پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
طولانی‌ترین خط ساحلی در بین استان‌های جنوبی کشور متعلق به هرمزگان است اما محروم‌ترین استان در زمینه توسعه ظرفیت‌های دریایی است.
شعارسال: استان هرمزگان به اعتراف تمام مردم و مسؤولان کشور از نظر منابع و ذخایر و صنایع کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیر است که می‌توان به منابعی چون نفت و گاز و پالایشگاه، مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کیش، قشم و مکران و مناطق ویژه اقتصادی خلیج فارس، صنایع فولاد، آلومینیوم و روی، صنایع کشتی‌سازی، دو بندر بزرگ شهید رجایی و باهنر، صنایع گردشگری و صنایع دستی، شیلات و صید و صیادی و تکثیر و پرورش آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان، گمرکات و مهم‌تر از همه این موارد، دریا و نعمت‌های بیکران آن در همه زمینه‌ها از غذا تا انرژی و از تجارت تا ورزش و سایر برکات موجود در آن است.

طولانی‌ترین خط ساحلی در بین استان‌های جنوبی کشور متعلق به این استان است و از 19 جزیره در خلیج فارس 14 جزیره در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان قرار دارد.

شاید اساسی‌ترین، راهبردی‌ترین و زیربنایی‌ترین شکل توسعه، توسعه نیروی انسانی است و توسعه نیروی انسانی از طریق آموزش و ارتقای سطح علم و آگاهی و مهارت و فن است، علی‌الخصوص براساس استعدادها و ظرفیت‌های طبیعی همان منطقه و قطعا عالی‌ترین شکل آن در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی است.

به‌نظر می‌رسد کمتر کسی وجود دارد که براساس اسناد بالادستی و پایین‌دستی استان هرمزگان و ظرفیت‌های توسعه‌ای، محور اساسی آن را دریا نداند که به برخی از مزیت‌های آن در بالا اشاره شد.

حال سهم هرمزگان از این توسعه آموزشی و پژوهشی تنها یک دانشکده علوم و فنون دریایی در دانشگاه هرمزگان با عمر کمتر از ده سال و رشته‌های مهندسی دریایی در دانشکده مهندسی کشتی‌سازی و صنایع دریایی در بندرعباس با عمر سی‌ساله و رشته‌های شیلات و زیست‌شناسی دریا در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس و همین رشته‌ها در دانشگاه پیام نور استان است.

بیشتر این رشته‌ها در حوزه علوم طبیعی دریا و مهندسی است ولی آن هم نه به‌طور جامع و تحصیلات تکمیلی بلکه بسیاری از رشته‌ها در این دو حوزه وجود دارند که جای آنها خالی است.

در استان‌های ساحلی همجوار مانند چابهار در سیستان و بلوچستان و خرمشهر در خوزستان از نعمت دانشگاه علوم و فنون دریایی برخوردار هستند و استان بوشهر نیز علاوه‌بر رشته‌های دریایی از مرکز تحقیقات علوم دریایی خلیج فارس برخوردار است، پس تنها استان هرمزگان است که از این نعمت راهبردی محروم است.

عمده کمبود رشته‌ها در حوزه علوم انسانی دریایی بین رشته‌هایی است که دنیا به آن توجه کرده و برای آنها اقتصادی بوده است که می‌توان به رشته‌هایی از قبیل حقوق دریا، حقوق دریایی، حقوق محیط زیست دریایی و سواحل، اقتصاد دریا، مدیریت ساحل و منابع دریایی، تجارت دریایی، بیمه دریایی، کمیسر دریایی، مدیریت دریایی و سایر رشته‌های دیگر نیز اشاره کرد.

در بند دوم سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر عظیم‌الشأن انقلاب به اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان تاکید شده است.

ما در استان به‌عنوان یک استان راهبردی واقتصادی کشورچقدربه دانش‌بنیان بودن توجه کرده‌ایم؟ چقدر به مساله دریامحوربودن استان از دیدگاه علمی توجه شده است؟ آیا در هرمزگان یک دانشگاه علوم و فنون دریایی جامع که تمامی رشته‌ها در حوزه‌های علوم، مهندسی و فناوری و حوزه‌های علوم انسانی و به‌خصوص اقتصاد و حقوق و تجارت و حوزه‌های دفاعی را دارا باشد وجود دارد؟ چند مرکز پژوهشی و راهبردی جامع در زمینه مسائل دریا و حوزه‌های آن در استان و دانشگاه‌های آن موجود است؟

پس براساس سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز از ضروریت‌های استان هرمزگان است که علاوه‌بر نگاه توسعه‌ای محلی، اهداف بلند اقتصاد ملی را به‌همراه خواهد داشت.

*راهکار چیست و چه باید کرد؟

شنیدن حرف متخصصین و صاحب‌نظران استانی از همه دانشگاه‌ها ومراکز تحقیقاتی و پژوهشی دریایی و صنایع و ادارات دریایی با محوریت استانداری هرمزگان در قالب یک هم‌اندیشی و با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جانمایی محل آن در استان هرمزگان براساس طرح توسعه شهری و استانی، تهیه سند و طرح آن جهت ارائه به دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پیگیری‌های لازم، تامین اعتبار و قرار دادن آن در ردیف بودجه استانی ضروری است.

اگر امروز این کار صورت نپذیرد فردا دیر خواهد بود و بایستی نسبت به آیندگان کشور و استان پاسخ‌گو باشیم.

از استاندار محترم هرمزگان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این توقع می‌رود که نسبت به این مهم توجه بیشتری مبذول داشته و در صورتی که به آن اعتقاد و علم دارند این فرصت بزرگ و ضرورت انکارناپذیر را هرچه زودتر جامع عمل پوشانده تا در محضر خداوند متعال و مردم قدرشناس، سرفراز و سربلند باشیم و مورد بازخواست در محضر الهی و مردم ایران و استان قرار نگیریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 26 دی 1395، کدخبر: 13951026000058، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین