پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۴۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
در سالیان نه چندان دور ، به یک باره موارد وبا در ایران زیاد شد و ذهن کارشناسان به دنبال چرایی آن رفت. دلایل زیادی مطرح شد که دو فرضیه قوت بیشتری نسبت به سایر فرضیه ها داشت؛ سبزیجات آبیاری شده با آب فاضلاب و مصرف آب آلوده در جاده ها و ایستگاهای بین راهی به عنوان دلایل شیوع وبا معرفی شدند.
شعارسال: سالهاست که در فصل تابستان اغذیه فروشی ها در مقاطعی سبزی و کاهو سرو نمی کنند و دلیل اینکار را ممنوعیت اعمال شده از سوی وزارت بهداشت اعلام می کنند. موارد بسیاری در سبد کالای تغذیه مردم ایران سالهاست که محل مناقشه بین کارشناسان سازمان بهداشت، سازمان استاندارد، تاجران و صنایع گوناگون می باشد و با قاطعیت می توان گفت که مشکلات به نوبه خود هنوز پا برجا است.

هورمون های که در مرغداری ها به جوجه ها داده می شود تا رشد آنها در مدت زمان کوتاه انجام شده و به دست مشتری برسد ، بحث برنج های آلوده به سرب که سر و صدا بسیاری در ایران ایجاد کرد، سوسیس، کالباس و همبرگرهای بی کیفیت که کارشناسان صنایع غذایی از آن می نالند و نسبت به مصرف آنها هشدار می دهند و یا بحث استفاده از روغن پالم که درصنایع لبنی استفاده میشد که توسط وزرات بهداشت اعلام شد با متخلفان برخورد شایسته ای صورت نپذیرفت. انتظار می رفت با کسانی که سلامت مردم را برای سود جویی بیشتر نشانه رفته اند برخور شدیدتری صورت می گرفت تا عبرتی شود برای سایرین تا دیگر این قبیل موارد حتی به مخیله شان هم نرسد. اینها همه به جای خود ،جدیدترین مورد کشف را کجای دلمان بگذاریم؛ زهره طبیب‌زاده نوری، عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران، از تولید روغن آلوده به وجود آمده از استخوان‌های حیوانات در یکی از روستاهای قلعه‌نو انتقاد کرد و اظهار داشت: این استخوان‌ها در معرض حرارت ۴۰ درجه و مکانی کاملاً آلوده نگهداری شده و از آن روغنی استحصال می‌شود که هیچ‌کس پاسخگوی چرایی و چگونگی استفاده از این روغن نیست. طبیب‌زاده با یادآوری بازدید جمعی از اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از شهر ری افزود: در این بازدید من به همراه خانم آلیا به منطقه قلعه‌نو سرکشی کردیم؛ در این منطقه روستاهای پراکنده‌ای وجود دارد که در یکی از این روستا‌ها با یک پدیده ناهنجار زیست‌محیطی و بهداشتی روبه‌رو شدیم. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در خانه ملت گفت: متأسفانه استخوان‌های حیواناتی مانند گاو و گوسفند را در محل‌های سر باز، بدون‌ هیچ‌گونه رعایت نکات بهداشتی دپو کرده بودند و شدت عفونی بودن منطقه به شکلی بود که اجازه بازدید به ما داده نمی‌شد و در ‌‌نهایت به دلیل حضور بخشدار ناحیه به ما مجوز ورود دادند‌.»

با این اوصاف توصیه می شود تا اطلاع ثانوی برای رعایت سلامتی خود، به دکتر تغذیه مراجعه کرده و سفت و سخت ترین برنامه رژیمی را درخواست کنید تا کمتر بخورید و سالم بمانید.

1- آب نیز یکی از سرمایه های اساسی هر کشوری است. یک تئوری وجود دارد که اشاره می کند جنگ جهانی سوم بر سر آب خواهد بود. در سالیان خیلی دور شاید شنیده باشید که اگر فردی از اعضای خانواده یا فامیل از مسافرت خارج از کشور بر می گشت همیشه یکی از خاطراتی که تعریف می کرد این بود که در فلان کشور آب را بطری ریخته و در مغازه ها به مسافران یا مردم همان کشور می فروشند و ما نیز به نشانه حیرت چشم هایمان چهارتا می شد. با گذشت زمان کم کم آب معدنی ( آب که در بطری ریخته و فروخته می شود) جای خود را در کشور ما باز کرد، ابتدا مسافران شروع به خرید آب معدنی کردند و سپس حتی در بسیاری از خانواده ها جا پای ثابتی برای آب معدنی در نظر گرفته شد تا اینکه شایعات در مورد مضررات این آبها کم کم به گوش رسید. ابتدا این شایعات بیشتر حول این محور بود که این آبها همان آب شهری هستند که در بطری ها ریخته، پلمپ شده و به دست مصرف کننده می رسد اما رفته رفته مضرات آب معدنی در بین مردم و کارشناسان قوت گرفت. وجود نیترات بیش از اندازه استاندارد در برخی از این نوع آبها یا سرطانزا بودن پلاستیک آب معدنی، عدم کیفیت لازم برخی آبها باعث یک شوک آبی به مردم شد.

2- رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در سخنانی در مورد وضعیت صنایع آب معدنی این گونه گفت: « مشکل آب معدنی‌ها در ایران، این است که جاهایی برای تولید آب معدنی اجاره داده شده است که نزدیک منابع آلوده کننده هستند، بنابراین در این زمینه باید سخت‌گیری کنیم و خواهیم کرد، به نظر بنده در یک دوره‌ای وظایف نظارتی کم شد، در سال‌های اخیر برخی آب‌هایی که در بطری‌ها ، بسته‌بندی شدند، برای مردم این تصور را ایجاد کرد که این آب‌ها‌، آب معدنی است، در حالی که اینطور نیست و این آب‌ها‌؛ آب آشامیدنی است.یا در کشورهای دیگر، آب معدنی را در داخل شیشه پُر می‌کنند، نه در بطری‌ها .زیرا اشکال این بطری‌ها این است که در دمای بالا، مواد پلیمری آن آزاد می‌شود که بسیار خطرناک است.

وی درباره این‌که عنوان می‌شود برای ماندگاری آب‌های معدنی و آشامیدنی فلوراید و مواد نگهدارنده اضافه می‌شود، بیان داشت، بله، این مسئله هم ممکن است ولی طبق آزمایش‌هایی که ما داشتیم به موارد خاصی نرسیدیم.»

دینارونددر خصوص خبری که عنوان شده است که ناتو در افغانستان ،از ایران آب معدنی خریداری کرده است و پس از انجام آزمایش‌ها بر روی این بطری‌ها عنوان کرده است که آب معدنی‌های تولید ایران سرطان زا هستند، گفت‌: سرطان زا بودن آب معدنی مربوط به آب نیست، چون فلزات سنگین و آرسنیک آن دقیق کنترل می‌شود، و خیلی نگران آن نیستیم، بلکه دو نگرانی دیگر وجود دارد که اولی مربوط به نیترانت است، زیرا نیترات را نمی‌توان از آب جدا کرد، بلکه اگر منبع تولید اینگونه آب‌ها مناسب نباشد جلوی تولید اینگونه آب‌ها را باید گرفت.

مع الوصف توصیه می کنیم به جهت کمک به وزارت نیرو، در مصرف آب صرفه جویی بسیاری کنید و توصیه های بهداشتی را نیز بسیار جدی بگیرید.

محمود احمدی نژاد در تاریخ 08/04/1389 در پاسخ به تهدیدات صورت گرفته از ناحیه آمریکا و غرب اعلام کرد از تحریم بنزین هراسی نداریم و اگر بخواهیم در مدت یک هفته به خود کفایی در زمینه تولید بنزین خواهیم رسید در حالی که در همان زمان ضیغمی معاون وزیر نفت مدت زمان لازم برای رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین را دو سال اعلام کرد. به هر نحو تولید بنزین پتروشیمی ها از همان سال آغاز شد و در سال 91 به 10 میلیون لیتر رسید. انتقاد ها آغاز شده بود اما احمدی نژاد دوباره به بازی دو قطبی کردن فضای جامعه رو آورده بود، دیدید ما می توانیم! اما هر روز که می گذشت آسمان کلان شهرها تیره تر از قبل می شود و کارشناسان پزشکی از افزایش سرطان ها خبر می دادند. دیگر اکثر روزها میزان آلودگی در کلان شهر ها از حد مجاز بیشتر بود و تنها راه هم تعطیلی مدارس و ادارات در ذهن مسئولان به عنوان راه حل در نظر گرفته می شد. گذشت زمان و بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، سازمان محیط زیست و خصوصا معصومه ابتکار زوایای بیشتری از خیانتهایی که در حال رخ دادن بود را آشکار کرد و انتقادهای بسیاری از سوی اصولگرایان به سمت وی روانه شد. انگار که سلامتی مردم برای برخی ها بازیچه و دست آویزی برای زدن دولت تدبیر و امید و مردم باشد. فرصت تنفس سالم در کلانشهرها به مردم بازگردانده شد اما از یاد نبریم ریزگردهای شهرهای مرزی مثل خوزستان که در برخی محافل حتی احتمال آلوده شدن آنها به رادیواکتیو مطرح شد و یا پارازیت ها که بر سر مضر بودن آنها بر روی سلامتی همچنان مباحث داغ دنبال می شود.

ناچاریم به خدمتتان عرض کنیم که در تنفس نیز صرفه جویی کنید تا سالم بمانید.

مخلص کلام اینکه: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕِ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼﺷﺪﻩ ﺑﺎﻓﺎﺿﻼﺏ، ﺷﯿﺮِ ﻭﺍﯾﺘﮑﺲﺩﺍﺭ، ﻟﺒﻨﯿﺎﺕِ ﭼﺮﺏﺷﺪﻩ ﺑﺎﺭﻭﻏﻦ ﭘﺎﻟﻢ، ﻃﯿﻮﺭِ ﻫﻮﺭﻣﻮﻥ ﺧﻮﺭﺩﻩ، ﭘﺎﺭﺍﺯﯾﺖﺭﻗﺼﺎﻥ ﺑﺎﻻﯼ ﺳﺮ، ﮔﺮﺩ ﻭ ﻏﺒﺎﺭ ﺭﺍﺩﯾﻮﺍﮐﺘﯿﻮﯼ،ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﺑﻨﺰﯾﻦ ﻏﯿﺮﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺁﺏ ﺁﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽﻧﯿﺘﺮﺍﺗﻪ ﻭ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺑﺎ ﻓﺎﺿﻼﺏ ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺗﻮﻟﯿﺪﺑﺴﺘﻨﯽ ﺑﺎ ﺭﻭﻏﻦ ﺟﺎﻣﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺱﻫﺎ ﻭ ﻧﮕﺮﺍﻧﯽﻫﺎﻭ ﻧﮑﺒﺖﻫﺎ ﻭ بدبختی ها یی ﮐﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﻫﺎﺷﻮﻥﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ...

ﺍﺻﻮﻻً ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻪ ﻓﻌﻼ ﺯﻧﺪﻩﺍﯾﻢ ﺟﺎﯼ ﺗﻌﺠﺐ ﺩﺍﺭد ﻭﺩﺭ ﺣﮑﻢ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺍﺳﺖ.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت آذربایجان نوید، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1393، کدخبر: 2512، www.navidazerbaijan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین