پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۹۹۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی (لنج تجاری) با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن و ساماندهی و نوسازی آنها از سوی هیئت دولت تصویب شد.

شعار سال: اجرای آیین‌نامه واردات کالای ملوانی فرصتی برای کاهش قاچاق و بهبود وضعیت ملوانان و لنج‌داران است. برابر آیین‌نامه ابلاغی مرداد ماه سال 96 هیأت دولت، هریک از ملوانان لنج‌های زیر ٥٠٠ تن ظرفیت، شش بار درسال و هر بار تا سقف 10 میلیون تومان معاف از عوارض گمرکی هستند و این کمکی برای ملوانان و لنج‌داران جهت واردات کالای ملوانی است. این در حالی است که تا قبل ازمصوبه، هرملوان درطول سال فقط شش نوبت می‌توانست سفرداشته باشد و درهرنوبت هم تنها تا چهار میلیون تومان کالا معاف از عوارض گمرک بود. اما این مصوبه به‌دلیل آنچه کاهش میزان کالای همراه ملوان عنوان شده، ساحل‌نشینان استان بوشهر را راضی نکرد، به طوری که با وجود گذشت بیش از دو ماه از زمان آغاز اجرای مصوبه «ته لنجی»، اما تاکنون به‌دلیل مخالفت ملوانان و صاحبان شناورهای تجاری و خودداری آنان از سفر دریایی در عمل این مصوبه در استان بوشهر محقق نشد تا اینکه بتازگی اخباری به نقل از حجت‌الاسلام «عبدالحمید خدری» نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی از افزایش سهمیه ته لنجی ملوانان در این استان گزارش شده است. به گفته این نماینده در مجلس شورای اسلامی، میزان سهمیه هر ملوان در استان بوشهر از 100 میلیون ریال در هر سفر به 200 میلیون ریال افزایش یافته است. ازطرفی، هرمزگان هم از جمله استان‌هایی است که فعالیت کالاهای ملوانی در آن انجام می‌شود. با توجه به اینکه 54 درصد تجارت کشور از طریق این استان صورت می‌گیرد، خروج کالاهای ملوانی جهت فروش به خارج از هرمزگان به‌ صورت تجمیعی ممنوع است و باید از این فرصت برای تحول و رونق بازار داخلی و ارتقا در معیشت مردم مرزنشین با جذب مردم و گردشگران دیگر استان‌ها برای سفر به این خطه ازکشور استفاده کرد.

ایجاد فضای سالم برای انجام مبادلات مرزی با اجرای مصوبه جدید
با این تفاسیر، مسئولان استانی چون هرمزگان که فعالیت ته لنجی دارند، معتقدند، با اجرای مصوبه جدید فضای سالمی برای انجام مبادلات مرزی و کارهای تجاری ملوانی در این استان فراهم می‌شود و فعالیت‌های قانونی از غیرقانونی بخوبی تفکیک و مشخص خواهد شد. این درحالی است که در بندرلنگه به‌عنوان یکی از بنادر هرمزگان که فعالیت کالاهای ملوانی در آن انجام می‌شود، اجرای این آیین نامه چندان مورد استقبال ملوانان قرار نگرفته است.

کم بودن مبلغ معافیت مالیاتی مصوبه جدید
«سیامک حسین نژاد»، معاون امور گمرکی اداره کل گمرک بندرلنگه در هرمزگان با بیان اینکه ملوانان به طور حتم از این مصوبه رضایت 100 درصدی نخواهند داشت، افزود: هم مبلغ معافیت مالیاتی این مصوبه کم است و هم اینکه نوع کالایی که ملوانان می‌آورند، برای آنان مهم است که چه کالایی باشد تا مورد مصرف متقاضیان باشد، از این‌رو دولت باید نوع کالا را مشخص کند. طبق قانون جدید هرملوان 60 میلیون تومان درسال درآمد دارد که به عقیده آنان این مبلغ برای یک سال خیلی کم است. برای رفع این مشکلات مکاتباتی را با سازمان گمرک ایران انجام دادیم و منتظر پاسخ هستیم.

نفع ملوانان در آیین نامه جدید
«مهدی رضایی»، مدیرکل گمرک شهید باهنر بندرعباس هم » با اشاره به اینکه از سال 84 تاکنون آیین نامه اجرایی مبادله مرزی تغییری نداشته، اما به طور موردی اصلاحیه‌هایی روی آن انجام شده، یادآور شد: دولت امسال با توجه به شرایط اقتصادی جدید تغییراتی را در آیین نامه ملوانان ایجاد کرد که به اعتقاد بنده به نفع ملوانان و کالای همراه آنان است زیرا ضمن حمایت به اقتصاد و معیشت‌شان نیز کمک می‌شود.

ملوانان ته لنجی‌ها هنوز از سفر بازنگشته اند
مدیرکل گمرک شهید باهنر درباره اینکه اجرای این آیین نامه بین ملوانان بندرعباس به‌عنوان یکی از شهرهای بندری که فعالیت کالاهای ملوانی در آن رایج است، چه بازتابی داشته، خاطرنشان کرد: آیین نامه جدید از 30 مردادماه امسال در هرمزگان ابلاغ شد و ملوانان هم از زمان ابلاغ این مصوبه به سفر رفتند و معمولاً هر سفر آنان دو تا سه ماه طول می‌کشد تا به بندر برگردند، بنابراین هنوز نمی‌توان گفت که مصوبه و قانون جدید بین ملوانان ته لنجی این شهربندری چه بازتابی می‌تواند داشته باشد.
به گفته وی، قبل از مصوبه جدید ملوانان طی سال تنها شش نوبت به سفر می‌رفتند و در هر نوبت هم تا چهار میلیون تومان معاف از پرداخت عوارض گمرک بودند و اجازه اینکه بیشتر از این مقدار کالا وارد بندر کنند را هم نداشتند. اگرهم ملوانی بیشتر از این مقدار کالا و جنس می‌آورد مسئولان گمرک، یا کالاها را می‌گرفتند یا مرجوع می‌کردند.

دولت تحت هیچ شرایطی قصد حذف ته لنجی‌ها را ندارد
رضایی با تأکید بر اینکه دولت تحت هیچ شرایطی قصد حذف ته لنجی‌ها را نداشته و ندارد، یادآور شد: تا قبل از اجرای این قانون ملوانان 43 قلم کالا آن هم فقط مواد غذایی مثل برنج یا روغن می‌توانستند وارد کنند، اما اکنون این محدودیت برداشته شده است.
مدیرکل گمرک شهید باهنر بندرعباس درخصوص وضعیت قاچاق کالا درهرمزگان، اظهار داشت: در این استان و شهر بندرعباس قاچاق کالا به آن شکل نداریم، کالاهای قاچاق به کشور بیشتر لوازم لوکس خانگی، آرایشی یا پوشاک است، در حالی که کالاهایی که اغلب ملوانان به همراه خود می‌آورند مایحتاج زندگی مردم است. مثلاً زمانی که کشور در تحریم بود، بیشتر کالاهایی که با دستور دولت به بندر شهید رجایی وارد می‌شد، مایحتاج عمومی مردم بود.

پرداخت عوارض گمرکی برای بار اضافی
وی تأکید کرد: کالاهایی که هم‌اکنون ملوانان مجاز به وارد کردن آن هستند باید طبق شرایط و قانون جدید مقرون به صرفه باشد و دولت درصدد است که به آنان تفهیم کند مسیر درست همین است. اگر ملوانی هم بیش از حد مجاز کالا وارد کند باید حتماً از قبل، کارت بازرگانی تهیه کرده باشد، زیرا بار اضافی تجاری محسوب می‌شود و باید عوارض گمرکی آن نیز پرداخت شود.
رضایی با یادآوری این نکته که در تجارت امروزی مبادلات پایاپای حذف و منسوخ شده و دیگر مثل گذشته تجارت سنتی انجام نمی‌شود، گفت: هم‌اکنون یک هزار و 826 ملوان با 301 فروند شناور زیر 500 تن با هشت گمرک در بنادر«خمیر»، «جاسک»، «سیریک»، «کوهستک»، «کرگان»، «تباب» و گمرک جزایر«ابوموسی» و«هرمز» در این استان فعالیت می‌کنند.

جزیره قشم کالاهای ملوانی وته لنجی ندارد
درهمین حال، «حسین سعیدی»، مدیرکل گمرک قشم نیز » درپاسخ به این سؤال که فعالیت کالاهای ملوانی در این جزیره هم انجام می‌شود، افزود: جزیره قشم چون جزو مناطق آزاد محسوب می‌شود، کالاهای ملوانی وته لنجی و مرزنشینی ندارد، اگرهم این اتفاق بیفتد عوارض منطقه آزاد به آن تعلق می‌گیرد. کالاهایی که ازخارج وارد منطقه آزاد می‌شود، گمرک منطقه آن را وارد انبار می‌کند و پس از سیر مراحل قانونی مجوز خروج می‌دهد. درصورتی که ملوان قصد انتقال کالایی از منطقه آزاد قشم به دیگر نقاط مثل بندرعباس یا تهران را داشته باشد باید از طریق سایت گمرک ایران اظهارنامه تهیه کند تا اجازه تخلیه کالا به وی داده شود.

حرف آخر...
آنچه در مناطق مرزی و ساحلی کشور حائز اهمیت است، اولویت قرار دادن رونق اقتصادی است زیرا اشتغال بیشتر مردم این خطه از کشور دریانوردی، صید و صیادی است که در این ارتباط نیاز است تا معیشت ملوانان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از طرفی هم اجرای مصوبه جدید، فضای سالمی برای انجام مبادلات مرزی و کارهای تجاری ملوانی در مناطق مرزی و ساحلی کشور فراهم می‌‌کند تا کالای همراه ملوان از مبادی رسمی وارد کشور ‌شود و ماهیت کالای قاچاق را نداشته باشد.

نیم نگاه
مدیرکل گمرک شهید باهنر بندرعباس با تأکید بر اینکه دولت تحت هیچ شرایطی قصد حذف ته لنجی‌ها را نداشته و ندارد، یادآور شد: تا قبل از اجرای این قانون ملوانان 43 قلم کالا آن هم فقط مواد غذایی مثل برنج یا روغن می‌توانستند وارد کنند، اما اکنون این محدودیت برداشته شده است
مدیرکل گمرک قشم درپاسخ به این سؤال که فعالیت کالاهای ملوانی در این جزیره هم انجام می‌شود، افزود: جزیره قشم چون جزو مناطق آزاد محسوب می‌شود، کالاهای ملوانی وته لنجی و مرزنشینی ندارد، اگرهم این اتفاق بیفتد عوارض منطقه آزاد به آن تعلق می‌گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 243742


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین