پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 01
کد خبر: ۳۹۷۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۰۶
بالغ بر پنج سال است که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با رویکردی انتقادی به وزارت نیرو، توانیر، برق منطقه ای‌ها و ساختار‌هایی همانند می‌تازد و عملکرد نادرست این بخش از دولت را اطلاع رسانی نموده و مورد نقد قرار می‌دهد. شاید در ابتدا گمان‌ها به اقدامات این پایگاه خبری، بر سیاه نمایی و ایده ال گرایی بود، اما بتدریج مشخص شد که سخنی جز تحلیل، نقد و نظر، راهبری راهبردی، سیاستگذاری و بهبود رویه، گفته نشده است. خوشبختانه به دلایل عدیده می‌توان عنوان کرد که بجایی رسیده ایم که حساسیت ملی نسبت به ناترازی و ضعف عملکردی وزارت نیرو حاصل و حادث شده است؛ لذا من بعد ماموریت‌ها باید بر مطالبه گری حقوقی- قانونی و افزایش فشار قانون بر وزارت نیرو برای ارتقا عملکرد قرار گیرد. دو وزیر اخیر وزارت نیرو (عباس علی آبادی و علی اکبر محرابیان) شعار‌های قشنگی برای رفع ناترازی داشته و دارند. شعار‌هایی که بنظر فاقد تعهد اجرایی لازم است. وزارت نیرو در نوعی اشتباه شناختی، رفع مشکلات خود را در اقتصاد برق جستجو کرده و راهکار آن را هم افزایش قیمت برق بها و تامین آن از جیب مردم می‌داند. غافل از اینکه رفع ناترازی برق در گام نخست نیازمند ارتقا بهره وری نیروگاهی و خط انتقال و توزیع، اقدامات فرابخشی تسهیل کننده و در نهایت جذاب سازی سرمایه گذاری مطمئن در این صنعت دارد.

شعارسال: با به روی کارآمدن دولت چهاردهم به یک باره ناترازی برق در زمستان قد علم کرد و در حالی که که وسایل سرمایشی در خواب بودند بودند، به دوران خاموشی‌های ادواری بازگشتیم. پیش از این خاموشی‌های تابستان به امری عادی و پذیرفتنی تبدیل شده بود و هیچچ کس انتظار نداشت زمستان سخت اروپا گریبانگیر ایران شود.

سرگشتگی انرژی در معادله چندمجهولی : بی تعهدی به ارتقا بهره وری ، اقدامات فرابخشی و افزایش سرمایه گذاری + راه حل جویی با افزایش برق بها و دست بردن در جیب شهروندان

به یاد داریم که دولت سیزدهم توانست با دریغ انرژی از صنایع نسبت به تامین برق پایدار برای بخش خانگی و تجاری افدام کند. اما این رویکرد در دولت چهاردهم به یکباره نقش بر آب شد و همه بخش‌های خانگی، صنعتی، اداری و تجاری در کشاکش زمستان بدون انرژی ماندند.

توجه داشته باشیم که در سال اول دولت چهاردهم به یک باره شمار مشترکان برق رشد صعودی نیافته بود که اختلاف فاحشی میان عرضه و تقاضا به بحران ناترازی شدید دامن بزند. پس مدیران توانیر باید پاسخگوی این پرسش افکار عمومی باشند که آیا ناترازی‌های انرژی ریشه در کارشکنی‌ها و تسویه حساب‌های سیاسی دارد یا با بحران مدیریتی در عرصه انرژی روبرو هستیم.

همچنین باید از دولت‌های اخیر این پرسش را مطرح کرد که چرا نگاهی آینده نگر به حوزه انرژی نداشتید و زیرساخت‌ها به سان جمعیت افزایش نیافت. پیش بینی ناترازی برای وزارت نیرو از ابتدا آشکار بود و چنان که از نتایج کار بر می‌آید، تلاش‌های موثری در این زمینه رخ نداده است.

از سوی دیگر، بنابر یک عادت دیرینه فرهنگسازی مصرف انرژی نیز به صورت مقطعی اتفاق می‌افتد که دارای اثرگذاری چندانی نیست. فرآیند آموزش و فرهنگسازی نیاز به تکرار مکرر و پیوسته دارد تا در ضمیر آگاه و نهان جامعه نهادینه شود و با گذشت سال‌های متمادی وجهه اثرگذاری خود را نمایان سازد.

امروزه اگر مدیران توانیر نسبت به سومصرف انرژی در ایران هشدار می‌دهند، ریشه‌های این موضوع در خلا‌های بی شماری است که در عرصه فرهنگ سازی صورت گرفته و بحران‌های ناشی از آن زندگی را برای مردم دشوار کرده است.

اینک پس از دهه‌ها غفلت، دولت چهاردهم در کشاکش ناترازی زمستانی هم گرفتار آمد و در یک اتفاق نیکو به یاد بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر افتاد. حال باید از وزرای نیروی پیشین پرسید که چرا از انرژی آسمانی به راحتی عبور کردید و این چنین وفادار به نیروگاه‌های سنتی و مازوت سوزی ماندید. کشور آفتاب خیز ایران استعداد شگرفی در استحصال انرژی‌های خورشیدی دارد و با بهره مندی از این قابلیت می‌توان بسیاری از نیروگاه‌های آلاینده را به مزایده گذاشت و از انرژی پاک در سایه آفتاب بهره‌مند شد.

برخی از دولت‌های پیشین برای مدیریت مصرف انرژی پیشگام شدند و ادارات را ملزم به صرفه جویی کردند. اما دولت چهاردهم از این چارچوب فسیل زده خارج شد و ارکان خود را ملزم به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کرد.

سرگشتگی انرژی در معادله چندمجهولی

وزیر نیرو در این زمینه گفت: باتوجه به تاکید ریاست جمهور، وزارت نیرو تمام توان خود را برای در تسریع ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در دستگاه‌های دولتی بکار گرفته است.

عباس علی‌آبادی با تشریح این فرآیند افزود: دستگاه‌های دولتی به میزان مصرف انرژی با مراجعه به شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای درخواست خود را اعلام کنند تا پس از صحت‌سنجی توسط عاملین وزارت نیرو مقدمات نصب نیروگاه‌های خورشیدی در این دستگاه‌ها فراهم شود. وی پیرامون فرایند تأمین تجهیزات و شرایط نصب نیروگاه‌ها اظهار داشت: دستگاه‌ها می‌توانند رأساً اقدام به انتخاب پیمانکار کنند و یا از فهرست پیمانکاران دارای صلاحیت که توسط ساتبا معرفی می‌شوند اقدام به خرید سخت‌افزار و تجهیزات کنند.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: باتوجه به تأکید ریاست جمهور در تسریع ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در دستگاه‌های دولتی، وزارت نیرو تمام توان خود را برای تسهیل این موضوع بکار گرفته است، تا روند احداث نیروگاه‌های خورشیدی در بخش اداری با بالاترین کیفیت تجهیزات راه اندازی شود.

در همین راستا، استاندار فارس خواستار نصب پنل‌های خورشیدی و تأمین برق با استفاده از فناوری انرژی‌های تجدید پذیر شد.

حسینعلی امیری با تاکید بر این موضوع گغت: با عنایت به ناترازی در حوزه انرژی، مدیریت مصرف انرژی مستلزم عزم جدی و آمادگی مدیران دستگاه‌های اجرایی برای عبور از شرایط اضطراری و حساس کنونی است. وی افزود: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رفع ناترازی انرژی به ویژه با استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق ادارات و دستگاه‌های اجرایی مورد تأکید است.

استاندار فارس تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند در اسرع وقت نسبت به نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق اداره مربوطه اقدام و نتیجه را ظرف مدت یک ماه به استانداری اعلام کنند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اقتصادآینده، تاریخ انتشار: 9اردیبهشت1404، کدخبر:519149، http://www.eqtesadayandehnews.ir/

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین