پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه دانشگاهیان اغلب به معارف دینی علاقمندند، گفت: دانشجویان ملاک دین‌داری و شناخت معارف دینی را عقل و برهان قرآنی قرار دهند تا دچار سوء تفاهم نشوند.

شعارسال: آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر شنبه در دیدار سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت همراه که در موسسه علوم وحیانی اسرا برگزار شد، با بیان اینکه امام رضا(ع) محور وحدت ادیان عالم است، گفت: ایشان را بدان جهت عالم آل محمد(ص) می‌نامند که توانستند با شناخت کامل و عمیق ظرفیت‌های اسلام راه‌های همراهی و سازگاری بشریت را هموار کند.

وی با تأکید بر اینکه دین اسلام زبان مشترک همه ادیان آسمانی است، اظهار داشت: امام رضا(ع) در گفت‌وگوها و مناظرات ارزشمند خود ثابت کردند که ادیان تنها در راه‌های جزئی باهم اختلاف دارند و همگی از یک سرچشمه مشترک الهی برخوردارند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه اتحاد و همبستگی نیاز به دلیل و برهان ندارد، گفت: هرکس دنبال اختلاف و تفاوت در ادیان و افکار الهی است باید استدلال خود را ارائه کند؛ بنابراین ادیان بر یک محور و آغاز و انجام آنها یکی است.

آمریکا تا پیش از اکتشاف اثری از فرهنگ و تمدن نداشت

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان بر اساس معارف الهی یک موجود ابدی است، افزود: انسان موجودی نیست که افکار غربی و شرقی بتواند آن را اداره و مدیریت کند و اندیشه و فرهنگ ابدی دارد.

وی با بیان اینکه امور سیاسی و اجتماعی جلوه و جهت غربی و شرقی پیدا می‌کند، گفت: علم و فناوری چه شرقی باشد و چه غربی ارزشمند و قابل احترام و استفاده است.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه حرف «ی» در آیه «نفخت فیه من روحی» نشان می‌دهد که انسان یک موجود ابدی و ارزشمند است، گفت: خداوند در قرآن کریم به ما ثابت می‌کند که راه همه بشریت مشترک است و انسان باید به یک مرجع و منبع واحد الهی دست پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه حرف‌ها و ادعاهای غربی و شرقی اگر مشکل گشا بود تا الآن بشریت به یک سرانجامی می‌رسید، ادامه داد: آمریکا به‌عنوان مدعی رستگاری بشر تا قبل از اکتشاف یک روستای بی‌نام و نشان بوده و اثری از فرهنگ و تمدن نداشته است.

ملاک دین‌داری برهان قرآنی باشد

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه علوم دینی برکات دنیوی و اخروی دارد، گفت: خداوند در قرآن هرگاه حرف علم و عالم دینی به میان می‌آورد به مشترکات بشر و با فرشته‌ها اشاره می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بشر بداند با فرشتگان مشترکات دارد دیگر آلوده به گناه نمی‌شود، افزود: انسان با شناخت خود و صفت فرشتگی که دارد می‌تواند به‌جایی برسد که اجازه حرف خلاف هم به خود و دیگران ندهد تا شاهد یک جامعه عاری از انواع و اقسام دزدی‌ها و آلودگی‌ها باشیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه دانشگاهیان اغلب به معارف دینی علاقمندند و نهاد پاکی دارند، گفت: اگر شاهد اعتراض و دلخوری برخی از دانشجویان هستیم به این دلیل است که از برخی از افراد دوگانگی رفتار و عدم سنخیت رفتار و گفتار مشاهده می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه نباید دین‌داری بر اساس و شاخص عملکرد و رفتار افراد باشد، گفت: به دانشجویان توصیه می‌کنم که ملاک دین‌داری و شناخت معارف دینی را عقل و برهان قرآنی قرار دهند تا دچار سوء تفاهم نشوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ شنبه 21 آذر 1394، کد مطلب:ح 2997885، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین