پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
با حضور معاون عمرانی استاندار بوشهر، فرماندار دشتی و شماری از مدیران استانی، گمرک لاور ساحلی در شهرستان دشتی بازگشایی شد.

شعارسال: احیای گمرک لاور ساحلی جزو مصوبات سفر سال گذشته هیئت دولت به استان بود که امروز با افتتاح نمایندگی گمرک، گامی جدی در این راستا برداشته شد.

گمرک لاور ساحلی دارای قدمت ۱۰۰ ساله است و در گذشته مردم این بندر از این طریق امرار معاش می‌کردند، با این حال از حدود ۳۰ سال پیش با ترک این منطقه از سوی بندر و گمرک، آنجا متروکه و تنها مسیر تجارت دریایی شهرستان دشتی نیز مسدود شد.

گفتنی است این گمرک ۲۲۰ متر مساحت اداری، ۶۰۰ متر مربع انبار، ۶۳۰۰ متر مربع محوطه دارد و برای بازسازی و احداث مجدد آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

لاور ساحلی از توابع بخش کاکی شهرستان دشتی ۵۲۷ نفر جمعیت و ۱۵۰ خانوار دارد و شغل اکثر مردم این منطقه نیز صید و صیادی است.

*احیای بندر لاور ساحلی، مطالبه جدی اهالی دشتی

فرماندار دشتی در آئین افتتاح گمرک بندر لاور ساحلی اظهار کرد: در سفر سال گذشته رئیس جمهور و هئیت دولت به استان بوشهر شروع به کار بندر و گمرک لاور ساحلی یکی از مصوبات این سفر بود که این امر مهم که یکی از مطالبات اصلی مردم بوده بعد از گذشت یکسال اجرایی شد.

غلامرضا مهرجو از عنایت ویژه دولت، پیگیری استاندار بوشهر و نماینده مردم دشتی و تنگستان در راه اندازی گمرک لاور ساحلی تقدیر کرد و افزود: در شهرستان دشتی تاکنون از ظرفیت همجواری با خلیج فارس خوب استفاده نشده ولی امروز با راه اندازی گمرک لاور ساحلی بزودی شاهد رونق تجارت و فعالیت بازرگانی بویژه صادرات در این بندرخواهیم بود.

مهرجو با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه آبزی پروری صورت گرفته شده، افزود: یکی از مزیت های اصلی راه اندازی گمرک لاور ساحلی کاهش فاصله زمانی بازارهای هدف به نسبت دیگر گمرکهای استان است که اگر ظرفیت های بندری احیا شود در کاهش هزینه موثر است.

وی خاطر نشان کرد: با نگاه توسعه ای که در استان وجود دارد بدنبال این هستیم لاور ساحلی به عنوان بندر تجاری و پایانه مواد معدنی در استان تبدیل شود.

مهرجو ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ درصد معادن استان بوشهر در شهرستان دشتی وجود دارد که بازار صادرات آنها به کشور عربی است که با راه اندازی این پایانه تحولات خوبی در منطقه شاهد خواهیم بود.

فرماندار دشتی اضافه کرد: با توجه به اینکه هر ساله شاهد کاهش ذخایر آبزی در دریا هستیم فعالیت های تجاری با رویکرد صادراتی بهترین شغل جایگیزینی است.

وی به خدمات دولت تدبیر وامید در یکسال گذشته در دهستان کبگان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی این دهستان کمبود آب به خصوص در فصل تابستان بود که با تانکرهای سیار آبرسانی صورت می گرفت ولی با تلاش های صورت گرفته ۸۰ میلیارد ریال به این امر مهم اختصاص یافت و باعث گردید مجتمع آبرسانی ساحلی به بهره برداری برسد و مشکل اهالی این روستاها حل شود.

مهرجو بیان کرد: گاز رسانی به روستاهای ساحلی از دیگر اقدامات دولت در این مدت بود که این امر مهم تا خرداد ماه سال آینده انجام خواهد شد و مردم از نعمت گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.

وی احداث و تعریض راه های مواصلاتی به دهستان کبگان را از دیگر اقدامات عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر چهار خطه کردن محور بوشهر- دیر که از دهستان کبگان می گذرد با تامین اعتبارات لازم در کمیته برنامه ریزی محور گزدراز- کردوان، دولت آباد زیارت تعریض شد.

مهرجو افزود: انشالله با خدمات صورت گرفته تا پایان سال ۹۶ زیر ساخت های شهرستان به بالای ۹۸ درصد خواهد رسید.

*بندر لاور محدودیتی در صادرات ندارد

ناظر گمرکات استان بوشهر نیز در در حاشیه آیین راه اندازی این گمرک چشم انداز بندر لاور ساحلی را روشن دانست.

احمد پورحیدر با بیان اینکه در حال حاضر این گمرک همانند گمرکات دلوار، نخل تقی و عسلویه فعالیت خود را آغاز کرده است و با تکمیل زیرساختهای لازم همچون لایروبی حوضچه، احداث اسکله و توسعه و تکمیل ارتباطات و شبکه اینترنت توسعه خواهد یافت، گفت: زمینه لازم برای بازگشت بیش از سی و پنج فروند لنج باری که به دلیل نبود امکانات لازم در بندر لاور فعالیت های خود را در بنادر دلوار، عامری، بوالخیر و پی می گرفتند فراهم شده و این ناوگان می تواند فعالیت های صادراتی و وارداتی خود را در این بندر انجام دهد.

مدیرکل گمرک بوشهر با اشاره به پیگیری لازم جهت چارت سازمانی برای گمرک لاور ساحلی گفت: در حال حاضر پنج نفر از نیروهای گمرک در این مجموعه مستقر هستند و فعالیتهای صادراتی و وارداتی این بندر را انجام می دهند.

وی گفت: بندر لاور در خصوص انجام فعالیتهای صادراتی با محدودیت خاصی روبرو نیست و همانند تمامی گمرکات اجازه صادرات محصولاتی که در منطقه تولید می شود و تمامی کالاهای ایرانی را دارد، اما در بحث واردات در حال حاضر فقط مجاز به واردات کالای ملوانی است تا در آینده و با تکمیل زیرساختها زمینه لازم برای دریافت کد تجاری در این گمرک فراهم شود.

پورحیدر تاکید کرد: ضروری است اداره بنادر و دریانوردی که متولی بندر و توسعه تاسیسات آن می باشد در لاور مستقر شود و زمینه جابجایی ایمن کالاهای گوناگون را فراهم آورد تا با انجام خدمات روزمره این بندر بتواند خود را به استانداردهای لازم نزدیک کند.

مدیرکل گمرک استان ابراز امیدواری کرد: با لایروبی حوضچه آرامش و استقرار تاسیسات بندر و بازگشت تجار و بازرگانان محلی و استقبال سایر بازرگانان شاهد شکوفایی بندر قدیمی لاور ساحلی در شهرستان دشتی و استان بوشهر باشیم.

*بندر: لاور ساحلی را از شیلات تحویل می گیریم

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز گفت: با اجرایی شدن تعهدات شیلات در مجموعه لاور ساحلی، آن را تحویل گرفته و اقدامات بعدی را برای تسریع در فعالیت های بندری انجام می دهیم.

محمدمهدی بنچاری ابراز امیدواری کرد: این تغییر و تحول در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیار مهر، تاریخ انتشار: 30بهمن1394، کدخبر: 2364: www.deyaremehr.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین