پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
راه و شهرسازی استان یزد گفت:امیدواریم با ابلاغ بودجه ریاست جمهوری، این پروژه به نتیجه مطلوب برسد.بهترین قولی که می توان در خصوص اتمام پروژه داد همان پایان 95 است.

شعار سال: محمد‌رضا نقصان محمدی، دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه یزد با مدرک دکترا در رشته معماری (طراحی شهری) از دانشگاه شفیلد انگلستان مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان یزد به عنوان مسئولی متخصص در حوزه شهرسازی و معماری بعد از گذشت چند ماه از حضورش در این سمت در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی راه وشهرسازی استان یزد به شرح فعالیت ها و برنامه های پیش روی خود در سال جدید می پردازد.

لطفا مختصری در مورد فعالیت های اداره کل راه و شهرسازی بفرمایید.

حوزه اداره کل راه و شهرسازی متشکل از مدیریت های مختلفی است که در ارتباط با تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های استان و با شرح وظایفی مشخص به فعالیت می پردازد. در خصوص حوزه های متشکل و مرتبط با این اداره باید توضیح دهم که این اداره در حوزه راه به ساخت و توسعه راه ها، راهداری، ایمنی و نگه داری راه ها می پردازد. همچنین در حوزه شهرسازی و معماری وظیفه نظارت برتهیه طرح های توسعه شهری و آماده سازی را بر عهده دارد. در حوزه مسکن نیز ساخت و سازهای مرتبط با مسکن و خدمات رو بنایی مساجد، مدارس و ... که طبیعتا از سوی دستگاه های مربوطه خود تامین بودجه و اعتبارات می شوند، انجام می گیرد. در خصوص مسکن مهر نیز باید عنوان کنم، بالغ بر 22 هزار واحد مسکن مهر در دست ساخت بوده که 4600 مورد از آن باقی مانده است که امید داریم با برنامه ریزی های صورت گرفته شده، این پروژه در شهریورماه سال جاری به اتمام برسد. در حوزه املاک و حقوقی این اداره نیز طبیعتا بحث واگذاری های زمین صورت می گیرد که آن نیز مرتبط و هماهنگ با سازمان ملی زمین و مسکن است. از جمله وظایف حوزه فنی نیز نظارت بر پروژه ها و ساخت و سازهای دولتی است. گستره فعالیت اداره کل راه و شهرسازی بسیار وسیع، هدف آن خدمات رسانی در حوزه های مربوطه به مردم عزیز و وارد شدن در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های استانی است. اداره کل راه و شهرسازی مجموعه ای بسیار بزرگ است که از سایر روابط و فعالیت های آن می توان به ارتباطات با شورای حمل و نقل استان، ارتباط با فرودگاه ها، راه آهن، آزمایشگاه مکانیکی خاک، هواشناسی اشاره کرد. این اداره به نوعی مرتبط با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که بیشتر جنبه های نظارتی و هماهنگی کلی را عهده دار است .

یکی از مهم ترین چشم اندازهای پیشرفت و بالندگی هر منطقه، شهر و کشوری راه های مواصلاتی آن اعم از راه آهن و راه های زمینی است. در این مجموعه فکر می کنید وضعیت راه های استان یزد به چه شکل است و برنامه کوتاه مدت شما برای ارتقای این بخش چیست؟

حوزه های مختلف اداره کل با برنامه های تعیین شده در هر بخش، برنامه ها و وظایف خاص خود را دارد که در حال انجام آن ها هستند. در خصوص وضعیت راه های استان باید بگویم در مقیاس ملی راه های استان از وضعیت خوبی برخوردار است ولی بدیهی است که به عنوان مسئول استانی هیچ وقت نباید از وضعیت موجود راضی باشیم و باید همیشه به سمت ارتقای وضعیت حرکت کنیم. به همین دلیل تلاش می کنیم تا کیفیت و بعضا کیمت راه های مواصلاتی استان را ارتقا دهیم. زیرا استان یزد در کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب قرار دارد و اهمیت و نقش به سزایی در حوزه راه کشور ایفادمی کند. طبیعتا بخشی از حوزه راه توسط اداره کل نظارت می شود و پیگیری های آن را انجام می دهند و بخشی از آن نیز مرتبط با شرکت ساخت توسعه راه و دارای مقیاس ملی است و مستقیم عمل می کند. این اداره نیز نظارت کلی بر آن را بر عهده دارد. در مجموع وضعیت راه استان خوب است ولی فعلا آنچه که باید در برنامه ها قرار بگیرد حفظ و نگهداری راه های استان و ارتقای ایمنی آن ها است، که در دستور کار اداره در بخش حوزه راه و راهداری قرار دارد. ارتقای کیفیت و کمیت از طریق پیگیری های ویژه برای جذب بودجه و ارتقای ایمینی راه های استان به عنوان یکی از مهم ترین وظایف اداره کل در حال انجام است.

با توجه به وضعیت قرارگیری استان یزد در کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب، این استان دو راه پرتردد و پرخطر یعنی محور یزد- کرمان و یزد - تهران داشت که طی سال های گذشته به خوبی ساماندهی و به راه های ایمن تبدیل شد. در اینجا بحث مسیرهای تصادف خیز استان یعنی محورهای یزد-بافق، یزد طبس و یزد-شیراز مطرح می شود. لطفا توضیحی در خصوص این مسیرها ارائه دهید.

محور یزد- شیراز توسط شرکت ساخت در حال انجام است و به دلیل بحث های موجود در خصوص ایمنی این راه به خصوص در گردنه علی آباد، که هنوز بخش نامه آن را تحویل نگرفته ایم. پیگیری های ویژه ای در این رابطه انجام می دهیم. همچنین جلسه ای با شرکت ساخت برگزار کردیم، دستورات لازم برای اجرا را نیز ارائه دادیم و نگرانی های خود را در خصوص انجام برخی اصلاحات بیان نمودیم که بعضا در حال انجام است و بعضی دیگر باید مجدد پیگیری شود. اجرای این پروژه از ابتدا نیز توسط اداره کل صورت نگرفته و در مقیاس ملی و توسط شرکت ساخت بوده است. با این حال به شدت پیگیر این موضوع بوده ایم. من به شخصه نیز پیگیری این موضوع به خصوص با تاکید بر گردنه علی آباد را در اولویت برنامه های خود قرار داده ایم. در رابطه با محور یزد- بافق نیز تقریبا پروژه متوقف شده بود که در پایان سال 94 این پروژه با رایزنی هایی که با شرکت مربوطه صورت گرفت، مجددا راه اندازی شد و اکنون در حال انجام است. حدود 5 کیلومتر این مسیر مستقیما به بافق متصل می شود که شرکت محلی انجام آن را بر عهده دارد، کارهای زیرسازی آن انجام شده و آماده آسفالت است. حدود 42 کیلومتر دیگر این مسیر نیز با شرکتی دیگر در حال انجام است. دستگاه های لازم برای انجام این پروژه در استان موجود است اما بعضا با مشکلات مالی در سال 94 روبرو بودیم. خوشبختانه با سفر ریاست جمهوری برنامه ریزی هایی انجام شده است تا بودجه اختصاصی در اختیار تکمیل پروژه های یزد- بافق و یزد- طبس قرار گیرد که با پیگیری های انجام شده تخصیص های آن نیز صورت گرفته است. اکنون نیز مشغول پیگیری مسائل مالی آن هستیم. شاید بتوان گفت میزان دغدغه هایی که شخصا در حوزه محور علی آباد و یزد- بافق دارم حتی بیش تر از خود مردم محلی نیز باشد و هر روز در حال پیگیری هستم. امیدواریم بتوانیم هزینه های راه که جز گران ترین پروژه های عمرانی است را تامین کنیم و ضمن اینکه پروژه رو به جلو می رود تزریقات بیرونی را نیز داشته باشیم. تمامی این امر به طور کامل در دست ما نیست و استان باید در تهران و سازمان برنامه و بودجه پیگیری کند که خوشبختانه همزمان تمامی این عوامل در حال پیگیری هستند. اخیرا خبر خوشی مبنی بر آماده شدن بخشی از ابلاغات پروژه های ریاست جمهوری به ما رسیده است که ما نیز پیگیر آن هسیتم. من خود را جزئی از مردم بافق می بینم و وظیفه خود را در پیگیری این مسائل می دانم.

با مراجعه ای که به بافق داشتیم برای تهیه گزارشی در خصوص جاده بافق، مشاهده نمودیم که این جاده شرایط خاصی دارد و آن این است که 42 کیلومتر آن تک بانده است. با مراجعه به فرماندار بافق نامه ای به ما نشان داده شد که متوجه نکته ای در آن شدیم و آن این بود که بودجه اختصاصی دو بانده شدن محور یزد- بافق جز مصوبات رهبری است. اما چیزی که ما با آن برخورد کردیم این بود که از کل این مسیر فقط بخشی که متصل به بافق است در حال اجرا است. فرماندار بافق به ما قول بهره برداری این جاده تا پایان سال 95 را دادند. اما چیزی که قابل مشاهده است آماده بودن مسیر متصل به بافق و اینکه عملیات چندانی بر روی بقیه مسیر صورت نگرفته است.

معمولا ساخت راه حتی با وجود بودجه کافی زمان بر است. دیگر چه برسد به اینکه بودجه لازم موجود نباشد که باید حرکات را به گونه ای دیگر به جلو ببریم. همچنان که گفتم در بازدید سال گذشته از عملیات عمرانی محور یزد- بافق تقریبا" پروژه متوقف شده بود و دستگاه ها را نیز منتقل نمودیم. سیستم موجود عملیات زیرسازی را با دستگاه انجام می دهد و مثل روش های سنتی نیست. بعد از ساخت حدود دو کیلو متر این دستگاه خراب شد و بدیهی است که وقتی پشتوانه مالی نیز نباشد روند کار به آرامی صورت بگیرد. ما امیدوار بودیم که با تزریق مالی به این پروژه از سوی ما و تاکید روزانه به پبمانکار این پروژه هر چه زودتر به اتمام و بهره برداری برسد. اگر روند کار به این شکل پیش برود و پیمانکار به خوبی وظیفه خود را انجام دهد، جاده بعد از حدود دو ماه آماده آسفالت شدن می شود. اما متاسفانه به خاطر مباحث مختلفی که وجود دارد، همیشه همه چیز طبق برنامه ریزی و پیش بینی های صورت گرفته پیش نمی رود. امیدواریم با ابلاغ بودجه ریاست جمهوری، این پروژه به نتیجه مطلوب برسد.بهترین قولی که می توان در خصوص اتمام پروژه داد همان پایان 95 است.

در صورت دو بانده شدن محور یزد- بافق باز هم از نظر من فشاری که بر روی این جاده وارد می شود به دلیل تردد کامیون های حمل مواد معدنی، فشاری مضاعف است و فکر می کنم فشار وارده به این جاده بیش از حد استاندارد باشد. در این زمینه برنامه ای در نظر دارید یا از شمول اختیارات شما خارج است؟

در حوزه نظارتی، هم کنترل راه انجام می گیرد و هم تذکرات لازم داده می شود. اینکه ما باید مطلع باشیم که یزد استان معدنی است و این امر بر روی راه های استان اثرگذار است زیرا عمر مفید راه ها به همین دلیل به شدت پایین می آید. البته تلاش ما این بوده است تا از خود معادن برای به روزرسانی، اصلاحات و بهسازی راه ها یاری بگیریم. با این حال این امر متحمل بودجه هنگفت و کار بسیار سختی است. واضح است بارگذاری که معادن ما بر روی جاده ها انجام می دهند بیش از حد معمول است و ما بر آن اذعان داریم.

همچنین مسیری به سمت کرمان باز شده است که آن نیز فشاری مضاعف بر جاده ها وارد کرده است. نظر شما در این مورد چیست؟

بله، این نیز یکی دیگر از مواردی است که با آن روبرو هستیم. برای تمام پروژه های راه استان منتظر بودجه هستیم تا کارها را پیش ببریم. دو دغدغه اصلی حوزه راه و راهداری، ارتقای کیفیت و ایمنی راه ها است که در دستور کار سال 95 قرار دارد و انشالا عملیاتی خواهد شد.

در مصاحبه ای که با یکی از مشاوران طرح تفصیلی شرکت آرمان شهر داشتیم این نکته مطرح شده بود که طرح تفصیلی ایراداتی داشته که پس از رفع آن ها اکنون آماده ابلاغ است. اما پس از گذشت حدود 7 ماه این طرح هنوز ابلاغ نشده است. شما به عنوان مسئول دبیرخانه طرح تفصیلی چه نظری در این خصوص دارید و اینکه چه زمانی این طرح ابلاغ خواهد شد؟

طرح تفصیلی یکی دیگر از موضوعات لازم به پیگیری است. به نظر می رسد پایه طرح تفصیلی که طرح جامع بوده است در سال 95 به اتمام می رسد و به عبارتی امسال پایان طرح جامع است. در اینجا به این نکته معتقدیم که شهر نباید بدون طرح باشد و در این خصوص یکی از اولین مواردی که پس از شروع فعالیتم در این سمت مورد بررسی و پیگیری قرار دادم بحث طرح تفصیلی بوده است که جز اولین برنامه ها در حوزه راه و راهداری است. دومین برنامه در این حوزه، انضباط در حوزه شهر و شهرسازی است که طبیعتا یکی از راه های رسیدن به آن انضباط، تدوین ضوابط و مقررات، طرح های جامع و تفصیلی و به صورت عام طرح های توسعه شهری است که باید پیگیری شود. از شروع فعالیتم تاکنون بررسی هایی در این حوزه نیز انجام شده است که بعضا طرح هایی در حال اتمام بوده و ابلاغ شده و کارهایش انجام شده است. برخی دیگر نیز در حال بررسی بوده اند که در این صورت پیگیری می کنیم تا سرعت انجام کار در امر رسیدن به طرح های توسعه شهری با پیدا کردن گلوگاه هایی که وجود دارد افزایش یابد. یکی از این طرح ها نیز طرح تفصیلی شهر یزد است که از یک طرف با پایان طرح چامع روبرو هستیم و از طرفی باید این طرح آماده شود و به تصوب برسد. بدیهی است برای تصویب در کمیسیون ماده 5 دستگاه های مختلفی وجود دارند که باید هماهنگی با آن ها صورت گیرد که این هماهنگی ها نیز توسط اداره تسریع پیدا کرده و هماهنگی ها انجام شده است. آخرین رایزنی ها را نیز باید انجام دهیم و با تصمیم گیری نهایی به کمیسیون مربوطه برای تصویب منتقل کنیم. امیدوارم از یک طرف مجددا زمان بیهوده سپری نشود، همانگونه که اکنون با اتمام زمان طرح جامع روبرو هستیم تا باز کار نیمه تمام باقی نماند و بتوانیم برنامه را به خوب آغاز کینم و به سرانجام برسانیم که شهر دارای طرح و قانون باشد. امید است با تعاملاتی که بین اداره راه و شهرسازی با استانداری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه هایی که مسئول تصویب این طرح هستند به سرعت بتوانیم این امر را به جلو پیش ببریم. این ها همه میراث هایی هستند که به من رسیده اند و باید پیگیری و تلاش کنیم تا کارها را به ثمر برسانیم.

هنگامی که شما به این پست منصوب شدید یکی از خرسندی های ما این بود که بالاخره یک متخصص شهرسازی آشنا به معماری و شهری سازی وارد این عرصه شده است. من همیشه معتقدم که شهر را باید به دست مهندسین شهرساز سپرد تا تصمیمات کلان را آن ها بگیرند. در اینجا دو مقوله داریم، یکی اتمام موعود قانونی طرح جامع و دوم تصویب و ابلاغ نشدن طرح تفصیلی است. اگر طرح تفصیلی به تصویب و ابلاغ نرسد و طرح جامع تمام شود بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

رجوع ما اکنون به طرح تفصیلی سابق است و به هیچ وجه شهر بدون قانون نمی ماند. فقط این طرح قدیمی شده است و قصد به روزرسانی آن را داریم. ابلاغ نشدن طرح جدید به این معنی نیست که دیگر کاری صورت نمی گیرد. شهر کار خود را انجام می دهد. تاکید من این است که اگر در شهر و شهرسازی و معماری ارتقای انضباط داشته باشیم بسیاری از مسائل ما حل خواهد شد. یکی از راه های آن رسیدگی به امور طرح های توسعه شهری است. از یک طرف تلاش می کنیم تا طرح را به سرعت دوباره به روزرسانی کنیم و این بدین معنی نیست که تا آن زمان کارها انجام نمی پذیرد. همین طرح تفصیلی نیز با یک هماهنگی می تواند باز خود را به روز کند و جایگزین طرح قبلی شود که امیدوارم به زودی این اتفاق بیفتد.

در اینجا سوال بین دستگاهی دارم و آن اینکه، راه و شهرسازی مجموعه بسیار عظیمی است که وظایف متعددی دارد، در اینجا دستگاه های دیگر که تعامل خوبی با این اداره دارند هم می توانند سبب تسریع پروژه های موجود شوند هم اینکه اصرار و فعالیت شما در ارتقای قانون پذیری و نظم و انضباط در برنامه های شهری نیز به نتایج خوبی می رسد. شما فکر می کنید در رابطه با کمیسیون ماده 5 که بسیار تاثیرگذار و تاکید بر روی آن است، تعامل بین دستگاهی که در اینجا مشخصا منظور تعامل اداره کل راه و شهرسازی با شهرداری است، وجود دارد؟

سومین برنامه ای که در دست انجام داریم، برقراری یا دوباره تعریف ارتباط اداره کل راه و شهرسازی با دستگاه هایی است که یا به عنوان ادارات تابعه ما یعنی همان ادارات شهرستانی هستند یا اداراتی که در کنار ما هستند مانند شهرداری، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و حتی خود استان به عنوان امور هماهنگ کننده عمرانی استان، یا دستگاه های مرتبط با ما مانند هواپیمایی، راه آهن و ... که در یک کلمه به دنبال دوباره تعریف ارتباط با همه این ها هستیم آن هم با مشق با هم بودن. یعنی تلاش کنیم تا بتوانیم با هم بودن را در امورات مختلف تجربه کنیم و نتیجه این با هم بودن را به مردم استان تقدیم کینم. این با هم بودن یعنی همان درک کردن همدیگر و اینکه بتوانیم با هم در راستای تصمیم گیری های حوزه شهر و شهری و سرزمینی استان هم افزایی داشته باشیم.

از این تعامل راضی هستید یا خیر؟

همانگونه که گفتم شخصیت من اینگونه نیست که بگویم راضی هستم و همه چی عالی است و همیشه به دنبالاصلاح و پیشرفت هستم.

منظور در جایگاه قانونی است که قرار دارید.

در جایگاه قانونی هم که قرار می گیریم یک جایگاه تعریف شده است و من باید به سمت آن بروم و ارتباطات را برقرار کنم. چون این جز یکی از اصلی ترین برنامه های ما است. طبیعتا برای حرکت رو به جلو دو بخش نگرش های بخشی و جمعی و عمومی داریم. در کنار پذیرش نگرش های بخشی، دستگاه ها باید از نگرش های جمعی نیز مواظبت کنند و با نشست های رسمی و غیر رسمی سعی در برقراری تعامل بنماییم.

در سال 94 چند خبر در شبکه ها و رسانه های رسمی و غیر رسمی مطرح شد. یکی به پروژه هزار میلیاردی معروف شد و چند پروژه میدان امام علی و امام حسین که کاری به خود پروژه ها نداریم. اینکه بعضی از پروژه های بزرگ فقط خبررسانی می شود و هیچ اتفاقی بعد از آن نمی افتد. از نظر ما بار روانی خوبی ندارد. نظر خود را بیان کنید.

از لحاظ جایگاه قانونی باید بگویم این اداره مستقیما درگیراین پروژه ها نیست و به آن ها وارد نمی شود. مگر اینکه در جایی یا در کمیسیونها با حضور این اداره کل باشد که در این صورت حتما حاضر خواهیم بود. در کل ما تحت تاثیر اخبارحاشیه ای قرار نمی گیریم وبه وظیفه قانونی خود عمل می کنیم زیرا اگر بخواهیم وارد حاشیه واین قضایا شوم دیگر تمام فکر و ذهن من درگیر این موضوعات خواهد شد.

در مهندسی ذهن شما بخش خصوصی چه جایگاهی دارد؟

اتفاقا این جزئی از برنامه چهارم ما است. به عبارتی شفاف سازی اطلاعات به خصوص در حوزه املاک برای اینکه مردم بتوانند ارتباط مستقیم برقرار کنند.

در اینجا منظور مشخصا سرمایه گذاران پروژه های کلان هستند.

امروزه دیگر باید اعتقاد پیدا کنیم که کار را به دست بخش خصوصی بسپاریم و نظارت بهتری بر روی کارها داشته باشیم.

برخی از سرمایه گذاران از شرایط سخت موجود برای سرمایه گذاری و انتقال سرمایه هایشان به شهرهای دیگر سخن می گویند.

در خصوص پروژه های کلان اظهار نظر نمی کنم ولی شخصا معتقدم باید برای هر کمکی که می توانیم طبق ضوابط و مقررات اداره به بخش خصوصی انجام دهیم آمادگی داشته باشیم تا اقتصاد استان به حرکت در آید.

نقش سازمان شما در خروج مسکن از رکود بسیار اهمیت دارد. برای این امر برنامه ای دارید؟

این برنامه ها در مقیاس ملی هستند و ما نیز از آن تبعیت می کنیم.

در بحث استانی چطور؟ برنامه ای دارید؟

در بحث استانی نیز اداره کل نمی تواند جدای از مقیاس ملی عمل کند. منتظر هستیم برنامه های ملی ابلاغ شود تا برش های استانی که بر اساس آن طرح شده است به دست ما برسد وگرنه ما نمی توانیم مستقیم عمل کنیم.

در برنامه های اداره کل برنامه ای برای خروجمسکن از رکود دارید؟

نمی توانم بگویم می توانیم وارد این موضوع بشویم یا خیر.

می توانید این امر را تسهیل کنید؟

بله ولی باید برنامه های ملی ابلاغ شود تا بتوانیم تسهیل کننده باشیم ولی تا این اتفاق نیفتاده است نمی توان اظهار نظری کرد.

بخش هایی مایل هستند به حوزه های هتل داری یا انبوه سازی وارد شوند و با شما سر وکار پیدا می کنند در این صورت به آن ها کمک خواهید کرد؟

همانطور که قبلا اشاره کردم، طبق ضوابط، قوانین و مقررات وظیفه ما کمک به تمام اقشار است چه مردم عادی، چه سرمایه گذاران و چه دستگاه های دولتی. این اداره می تواند در قالب قانون و مقررات خود تسهیل کننده باشد.

درصورت امکان در خصوص برنامه های پیش روی اداره کل در سال جاری که چند مورد نیز به آن اشاره نمود توضیحاتی بفرمائید؟

1. پنج برنامه ای که در دستور کار دارم 1- ارتقاء ايمني و كيفيت راههاي استان از طريق تدوين برنامه هاي عملياتي در زمينه اجراء و طراحي در حوزه راهسازي و راهداري 2- انضباط در حوزه شهرسازي و مسكن درتهيه طرح هاي توسعه شهري و تاكيد بر اجرايي بودن طرح ها و ميثاق استاني 3- شفاف سازي و مكانيزه كردن حوزه املاك و حقوقي 4- نظارت در حوزه فني و اجرايي و ساختمانهاي دولتي وهماهنگي بين بخشي دستگاههاي با حوزه هاي 8 گانه مديريت اداره كل راه وشهرسازي استان يزد 5- افزايش رضايتمندي مراجعين و ارباب رجوع و همچنین ارتقاء سطح دانش و كيفيت عملكرد كاركنان .

آیا زمین خوارها به سراغ شما می آیند؟

باید بگویم زمین های ما شدیدا محافظت می شود.

یعنی اصلا درگیری با زمین خواران در رابطه با زمین های ملی ندارید؟

نمی شود گفت درگیری وجود ندارد ولی تلاش می کنیم با دستگاه ها و نیروهایی که در اختیارمان قرار دارد به نحو احسن از زمین های ملی که در حوزه ما است حفاظت کنیم. البته بعضی از زمین های ملی در اختیار منابع طبیعی و جهاد کشاورزی است اما آن بخشی که در حوزه ما قرار دارد با نیروی حفاظتی و کنترل کننده به شدت محافظت و مراقبت می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی بافق یزد، تاریخ 31 خرداد 95، کد مطلب: 21308488: www.bafghkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین