پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۴ - 2025 September 22
کد خبر: ۳۹۸۶۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۴

معافیت تحریمی بندر چابهار کاغذی و سمبلیک بود و لغو آن توسط آمریکا، تاثیر معناداری بر اقتصاد و بازرگانی خارجی ندارد

مدیر عامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی گفت: معافیت تحریمی امتیاز ویژه‌ای برای بندر شهید بهشتی چابهار محسوب نمی‌شد و تنها مشمول انتقال بخشی از بار هند از بندر به افغانستان می‌شد.معافیت مشمول خطوط کشتیرانی خارجی نمی‌شد و کشتی‌های لاینر خارجی در این مدت همانند سایر بنادر کشورمان ترددی به بندر چابهار نداشتند، لذا این معافیت تنها جنبه سمبلیک و جو‌ روانی داشت.اساسا در این مدت یکی از بهانه‌ها و دلایلی که ترمینال اپراتوری هندی برای عدم تامین تجهیزات بندر چابهار اعلام می‌کرد، همین موانع تحریمی بود. اگر بندر چابهار معافیت تحریمی ویژه‌ای داشت، اپراتور هندی در این مدت باید نسبت به تامین تمام تجهیزاتی که در قرارداد متعهد بود، اقدام می‌کرد. اپراتور هندی همواره مدعی بود که وقتی برای خرید تجهیزات بندر چابهار مناقصه برگزار می‌کند هیچ شرکتی به دلیل تحریم‌ها حاضر به شرکت در این مناقصه نیست.بندر چابهار حدود ۲ میلیون تن صادرات و واردات دارد. در حالی که مجموع صادرات و واردات ما چیزی حدود بیش از ۱۶۰ میلیون تن است.

شعارسال: محمد راستاد، مدیرعامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی درباره آثار لغو معافیت تحریم بندر شهید بهشتی در چابهار اظهار داشت: معافیت تحریمی بندر چابهار امتیاز ویژه‌ای برای این بندر نبود و تنها مشمول انتقال بخشی از بار هند از بندر به افغانستان می‌شد.

معافیت تحریمی بندر چابهار کاغذی و سمبلیک بود و لغو آن توسط آمریکا، تاثیر معناداری بر اقتصاد و بازرگانی خارجی ندارد

وی با بیان اینکه معافیت تحریمی بندر چابهار مشمول خطوط کشتیرانی خارجی نمی‌شد و کشتی‌های لاینر خارجی در این مدت همانند سایر بنادر کشورمان ترددی به بندر چابهار نداشتند، گفت: موضوع مهم این است که کشورمان تحت تحریم است و خطوط لاینر کشتیرانی از زمان خروج آمریکا از برجام، تردد به بنادر کشورمان را متوقف کرده‌اند و ریسک ورود به بنادر ما را نمی‌پذیرند.

معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: معافیت تحریمی بندر چابهار آثار گشایشی خاصی برای این بندر نداشت که بر اثر آن، بندر شهید بهشتی پذیرای خطوط کشتیرانی بین‌المللی باشد و خطوط بین‌المللی بتوانند بدون محدودیت در این بندر تردد داشته باشند که حالا پس از برداشته شدن این معافیت‌ها شاهد تبعات جدیدی در این بندر باشیم؛ بنابراین به طور کلی تا زمانی که تحت تحریم هستیم، محدودیت‌های تحریمی متوجه حمل و نقل دریایی کشورمان، بنادر و کشتیرانی و تمام خدمات بندری و دریایی خواهد شد.

راستاد افزود: باید به این موضوع توجه داشت که در این مدت زمان، معافیت چه دستاوردی برای بندر چابهار داشته که حالا برداشته شدن آن، محدودیت جدیدی ایجاد کند؟ در موضوع حمل و نقل دریایی تنها موضوع معافیت بندری نیست، تحریم‌ها مشمول کانال‌های مالی و سایر خدمات و تخلیه و بارگیری و ... می‌شود؛ بنابراین این معافیت تحریمی امتیاز ویژه‌ای برای بندر چابهار محسوب نمی‌شد و تنها جنبه سمبلیک و جو روانی داشت.

وی تاکید کرد: موضوع مهم این است که اساسا در این مدت یکی از بهانه‌ها و دلایلی که ترمینال اپراتوری هندی برای عدم تامین تجهیزات بندر چابهار اعلام می‌کرد، همین موانع تحریمی بود. اگر بندر چابهار معافیت تحریمی ویژه‌ای داشت، اپراتور هندی در این مدت باید نسبت به تامین تمام تجهیزاتی که در قرارداد متعهد بود، اقدام می‌کرد. اپراتور هندی همواره مدعی بود که وقتی برای خرید تجهیزات بندر چابهار مناقصه برگزار می‌کند هیچ شرکتی به دلیل تحریم‌ها حاضر به شرکت در این مناقصه نیست.

راستاد گفت: عملا هیچ معافیت تحریمی ملموس و واقعی برای بندر چابهار وجود نداشت و شاید چیزی بر روی کاغذ بود و مشمول امتیاز خاصی نبود و عملا الان هم برداشتن معافیت‌ها اثری ندارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایلنا، 30شهریور1404، 1689017، www.ilna.ir

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین