پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
همانگونه که رئیس جمهور در سفر مازندران اعلام کردند، گویا قرار نیست بساط کاسبان تحریم برچیده شود و برخی هنوز به دنبال بنجول فروشی هواپیماهای اسقاطی به ایرلاین های داخلی هستند. هواپیماهایی که جیب فروشندگان یا حتی ایرلاین ها را با خون مسافران پر پول می‌کند.

شعارسال : در طول سالهای گذشته و به خصوص با شدت گرفتن تحریم های اقتصادی برخی با سوء استفاده از فضای موجود به کاسبی از تحریم‌ها پرداختند اما با شکسته شدن تحریم ها گویا همانگونه که رئیس جمهور گفتند برخی قرار نیست دکان کاسبی تحریمشان تعطیلی شود و به هر قیمتی به دنبال منفعت خود و ضربه زدن به این ملت هستند.

صنعت هوایی کشور که به علت های مختلف یکی از پرحادثه ترین صنایع هوایی دنیا است. کارشناسان بیشتر علت حوادث را به کارگیری هواپیماهای از رده خارج و اسقاطی و همچنین استفاده از هواپیمای بدون استاندارد بین المللی پرواز اعلام کردند.

در دولت تدبیر و امید، یکی از اولویت های حمل و نقل کشور نوسازی ناوگان هوایی کشور بود. امری که با تاکید رئیس جمهور و پیگیری وزیر راه تا حد زیادی محقق شده است و تعداد زیادی از هواپیماهای نو یا بسیار کم کارکرد بعد از رفع تحریم های بانکی ، به تدریج وارد ناوگان هوایی کشور می شوند.

برخی سابق بر این با بهانه قرار دادن تحریم های صنعت هوایی کشور، مدیران و ایرلاین ها را متقاعد می‌کردن که به هواپیماهای بی‌کیفیتی همچون توپولف یا هواپیماهای مستهلک عرب ها و ترکها رضایت دهند. به کارگیری همین هواپیماها باعث جان باختن بسیاری از مسافران در حوادث هوایی سالهای گذشته شد.

اما همانگونه که رئیس جمهور در سفر مازندران اعلام کردند، گویا قرار نیست بساط کاسبان تحریم برچیده شود و برخی هنوز به دنبال بنجول فروشی هواپیماهای اسقاطی به ایرلاین های داخلی هستند. هواپیماهایی که جیب فروشندگان یا حتی ایرلاین ها را با خون مسافران پر پول می‌کند.

کشور مالزی در سال جاری میلادی تعداد 13 فروند هواپیمای بوئینگ 737 سری 400 را از رده خارج اعلام کرد و دستور اسقاط آنها را صادر نمود. این هواپیماها که عمدتا بیش از 25 سال کارکرد دارند از لحاظ تمام استانداردهای بین المللی، فاقد صلاحیت پرواز هستند.

اما متاسفانه این 13 فروند به جای کوره های ذوب به سمت ایران در حال پریدن هستند. تا کنون دو فروند از این هواپیماها به قیمت 10.5 میلیون دلار در اختیار یکی از شرکت های هواپیمایی ایران قرار گرفته است و مراحل فروش سه فروند دیگر از این هواپیماها به یکی دیگر از خطوط هوایی در حال انجام است. 8 فروند دیگر از این هواپیماها را نیز آژانس هواپیمایی «ن- ب» که مالک آن «س. الف» است خریداری نموده است.

اینکه این هواپیماها چگونه برخلاف دستور وزیر راه و شهرسازی و تاکیدات رئیس جمهور وارد کشور شده و سازمان هواپیمایی کشوری چگونه با آن مخالفتی نکرده است، سوالی است که باید هر چه زودتر مراجع نظارتی و اجرایی به ان رسیدگی کنند. آیا جان مردم ایران بی ارزش از مردم مالزی است؟

نکته دوم اختلاف قیمت شدید این هواپیما بین مبدا و مقصد است. در حالی که قیمت هر کدام از این طیاره ها در مبداء کمتر از یک میلون دلار است، قیمتی که به شرکت های ایرانی که نیمه دولتی هم هستند در حال فروش است، بیش از 5 میلیون دلار است. با احتساب دلار 3300 تومانی برای هر هواپیما، بیش از 13 میلیارد تومان حق دلالی در نظر گرفته شده است. متاسفانه به دلیل ماهیت نیمه دولتی شرکت های خریدار، تمام این 170 میلیارد تومان پول دلالی 13 فروند باید از جیب مردم پرداخت شود.

مساله دیگر نبود خدمه پرواز متخصص این هواپیما در داخل است به گونه ای که دو فروند هواپیمای وارد شده نیز هم اکنون در آشیانه ایرلاین داخلی دو ماه است که زمینگیر شده اند و مسئولان این شرکت به دنبال یافتن خلبان در فلیپبن هستند و این در حالی است که نزدیک به 1500 خلبان ایرانی بیکار هستند.

در شرایطی که دولت عزم خود را برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و سوء مدیریت های گذشته جزم کرده است، لازم است نهادهای نظارتی داخل دولت، دقت بیشتر بر عملکرد اقتصادی مدیران داشته باشند و به گونه ای نباشد که خدای ناکرده بعد از دولت تدبیر و امید همانند دولت احمدی نژاد، شاهکارهای دیگری همچون بابک زنجانی و دکل نفتی کشف شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی " اعتدال " ، تاریخ انتشار سه شنبه 03 آذر 1394 کد مطلب : 130082 : www.etedaal.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین