پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
علی ربیعی با 62 سال سن و دکترای مدیریت با سابقه کاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئول اجرائی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بار دیگر به عنوان وزیر پیشنهادی کابینه جدید دولت دوازدهم معرفی شد.
شعارسال: علی ربیعی با 62 سال سن و دکترای مدیریت با سابقه کاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئول اجرائی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بار دیگر به عنوان وزیر پیشنهادی کابینه جدید دولت دوازدهم معرفی شد.

دکتر علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم معرفی شد.

علی ربیعی متولد 34 و معروف به عباد، سیاستمدار اصلاح‌طلب و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم می باشد. او که زاده جنوب تهران است پیش از انقلاب، تکنسین کارخانه‌هایی چون ارج بود و پس از انقلاب اسلامی تا سال۱۳۶۰ مسئول شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی شد. ربیعی عضو سپاه پاسداران شد و از فرماندهان آن بود. از آغاز انقلاب وی عضو مؤسس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر بوده است. او از ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ در دوره وزارت محمد ری شهری و علی فلاحیان، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت اطلاعات و از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۴ مسئول اجرایی و مسئول کمیته تبلیغات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است. از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور سید محمد خاتمی بود. ربیعی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری88 از اعضای اصلی ستاد میرحسین موسوی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات بود، که البته پس از اعلام نهایی انتخابات موضع خاصی علیه برنده انتخابات نگرفت و به نتیجه تمکین نمود.

او استاد دانشگاه‌های تهران و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و اقتصادی است. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی رئیس جمهور ایران (سید محمد خاتمی) طی سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ است. عمده دغدغه‌های ربیعی در سال‌های اخیر مطالعه فساد و راهبردهای مقابله با آن بوده است. ربیعی که زندگی ساده‌ای دارد، برنامه‌های خود برای وزارت کار را هم بر مبنای مبارزه با فساد و تقویت کارآفرینی برنامه‌ریزی کرده است.

با آغاز بکار دولت حسن روحانی، علی ربیعی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد. پس از حملات تعدادی از وب‌سایت‌ها به علی ربیعی، گروهی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که در بررسی صلاحیت وی حتی یک مورد منفی هم درباره او پیدا نکرده‌اند. نهایتاً ربیعی توانست به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

* اظهارات ربیعی در مورد فوت همسر و فرزندش

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه سال 85 همسر و سال 86 فرزندش فوت کردند، گفت: گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که فکر می‌کنید که دیگر زندگی برای‌تان مفهومی ندارد، من در آن دوران سخت، بیکار هم شده بودم.

وی اضافه کرد: از بیماری سرطان همسرم دیر مطلع شدیم اما هرچه داشتیم گذاشتیم و مراحل معالجه او را به طور کامل انجام دادیم، اما متاسفانه او فوت کرد.

ربیعی در خصوص فوت فرزندش نیز اظهار کرد: او 21 روز در بیمارستان بر اثر تصادف در کما بود و بعد فوت کرد.

وزیر کار اضافه کرد: بعد از گذشت یکسال از این حادثه راننده ای که با فرزندم برخورد کرده بود خود را به کلانتری معرفی کرد و دادگاهی شد که من با بخشیدن او،مانع از به زندان رفتنش شدم.

به گزارش میزان، ربیعی خاطر نشان کرد: با توجه به مسئولیتم در جامعه معتقد بودم که این فرد که در خیابان لایی می کشد را ما تولید کردیم و از سیاست های غلط من این فرد به این میزان بی تعهد بار آمده است، چراکه اگر فرزندم را به موقع به بیمارستان می رساند اون قطعا زنده می ماند.

ربیعی افزود: بعدها یک راننده تاکسی به من گفت: من سه مسافر بردم و بازگشتم، همچنان فرزندت در کنار خیابان افتاده بود، از این رو به نظر می رسد فرزندم از ساعت 10 شب تا دیروقت در گوشه ای از خیابان افتاده بوده باشد.

* دریافت هفتمین کارت زرد دولت یازدهم/ و دومین کارت زرد از مجلس نهم

در ۴ آذر ۱۳۹۳، ربیعی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس حضور یافت اما با کسب ۹۸ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ رأی مأخوذه نتوانست آنان را قانع کند و هفتمین کارت زرد دولت یازدهم را کسب کرد. او یک سال بعد، دومین کارت زرد خود را نیز از مجلس نهم دریافت نمود.

علی ربیعی بار دیگر به عنوان وزریر پیشنهادی کابینه جدید به مجلس معرفی شده است. وی برنامه‌هایی ازجمله فراگیر شدن بیمه‌های درمانی، اشتغال معلولان، رفع سوءتغذیه و کاهش نرخ بیکاری را در دولت یازدهم ازجمله هدفگذاری خود عنوان کرد که برخی از آن‌ها به‌مانند کاهش نرخ بیکاری هنوز محقق نشده و برخی با رشد خوبی مواجه شده است.

* محقق شدن و نشدن برخی برنامه های ربیعی در دولت یازدهم

متخصص راهبری و تسهیل گری کسب و کار با گرایش کارآفرینی اجتماعی، بهرنگ احمدی در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: ربیعی در دولت یازدهم برنامه های جامعی را ارائه کرد که بعضی از آنها بسیار موفقیت آمیز و بعضی به درستی اجرا نشد.که بخشی از آنها شامل استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی چندلایه، تقویت منابع صندوق‌های بیمه‌ای و کاهش وابستگی آن‌ها به منابع عمومی دولت، ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه در جهت تقویت سودآوری و کارآمدی آن‌ها، اصلاح و تقویت روش‌های وصول حق بیمه و تداوم تأمین منابع مالی سازمان‌های بیمه‌گر، پرداخت به‌موقع دیون و تعهدات قانونی دولت به سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر بود.

* موفقیت در حوزه سلامت/عدم موفقیت در حوزه بیکاری

وی ادامه داد: به‌تناسب نیازها و شرایط اقلیمی و اجتماعی کشور بخشی از برنامه‌های گسترده ربیعی در حوزه رفاه اجتماعی بوده که در طی چهار سال بخشی از آن به‌خصوص در حوزه سلامت محقق شده اما متأسفانه در حوزه بیکاری و کاهش نرخ آن رویکرد مناسبی در دولت یازدهم و توسط ربیعی صورت نگرفته است.

* عملکرد مناسب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم

احمدی در خصوص بهترین عملکرد وزارت در دولت یازدهم اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌های ربیعی در حوزه رفاه اجتماعی، اصلاح نظام بیمه سلامت کشور و انسجام در ساختار بیمه‌های سلامت، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده و پرونده الکترونیکی سلامت برای همه افراد جامعه بود که وزارت تعاون توانسته است عملکرد خوبی را در این حوزه از خود به‌جا بگذارد.

* وعده های محقق نشده

متخصص راهبری و تسهیل گری کسب و کار در خصوص وعده های محقق نشده وی بیان کرد: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی یکی دیگر از برنامه‌های ربیعی در دولت یازدهم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که علی‌رغم تأکیدات ربیعی برای حل مشکلات این حوزه به‌خصوص مواردی همچون اعتیاد اقدام گسترده‌ای از سوی وزارت تعاون صورت نگرفته است به‌گونه‌ای که شاخص‌های مربوط به کنترل آسیب‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که ربیعی خلاف وعده خود در هنگام دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مجلس برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این حوزه رویکرد مشخصی را به کار بسته است.

* اقدامات مثبت دکتر ربیعی

احمدی تاکید کرد: بدون شک نباید از اقدام مثبت ربیعی در تدوین بودجه اختصاصی در موضوع رفع سوءتغذیه برای کودکان در حاشیه شهرها و مناطق محروم و همچنین حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست ازجمله اقدامات گذر کرد.همچنین توزیع سبد کالا علی‌رغم رویکرد ضعیفی که داشت، یکی از برنامه‌های جدید در دولت یازدهم و این وزارتخانه محسوب می‌شد.

مدرس کارآفرینی خاطرنشان کرد: لذا به‌طور حتم عملکرد چهار ساله آقای وزیر گویای این موضوع است که ربیعی علاقه خاصی به حوزه رفاهی، بیمه‌ای و رفع فقر در کشور دارد. اما متأسفانه به دلیل نگاه جزبه جز و عدم تفکر سیستمی و نداشتن یک سیستم با زیر سیستم هایی هوشمند و هدفمند اقدامی جدی در زمان وزارت ایشان در مورد تک تک امور صورت نگرفته است. لذا انتظار می‌رود ایشان با انتخاب استراتژی مناسب مبتنی بر ایجاد سیستم توانمندساز با ورودی اکوسیستم کسب و کارهای نوپا (استارتاپی) دانش محورو گزینش فرایند تسهیل شرایط کسب و کار وحمایت صد درصدی از فعالان کسب و کارهای استارتاپی، خروجی برندهای قوی و قدرتمند اقتصادی و اجتماعی را داشته باشد که با گسترش فرهنگ مسئولیت اجتماعی اشخاص حقوقی استارتاپی در قالب شهروند شرکتی سبب افزایش رفاه اجتماعی و کاهش فقر گردد.

* راه کاهش فقر، افزایش رفاه و حتی پوشش حداکثری بیمه از تخصیص منابع نفتی حاصل نمی شود

در کنار امکان افزایش افراد شاغل در بستر اکوسیستم مورد اشاره و بالا رفتن سرانه درآمد ملی و همچنین به جای ایجاد بسته های مالی حمایتی ازکسب و کارهای موجود نامبرده، می بایست اقدام به ایجاد بستر آموزش و توانمدسازی کسب وکاری از نظر مدیریت و راهبری، منابع انسانی نماید تا تخصیص منابع مالی در کشور به درستی به ارزش های اقتصادی و اجتماعی توسط کسب و کارهای موجود تبدیل گردد و در کنار این دو مورد پیگیری جدی طرح کارورزی از زمان تحصیل در دوره دبیرستان و دانشگاه و همچنین برای فارغ التحصیلان دانشگاهی به منظور طی درست دوران شاگردی در بازار واقعی، همراه با آموزشهای علمی و کاربردی دانشگاهی و تخصصی به روز می باشد، یقین بدانند که راه کاهش فقر، افزایش رفاه و حتی پوشش حداکثری بیمه از تخصیص منابع نفتی حاصل نمی شود، کاری که همه وزرا خواسته اند و دنبال کرده اند.بلکه راه این موضوع در گسترش فرهنگ کار ،کارآفرینی استارتاپی دانش محور و مشخص کردن مزیتهای طبیعی و واقعی فارغ از ایجاد مزیتهای مصنوعی جهت ایجاد چرخه موفق تولید و خدمات برای پوشش بازار داخلی و به ویژه صادرات می باشد.

* نظر عضو کمیسیون اجتماعی، نائب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید و عضو فراکسیونهای مستقلین

عضو کمیسیون اجتماعی، نائب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید و عضو فراکسیونهای مستقلین و اهل سنت در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از وزارتخانه هایی است که به دلیل وسعت کار و برنامه به عناوین زیادی در کمیسیون اجتماعی بحث می شود.

مهندس علی کردی گفت: در وزارتخانه عظیمی مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که وسعت این وزارتخانه بسیار زیاد است، قطعاً کسی که رای اعتماد بیاورد مشکلاتی خواهد داشت.

وی در خصوص علی ربیعی اظهار داشت: دکتر ربیعی با سابقه درخشانی که در حوزه مدیریت های مختلف داشته، در سایر زمینه ها خوش درخشیده است. اما از آنجایی که در این وزارتخانه حجم کار بالاست، نتوانست رضایت مردم را فراهم کند.

وی تاکید کرد: بنده همراه با فراکسیون مستقلین،که نه جناح چپ و نه جناح راست است، نظر منفی نسبت به ایشان نداریم ولیکن باید برنامه های خود را در این بین تشریح نمایند.

کرد اشاره نمود: نظر شخصی بنده برای وی مثبت است و رای من مربوط به رای فراکسیون است که از وزراء دعوت می کنیم، وزراء نقطه نظرات کاندیدای پیشنهادی را می گیرند و کم کاری ها و اینکه چه می خواهند انجام دهند را با دقت تامل می نمایند.

در جلسات آتی با همفکران خود به این نتیجه رسیدیم که برنامه های تدوین شده بلند مدت و کوتاه مدت وی را با دقت بررسی و تحلیل خواهیم نمود و به شخصه امیدوارم ایشان رای بیاورند. در غیر این صورت توصیه می کنیم که مدیری درخشان به صورت سرمایه ملی در سایر حوزه ها به خدمت رسانی بپردازند.

* برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم

محو فقر مطلق و کاهش سایر ابعاد آن

ایجاد 500 هزار شغل به طور سالانه از طریق مشاغل خرد و کوچک

افزایش مهارت نیروی انسانی از طریق بردن آموزش به روستاها

-واگذاری‌ شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی که در سرمایه‌گذاری‌های خود سودآور

-خروج از بنگاهداری و نحوه مدیریت سیاست‌های انقباضی یا انبساطی صندوق‌ها و مدیریت بحران

ایجاد تعادل در منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی در کنار بهبود روابط کار، فضای کسب و کار و بهبود روابط جامعه کارگری و کارفرمایی در کنار افزایش امنیت شغلی

افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی و گسترش ابعاد آن با توجه به لزوم مشارکت مردم در اقتصاد

رسیدن به سهم واقعی بخش تعاون از اقتصاد در کنار توجه به راهبردهای هفت‌گانه

توسعه کیفی تعاونی‌های کشور و افزایش رونق در مبادلات تجاری آنان با یکدیگر

در نتیجه ایشان باید مدیریتی مبتنی بر همراهی شرکای کلیدی اجتماعی واقتصادی ذینفع مردمی در تمام امور وزارت خانه به ویژه امورکار را سرلوحه کار خود قرار بدهد در حالیکه روند مدیریت ایشان مانند اسلاف تکرار تجربه گرایی، آزمون و خطا و اداره از بالا به پایین بوده است. اگر با همین رویه وارد دولت دوازدهم گردد به شدت اوضاع کشور در امور مربوط به ایشان با الویت حوزه کار و کسب وکار به یک تهدید جدی برای سیستم کشور تبدیل می گردد .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 22 مرداد 1396، کدخبر: - ، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین