پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۰۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز استان تهران گفت: ارزش ریالی پرونده‌های کالای قاچاق نسبت به پارسال ۲۷ درصد افزایش یافته و این یعنی به قاچاق‌چیان اصلی نزدیک شده ایم.

شعارسال :علی اکبر پوراحمد نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در گفت‌وگوی تفصیلی‎‌ به سوالات خبرنگار اقتصادی  پاسخ داد

کشفیات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابتدای سال را شرح می‌دهید؟

سال ۹۶ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری اقدامات ستاد به سمت کارهای عملیاتی سوق داده شد. یعنی از تعداد جلسات کم کردیم و به اقدامات عملیاتی افزودیم، جلسات جز ترسیم و گزارش عملکرد ثمره دیگری ندارد.

از ابتدای سال ۹۶ دو هدف برای خود ترسیم کردیم. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ کمیسیون برتر مبارزه با قاچاق شدیم. باید با قاچاق در مقصد مبارزه جدی شود. هر قدر قاچاق در مقصد برخورد شود در مبادی میل به قاچاق کالا کاهش می‌یابد و میزان قاچاق کنترل می‌شود. طبق آمار قاچاق یا مبدا آن در تهران است یا سفارش آن در تهران داده شده است. تهران نقش ویژه ای در کنترل قاچاق کشور دارد.

 در سال ۹۶ آمار اقدامات عملیاتی بیش از ۴۵ درصد رشد کرده و آمار کشفیات کاهش محسوسی را نشان می‌دهد؛ زیرا در بحث فعل اقتصادی مهمترین امر امنیت سرمایه است. یک زمانی جنوب تهران و شورآباد مامن خوبی برای کالای قاچاق بود طرحی را ماموران ناجا انجام داده و با گشت زنی در ۵۰۰۰ سوله تنها هشت پرونده قاچاق تشکیل شد در صورتی که اگر در سال ۹۰ به این سوله‌ها می‌رفتید باید برای تک تک آن‌ها پرونده تشکیل می‌شد.

این نشان می‌دهد ناامن کردن فضای قاچاق برای قاچاق‌چی رخ داده است. در کنار کاهش کشفیات قاچاق، تثبیت روند فعالیت با اصناف و اتحادیه‌ها بازخورد بسیار خوبی داده است.

اولویت ما ۴۴ اتحادیه‌ای است که نمونه تولید داخلی دارند و با کالای خارجی در ارتباط هستند. برای حمایت از تولید داخلی۶۰۰۰ واحد صنفی بورسی و بازاری را به صورت ویژه بازرسی کردیم و با آگاهی بخشی از قوانین قاچاق و تبعات قاچاق برای واحد صنفی، مشاوره‌های خوبی را به واحدهای صنفی درباره فاکتورهای واردکنندگان و نوع مبادله اسناد، اهدافی بود که با اصناف پیگیری شد.

به عنوان نمونه در برخی اوقات نوع کالا و سند با هم مطابقت نداشتند قاچاقچی یک برگه کپی در اختیار خریدار می‌گذاشت سندی که برای کنسول بازی داده شده، برای ظرف تفلون است و بارها این موارد را اشاره کردیم.

چیزی که در تهران برای ما مهم است متن تخلف است نه انتصاب با جایگاه خاص. در بحث عرضه قاچاق بسیاری به ما نهیب زدند در این عرصه وارد نشوید، ولی با کمک اتحادیه‌ها که بیشترین خسارت را آنان از قاچاق دیدند، فعالیت‌های بسیاری خوبی انجام شد.

در مورد شرکت‌های یک بار مصرف ثبت سفارش کالا که باعث تخلفات متعددی شده است توضیح می‌دهید؟

بین تخلف و سواستفاده و فعل تخلف بار باید تعاریف مستقلی انجام داد؛ به عنوان نمونه هیچ تضمینی وجود ندارد راننده بعد از اخذ گواهینامه تخلف نکند. در یک مقطع زمانی با هر استدلالی کارت‌های ثبت سفارش یک بار مصرف را مجوز داده‌اند، جا دارد این موضوع در کنار دوستان گمرک و وزارت اقتصاد مورد ارزیابی دقیق قرارداده شود تا مشخص شود چقدر از این کارت‌های یک بار مصرف به خلاف کشیده شده است و آمار دقیقی به دست بیاید.

 

میزان و تعداد کالاهای مکشوفه در هشت ماه اخیر را به ما می‌گویید؟

آمار تشکیل پرونده در محاکم قضایی در سال ۹۵، ۵۹۰۰ پرونده و در سال ۹۶ به ۳۸۰۰ پرونده رسید. اقدامات عملیاتی افزایش یافته، ولی کشفیات کم شده و این نشانه مثبتی است.  ارزش ریالی پرونده‌های امسال نسبت به پارسال ۲۷ درصد افزایش یافته و این نشان دهنده این است که به قاچاقچیان اصلی نزدیک شده ایم.

در قاچاق سیگار و قطعات ماهواره کاهش، در لوازم خانگی کاهش ۱۳ درصدی، در حوزه تجهیزات رایانه افزایش کشفیات را داشته‌ایم و این کشفیات ده برابر بیشتر شده است.

در حوزه دارو نسبت به پارسال هفت برابر کشفیات افزایش یافته، در لوازم آرایشی بهداشتی حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و یکی از کشورهایی که این کالا مصرف زیادی دارد، ایران بوده و تاسف برانگیزتر این است که میزان اجناس تقلبی در این حوزه بیداد می‌کند.

با اجرای طرح رجیستری کاهش محسوسی در قاچاق تلفن همراه داشته‌ایم؛ در چهار ماه آینده این عدد به ۱۰ درصد خواهد رسید. مشکل قاچاق با اجرای این طرح رفع شده و درآمدهای بسیاری را در گمرک ایجاد کرد.

در حوزه اسباب بازی نسبت به سال قبل کشفیات برابر بوده و در حوزه کفش رشد ۳۲ درصدی داشته‌ایم. در کشف تجهیزات پزشکی قاچاق کاهش محسوسی نزدیک به ۴۷ درصد نسبت به پارسال داشته‌ایم و برای لوازم یدکی خودرو شاهد کاهش ۳۹ درصدی هستیم.

تعداد بازرسی ها چقدر بوده است؟

درباره تعداد بازرسی‌ها در سال ۹۵، ۶۸۶۹ و امسال ۷۶۶۱ بازرسی داشتیم و تعداد پرونده‌ها در سال قبل ۷۱۵ مورد بوده که امسال به ۶۰۵ پرونده کاهش پیدا کرد.

پلیس در سال قبل ۶۴ باند را منهدم و امسال در هشت ماهه اخیر ۹۲ باند را منهدم کرده است. این آمار فقط برای اطلاعات ناجا است و خارج از آمار سازمان‌های امنیتی دیگر نظیر وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه است که نقش ویژه‌ای در مبارزه با قاچاق کالا دارند.

تشکیل تعداد پرونده‌ها بالای ۵۰۰ میلیون بیست درصد رشد کرده و پرونده‌های زیر یک میلیون ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است. در حوزه استاندارد در زمان بارگیری سوخت برای صادرات راستی آزمایی صورت می‌گیرد و ۱۷۱ بازدید از ۱۴۰۰ بارگیری انجام شده و فقط ۴۸ مورد انحراف داشته است که بعضا ترکیب سوخت مشکل داشته است.

بحثی راجع به باتری های قاچاق خودرو مطرح شد؛ حجم قاچاق باتری به کشور چه میزان است و سهم باتری خودروهای سنگین قاچاق چه میزان است؟

باتری با تعرفه ۵۷ درصد وارد می‌شود و واردات در این عرصه به صرفه نیست و بیشتر باتری‌های کشور تولیدی هستند. میزان قاچاق باتری را به تفکیک در خاطر ندارم اما در دسته قاچاق لوازم یدکی خودرو جای می‌گیرد که به دلیل همین تعرفه بالا و قابلیت قاچاق‌پذیری، قاچاق باتری را هم به کشور داریم.

رئیس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا چه زمانی معرفی می‌شود؟

۶ فروردین نقشه راه اقدام عملیاتی دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با قاچاق ابلاغ شد در اواخر فروردین پیشنهادات نهایی انجام شد و اردیبهشت نسخه نهایی آن ابلاغ شد و این که فقدان یک فرد در دستگاه باعث عقب افتادن برنامه‌ها شود وجود ندارد و رئیس ستاد مبارزه هر روز گزارش‌ها را خارج از وقت اداری پیگیری و هفته‌ای یک بار جلسه شورای معاونین تشکیل می‌شود و نبود رئیس ستاد دستگاه را مختل نکرده است.

دادستان کل کشور منتقد روند ستاد مبارزه با قاچاق کالاست و ایشان فرموده بودند این ستاد امامزاده‌ای است که شفا نمی‌دهد نظر شما درباره اظهارات ایشان چیست؟

با تمام احترام به تمام مسئولان نقد سازنده است، ولی نباید مایه یاس و امیدواری متخلفان شود. اگر قوه قضائیه که مسئول پیگیری تخلفات است منتظر باشد دستگاه دیگری با تخلف برخورد کند، مطمئنا این اتفاق نخواهد افتاد. همانطور که ستاد اعلام کرد ما آمادگی داریم هر مسئولی و هر فردی اگر مسئولان قضایی نامش را معرفی کرد ما در حوزه کاری خودمان پیگیری کنیم.

موضوع مبارزه با قاچاق کالا با حرف به جایی نمی‌رسد. این که در هر تخلفاتی رانتی وجود دارد، کسی منکر نیست. نقدی نکنیم که مایه دلسردی بشود ستاد مستندات اقدامات عملیاتی در اذهان مردم را می‌آورد و دستگاه‌های دیگر هم مستندات عملیاتی خود را به وسط بیاورند تا مردم خود قضاوت کنند و راستی آزمایی شود، چه کسی کار و چه کسی کوتاهی کرده است.

سند مبارزه با قاچاق ما، انبارهای مملو از کشفیات کالا است. سند اقدام قوه قضاییه پرونده متشکل و نتیجه آن است و این دو را به مردم نشان دهیم. اگر کسی در بحث عملیاتی کردن منویات رهبری معظم کوتاهی کرده باید پاسخگو باشد و این که یک مجموعه خدوم را زیر سوال ببریم و به نقد بکشیم و آخر الامر هم مصداقی نیاوریم، جز القای آرامش به متخلفان نتیجه‌ دیگری نخواهد داشت.

آقای کریمی قدوسی در مجلس گفته‌اند اگر دادستان نمی تواند اسامی یقه سفیدان را منتشر کند، من حاضر به همکاری هستم؛ اسامی و اطلاعاتشان را در اختیار ما بگذارید نظر شما در این باره چیست؟

اگر ایشان اطلاعاتی دارند ما از گرفتن این اطلاعات استقبال خواهیم کرد و قطعا با متخلفان در هر جایگاهی برخورد خواهیم کرد.

در ستاد کار ما هماهنگی دستگاه‌ها است و ماحصل این کار تشکیل پرونده خام است و در دادگاه باید پیگیری شود. ادعای همکاری نکردن قوه قضائیه با ستاد را نداریم، زیرا همکاری دستگاه قضا با ما نسبت به سال‌های قبل بسیار بیشتر شده است.

                                                      

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته  از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 5دی 1396 ، کدخبر: ۶۵۵۳۳۱،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین