پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۳۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
با وجود تبلیغات پرحجم و گستره رسانه‎ها و شبکه های اجتماعی نزدیک به مدیرعامل شرکت بیمه ایران درباره ساختار جدید این شرکت که آن را موجب شکوفایی بیمه ایران و خروج از تنگناهای کنونی می‎دانند، بررسی جزییات ساختار جدید حکایت از آن دارد که نه تنها امیدی به شکوفایی وجود دارد بلکه در صورتی اجرایی شدن و تداوم آن، این شرکت در آستانه ورشکستگی بیشتر دچار بحران خواهد شد.

شعارسال:با وجود تبلیغات پرحجم و گستره رسانهها و شبکه های اجتماعی نزدیک به مدیرعامل شرکت بیمه ایران درباره ساختار جدید این شرکت که آن را موجب شکوفایی بیمه ایران و خروج از تنگناهای کنونی میدانند، بررسی جزییات ساختار جدید حکایت از آن دارد که نه تنها امیدی به شکوفایی وجود دارد بلکه در صورتی اجرایی شدن و تداوم آن، این شرکت در آستانه ورشکستگی بیشتر دچار بحران خواهد شد.

با وجود تبلیغات پرحجم و گستره رسانهها و شبکه های اجتماعی نزدیک به مدیرعامل شرکت بیمه ایران درباره ساختار جدید این شرکت که آن را موجب شکوفایی بیمه ایران و خروج از تنگناهای کنونی میدانند، بررسی جزییات ساختار جدید حکایت از آن دارد که نه تنها امیدی به شکوفایی وجود دارد بلکه در صورتی اجرایی شدن و تداوم آن، این شرکت در آستانه ورشکستگی بیشتر دچار بحران خواهد شد.

عوامل مختلفی روی کارایی و اثربخشی سازمانها به خصوص سازمانهای دولتی تاثیر دارد که میتوان دانش و مهارت کارکنان، روشها و دستورالعملهای کاری، ارتباطات درون سازمانی را از مهمترین آنها نام برد.

بنابراین نحوه طراحی و اجرای ساختار همواره از جمله مهمترین دغدغههای سازمانهای دولتی به ویژه در صنعت بیمه کشور بوده است. بیمه ایران، به عنوان تنها شرکت دولتی در صنعت بیمه کشور، پس از قرارگیری در ذیل قانون خدمات کشوری اقدام به تغییرات در ساختار سازمانی خود کرد که مدتهاست سبب ایجاد اعتراضهای بسیار گسترده از سوی پرسنل این شرکت شده است.

همانطور که مشخص است، گرچه بیمه ایران تنها شرکت دولتی در میان شرکت های بیمه ای است و راهبر این صنعت در کشور محسوب میشود و تا به امروز مسئولیت پوشش اکثر ریسکهای عمده کشور را تقبل کرده است، اما در واقع رسالت بازرگانی دارد و همچون دیگر بنگاههای اقتصادی به دنبال کسب سود و ارزشآفرینی اقتصادی است.

سازمانی با این مختصات و ماموریت میبایست دارای ساختاری چابک و منعطف باشد. اما با نگاه کارشناسی به ساختار جدید مشاهده می‌شود که این ساختار در راستای چابکی سازمان طراحی نشده است. این ساختار بیش از آنکه مناسب یک نهاد اقتصادی مثل بیمه ایران باشد آن را تبدیل به یک دستگاه دولتی بوروکراتیک و غیر اقتصادی کرده است. شرکتی با بیش از 4 هزار میلیارد تومان مطالبات و زیان انباشته، نیازمند ساختاری چابکتر است تا بتواند از این بحران خارج شود.

سالهاست صنعت بیمه به منظور مدیریت بهینه عملیات بیمهگری و حرکت در مسیر سود دهی، نیاز به مدیریت متمرکز ریسک را درک کرده و آن را اجرایی کرده است. اما ساختار حال حاضر بیمه ایران نه تنها این رویکرد مورد نظر را در ساختار جدید رعایت نکرده است بلکه با تعریف موازی ستادهای استانی و فرایندهایی همانند اکچوئری، بودجهبندی و برنامهریزی، امور مالی و سرمایه گذاری و... نه تنها تمرکز تصمیمگیریهای مهم و سازنده را مختل کرده بلکه با افزایش بوروکراسی سبب کاهش چابکی سازمان شده است.

بر این اساس مشاهده میشود که برخلاف ادعاهای مطرح شده مبنی بر چابکسازی سازمان ناشی از حذف پستهای سازمان، فعالیت واحدهای صف با تاسیس ستادهای استانی از منظر عملیاتی حجیمتر شده و بر خلاف رویکرد نماینده محوری و شعبه محوری و برعکس تفکر استراتژیک سازمان، ستاد محوری در استانها، نتیجه طراحی ساختار جدید شده است.

همچنین پستهای سازمانی جدیدی همانند وزارتخانهها با عنوان مدیر کل ستاد استانها تعریف شده است که از منظر سازمانی همتراز معاون مدیر عامل است که از اختیارات عمل بسیار بالا و زیر مجموعهای مطولی برخوردار خواهند بود که هنوز نیز هدف از تعریف این سطح معلوم نیست.

سوال اینجاست آیا این ساختار در مسیر ادعا شده طراحان (کاهش فساد) تدوین شده است؟ افزایش حجم فعالیتهای استانی تا به چه اندازه در راستای چابکسازی سازمان است؟ آیا ایجاد لایه جدید در استانها تحت عنوان مدیر کل، موجبات کاهش تحرک و سرعت در بازار رقابت و سیاسیتر و اداریتر شدن استانهای کشور نخواهد شد؟ همگی این سوالها، مواردی است که ابهام بسیاری در نحوه طراحی ساختار جدید ایجاد کرده است.

در شرکتهای بیمهای و بانکی، به منظور ایجاد انگیزش شغلی در واحدهای سازمان و حرکت آنها در مسیر استراتژی‌های سازمانی بسیاری از واحدها از جمله واحدهای صف بر اساس شاخصهای عملیاتی و عملکردی درجهبندی و با توجه به ساختار جمعیتی و اقتصادی هر بخش و استان در سطح کشور طراحی میگردند.

بسیار جالب است که در طراحی ساختار جدید، هیچگونه تدبیری در این خصوص اندیشیده نشده و نمودار و سطح سازمانی برای تمامی شعب یکسان طراحی شده و درجهبندی شعب از بین رفته است و همین نکته کلیدی منجر به افت انگیزه و به تبع آن کاهش درآمد سازمان خواهد شد.

از سوی دیگر از آنجایی که ادعای طراحان ساختار جدید، کوچک سازی بیمه ایران بوده است اما مشاهده شده است نه تنها شعب این شرکت در استانها کاهش پیدا نکرده است بلکه آمارها حکایت از افزایش 60 واحدی شعب سراسر شرکت دارد.

از سوی دیگر بر خلاف بسیاری از سازمانها که چابکی را مبتنی بر توسعه تکنولوژیکی و زیر ساخت فناوری به عنوان یک راهبرد در نظر گرفتهاند در ساختار جدید بیمه ایران نه تنها به این مساله توجهی نشده است بلکه تعداد پستها در بسیاری از واحدهای سازمانی که فعالیتها و فرایندهای آن تا حدود زیادی بر بستر فناوری اطلاعات انجام میپذیرد افزایش یافته است.

فارغ از طراحی غیر کارشناسی در واحدهای صف مشاهده میشود پستهای سازمانی در واحدهای مهم ستادی همچون واحد بازرسی و شورای فنی که همواره از مهمترین بخشهای این شرکت بودهاند و در کنترل ریسکهای داخلی و بیرونی شرکت و تصمیمگیریهای مهم بیمهگری نقش سازندهای را ایفا میکردند، دچار تغییرات گسترده و حذف بالای آنها شدهاند. این تغییرات کاملا با اهداف حاکمیت شرکتی که مورد نظر بیمه مرکزی بوده در تضاد بوده و عملا در جریان کنترلهای داخلی ایجاد خلل میکند.

با نگاه به این موارد که تنها بخشی از انتقادهای وارده به ساختار جدید بیمه ایران است، میتوان به این نتیجه رسید که این ساختار از پشتوانه کارشناسی موجهی چه از منظر مهندسی سازمان و چه از منظر بیمهگری برخوردار نبوده و با تعجیل در طراحی آن که میتوان آن را ناشی از نوعی رفع تکلیف دانست، لطمات جبران ناپذیری را به این شرکت و بدنه ارزشمند نیروی انسانیاش وارد خواهد کرد.

بنابراین باید گفت ساختار جدید بیمه ایران نه تنها باعث همگرایی در این سازمان نشده است بلکه به دلیل تقابل عدهای قلیلی از پرسنل سازمانی که از این ساختار جدید منتفع میگردند و با اقدامات غیر متعارفی همچون نامهنگاری با وزیر اقتصاد در تعریف و تمجید از ساختار جدید برآمدهاند سبب ایجاد انشقاق، دو دستگی، کاهش انگیزه شغلی و نهایتا کاهش کارایی در این شرکت با سابقه میگردد.

باید دید این ساختار میتواند برای شرکتی همچون بیمه ایران که در این دوره با مشکلات عدیدهای مالی روبرو شده است و در حال حاضر پایینترین سطح توانگری مالی را در بین شرکتهای بیمه نصیب خود کرده است، آیندهای پایدار و روشن رقم بزند یا خیر؟

همچنین رویداد۲۴ در نظر دارد در گزارش آتی، اسنادی از فساد کلان مالی در بزرگترین شرکت بیمهای کشور را که در سایه سومدیریت مدیران عامل سابق و فعلی و برخی از معاونین و مجموعه بازرسی بیمه ایران توسط یک مدیر متخلف رخ داده است را افشا کند. شاید اینگونه مسئولین امر زودتر از خواب غفلت برخیزند و باعث تغییر و تحول در این شرکت پرحاشیه شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت رویداد 24 ، تاریخ انتشار17دی96،کدخبر: 97387، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین