پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 06
کد خبر: ۱۰۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در دوره 9 ماه نخست امسال با جذب 29 میلیون و 167 هزار تن کالای صادراتی کشور ما به ارزش 13 میلیارد و 663 میلیون دلار بالاترین سهم مبادله تجاری را با ایران در بین سازمان های بین المللی داشتند.

شعارسال: جدول داده های آماری سازمان توسعه تجارت ایران نشان می دهد میزان جذب کالاهای صادراتی ایران در 9 ماهه امسال از نظر وزن و ارزش در مقایسه با مدت مشابه پارسال (فروردین تا پایان آذر) به ترتیب چهار و سه درصد کاهش یافت.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (PGCC) نیز در این مدت با واردات 9 میلیون و 283 هزار تن کالای صادراتی ایران به ارزش چهار میلیارد و 328 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفتند که در همسنجی با دوره 9 ماهه پارسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب 45 و 34 درصد رشد داشت.

کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو (ECO) در مدت مورد بررسی، هفت میلیون و 123 هزار تن کالای صادراتی ایران را به ارزش چهار میلیارد و 188 میلیون دلار خریداری کردند که در مقایسه با 9 ماه نخست سال 1393 از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 22 و 24 درصد کاهش را ثبت کرد.

بر پایه این آمار، کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) در این مدت 979 هزار تن کالای صادراتی کشورمان را به ارزش یک میلیارد و 361 میلیون دلار وارد کردند که از نظر وزن و ارزش به ترتیب چهار و 38 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد نشان داد.

کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) نیز در 9 ماه منتهی به آذر امسال دو میلیون و 838 هزار تن کالای صادراتی ایران را به ارزش یک میلیارد و 336 میلیون دلار جذب کردند که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 43 و 32 درصد کاهش را در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ثبت کرد.

آخرین گروه مورد بررسی، کشورهای عضو سازمان همکاری جنوب شرق آسیا ( ASEAN) است که در زمان مورد بررسی 720 هزار تن کالای صادراتی ایران را به ارزش 490 میلیون دلار وارد کردند که در همسنجی با 9 ماهه منتهی به آذر 1393 از نظر وزن هشت درصد رشد داشت اما از لحاظ ارزشی 19 درصد کاهش را ثبت کرد.

ارزش صادرات غیرنفتی ایران (کالا و میعانات گازی) در 9 ماه (فروردین تا پایان آذر) 32 میلیارد و 31 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 11 درصد کاهش داشت.

چین، عراق، امارات، هند و افغانستان پنج مقصد اصلی کالاهای صادراتی ایران بودند که 64 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را در دوره این گزارش جذب کردند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار خبر 19 بهمن 1394، کدمطلب: 61260، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین