطعات عمومی محسوب می‌شوند که این تولیدات در ایران شماره‌ای هم ندارند و در سایر صنایع هم مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند انواع پیچ‌ها که در زنجیره قطعات هم قرار نمی‌گیرند. قطعات مختص مصرف در هواپیما شماره گذاری شده و تایید تولید آن برای مصرف الزامی است.

نماینده اسبق ایران در ایکائو اشاره به واردات هواپیما تنها برای استفاده از قطعات آن اظهار داشت: در طول یکسال گذشته دست کم ۱۰ فروند هواپیما برای انبار قطعه وارد کشور شد که تنها مصرف آن‌ها در تامین قطعه است و وارد چرخه پروازی نمی‌شوند.

منظری درباره پدیده «قطعه دزدی» در صنعت هوایی کشورمان تاکید کرد: قطعه دزدی به این معنا است که وقتی یک شرکتی هواپیمای ناوگان خود را به شرکت دیگری اجاره می‌دهد، شرکتی که در مدت زمانی از هواپیمای اجاره‌ای استفاده می‌کند، این امکان را دارد قطعه با کیفیت این هواپیما را بر روی هواپیما‌های ناوگان خود نصب کند. در واقع به معنای قطعه دزدی نیست بلکه به دلیل کمبود قطعه شرکت‌ها مجبور هستند قطعه‌ای را از هواپیمایی خارج و به هواپیمای دیگر نصب کنند و بدهکار می‌شوند.

وی ادامه داد: عده‌ای مدعی هستند که قطعه دزدی از آشیانه‌ها انجام می‌شود که این اتفاق در سایر صنایع هم رخ می‌دهد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از تین نیوز، تاریخ انتشار:7بهمن1403، کدخبر:290499، www.tinn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین