پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بخش عمده‌ای از مرمت کاروانسرای دودهک دلیجان توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به انجام رسیده است.

شعارسال: سید محمد حسینی صبح امروز در بازدید از مجموعه تاریخی دودهک دلیجان با اشاره به اینکه مرمت اصولی کاروانسرای دودهک در حال انجام است، اظهار کرد: طی سال گذشته و جاری اداره کل با صرف مجموع اعتبار بالغ‌بر یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال اقدام به مرمت بخش‌هایی از این کاروانسرا نمود.

وی افزود: در این عملیات کف سازی محوطه خارجی بنا، استحکام‌بخشی دیوارها، پی‌بندی دیوارهای اصلی و محوطه‌سازی ضلع شمالی کاروانسرا در دستور کار قرار گرفت و به انجام رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: با واگذاری مجموعه تاریخی دودهک به بهره‌بردار بخش خصوصی ادامه مرمت و احیا بنا به بهره‌بردار سپرده شد.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر تعمیر اساسی بام بنا شامل سبک‌سازی، تعمیرات و کاهگل کردن آن در حال انجام است؛ همچنین مرمت نمای بیرونی این بنای مهم تاریخی در حال اتمام است.

وی با اشاره به مزیت‌های واگذاری چنین مجموعه‌هایی به بهره‌بردار خصوصی، خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های بودجه دولتی و همچنین ازدیاد ابنیه محتاج به مرمت، واگذاری بخشی از این بناها طبق ضوابط و بندهای قانونی، به بخش خصوصی و محول نمودن مرمت آنها با نظارت میراث فرهنگی می‌تواند در تسریع روند مرمت و همچنین احیا و باز شناسایی این بخش از میراث معماری و تاریخی کشور به هم‌میهنان و گردشگران نقش بسزایی ایفا کند زیرا اعتقاد داریم ریشه توسعه گردشگری در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: قدمت کاروانسرای دودهک دلیجان را به دوره صفوی نسبت داده‌اند اما معماری آن، از شیوه معماری سلجوقیان پیروی می‌کند که همین امر، تخمین قدمت بنا را مشکل می‌کند.

حسینی افزود: حضور بارقه‌های چند شیوه معماری مرتبط با ادوار مختلف تاریخی در کنار وجود سه برج دیده‌بانی در این بنا که نشانگر کاربرد نظامی این بنا در کنار کاربرد اصلی آن است، اهمیت پرداختن به این کاروانسرای تاریخی را دو چندان می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 10 دی 96، کد خبر:13961010000426 ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین