پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
وضعیت نامناسب محورهای برون شهری منطقه محروم صالح آباد تربت جام علاوه بربی کیفیتی وفرسودگی آسفالت ومعایب فراوان دیگر؛خطرات متعدی رانندگان ومسافران این محورها را تهدید می کند که متأسفانه این سوانح منجربه مجروح و یا ازدست دادن جان افراد زیادی شده است.

شعارسال: محوربرون شهری (صالح آباد- تربت جام)و(صالح آباد سه راهی مشهد- سرخس) دومحوری هستند که مردم آن به واسطه کارهای اداری، درمانی، شغلی، سفرهای ضروری و در این مسیرها تردد زیادی دارند،بیشترین دلیل آن نواقص متعدد ونامناسب بودن جاده و پیچ ها خطرساز؛ آن را به نا ایمن ترین محور تبدیل کرده وگلایه های زیادی دراین باره مطرح شده که مدت هاست بدون پاسخ مانده است.

*وعده های زیاد و بی عمل مسئولان!

یکی ازرانندگانی که سال ها است در محور(صالح آباد سه راهی مشهد سرخس) به جابجایی مسافران می پردازد درباره وضعیت این جاده در گفتگو باخبرنگار گفت: در۱۰سال اخیردراین محورتصادفات زیادی منجر به جرح وفوت رخ داده که دربیشترآن نواقص جاده ای نیزدخیل بوده است.

«بهروز احمدی فرد» افزود: وجود چاله های فراوان، عبور سیلاب از جاده، کم عرض بودن،غیراستاندارد بودن پل ها و کیفیت نامناسب آسفالت از معایب عمده محور (صالح آباد سه راهی مشهد سرخس) است.

وی خاطرنشان کرد: پل های این محور حدود سی سال قبل ساخته شده و با جاده همخوانی ندارد.

وی با بیان وعده های زیاد مسئولان درباره بهسازی محورهای(صالح آباد- سه راهی مشهد- سرخس)و(صالح آباد- تربت جام)،اضافه کرد: مسئولان در طول دو دهه اخیر وعده های زیادی داده اند که تاکنون این قول ها محقق نشده است و بهسازی محورهای برون شهری صالح آباد با وقفه و خیلی کند انجام می شود.

*نام گذاری جاده های صالح آباد به جاده «مرگ و خطر»؟

یکی دیگرازرانندگان محور(صالح آباد سه راهی مشهد سرخس) ضمن انتقاد از وضعیت بسیارنامطلوب این محور گفت: رانندگان خودروهای مسافربری برای این که مسافران از صدای خرابی جلوبندی خودروها کلافه نشوند صدای ضبط خودرو را بلند می کنند وشغل جلوبندی سازی در شهرصالح آباد به یکی از شغل های پردرآمد تبدیل شده است.

«احمد رضازاده» افزود: در سایر محورهای خراسان رضوی رانندگان معمولا هرهشت ماه لاستیک خودرو را تعویض می کنند، ولی در محور صالح آباد هنوز دو ماه نشده، لاستیک خودروها غیر قابل استفاده می شود و ناچاریم آنها را تعویض کنیم.

وی با اشاره به این که در (محور صالح آباد- سه راهی مشهد سرخس) خط کشی مناسبی وجود ندارد اظهارداشت: خط کشی نا مناسب ، کمرنگ و در برخی قسمت ها نبود خط کشی در محور باعث می شود هنگام شب و یا در مواقع مه آلود بودن هوا رانندگی به سختی صورت گیرد.

وی ادامه داد: مسئولان باید نام جاده های صالح آباد را جاده «مرگ و خطر» نام گذاری کنند. جاده هایی که در بیشتر اوقات برای رانندگان خطرساز بوده و حوادث خونین فراوانی را برای آنها رقم زده است.

یک راننده خودروی مسافربری عمومی نیز در این زمینه اذعان کرد: خرابی های جاده های برون شهری صالح آباد قابل شمارش نیست. کارشناسان باید تمامی این خطرات را بررسی کرده و برای رفع آنها تلاش کنند.

«غلامرضا مشهدی» گفت: کمتر نقطه ای در محورهای (صالح آباد- سه راهی مشهد- سرخس) و (صالح آباد- تربت جام) را می توان یافت که در آن سانحه ای رخ نداده باشد یا فرد و افرادی در آن زخمی و کشته نشده باشند.

* پیچ های فراوان ونداشتن دید مناسب

یکی ازفرهنگیان منطقه صالح آباد دررابطه با محور(صالح آباد- تربت جام) عنوان کرد: کم عرض بودن جاده، وجود پیچ های فراوان، ایمن نبودن پیچ ها و نداشتن دید مناسب به همراه آسفالت نامناسب و فرسودگی از جمله معایب این محور است که لزوم توجه مسئولان ضروری می سازد.

«غلام محمد مرادزاده» افزود: با توجه به این که مردم منطقه صالح آباد برای امور اداری، درمان بیماران و نیاز زیادی برای سفر به تربت جام (مرکز شهرستان) دارند وجود یک جاده مطلوب از نیازهای اساسی منطقه پرجمعیت و محروم صالح آباد است.

امام جمعه منطقه صالح آباد درباره وضعیت جاده ها ضمن هشدارشدید به مسئولان دررفع نقاط حادثه خیز و خطرناک جاده ها خاطرنشان کرد: جاده های نامناسب برون شهری در منطقه صالح آباد باعث ضررهای مالی و تلفات جانی می شود و لازم است تا مسئولان شهرستان واستان خراسان رضوی این جاده را ترمیم و بهسازی کنند.

«حجت الاسلام محمد بختیاری» افزود: وسعت جاده های روستایی و برون شهری منطقه صالح آباد حدود هزار و ۱۵۰ کیلومتر است و نیاز به توجه ویژه ای برای برطرف کردن نواقص جاده ای دارد.

*تنها یک دستگاه آمبولانس دراین محور پرحادثه

فرمانده پلیس راه تربت جام درباره محور(صالح آباد سه راهی مشهد سرخس) بیان داشت: به لحاظ حوزه انتظامی و راهور تنها ۶۵ کیلومتر از این محوردرحوزه شهرستان تربت جام است و دراین ۶۵ کیلومتر نداشتن شانه آسفالت در۵۵ کیلومتر(از کیلومتر۱۰ به بعد)، کمبود علایم افقی جاده (خط کشی محور)، ایمن سازی نشدن مناطق روستایی و نبود ماشین امداد و نجات از جمله معایب این محور هستند.

«سرگرد علی شریفی» درخصوص محور(صالح آباد- تربت جام) نیزافزود:این محور دارای معایبی از قبیل نداشتن شانه خاکی، کم عرض بودن جاده، نداشتن خط کشی و نداشتن گاردریل در برخی قسمت های محور است.

وی اظهارکرد: اوایل مهر ماه سال جاری به رئیس قبلی اداره راه و شهرسازی منطقه صالح آباد درباره نداشتن علایم و تجهیزات ایمنی مناسب حین عملیات راهسازی و نحوه عملیات راهسازی«چیپ سیل» تذکر دادم ولی متاسفانه روز بعد از آن، طی یک تصادف دو نفرازهموطنانمان از منطقه صالح آباد جان خود را از دست دادند که در این تصادف اداره راه و شهرسازی منطقه صالح آباد ۵۰ درصد مقصر اعلام شد.

سرگرد شریفی درباره امکانات امدادرسانی محورهای برون شهری صالح آباد خاطرنشان کرد: درمحور (صالح آباد تربت جام) خودروی امداد و نجات وجود ندارد. تنها یک دستگاه آمبولانس هلال احمر مستقر است که بیشتر برای نجات در برف فعالیت می کند و پایگاه اورژانس صالح آباد نیز تنها یک دستگاه آمبولانس دارد که به لحاظ وسعت و جمعیت منطقه صالح آباد این امکانات کافی نیست.

وی با بیان این مطلب که در محور (صالح آباد- سه راهی مشهد- سرخس) نیز تنها در روستای «نعتو» یک دستگاه آمبولانس ویژه اورژانس ۱۱۵ وجود دارد اضافه کرد: دراین محورنیز خودروی امداد و نجات وجود ندارد وهنگام بروز سوانح یا خودروی امداد و نجات از شهرستان تربت جام باید اعزام شود و یا توسط ادارات محلی صالح آباد از قبیل شهرداری و با امکانات کم آنها مصدومین ازمیان خودروها بیرون آورده می شوند.

شریفی اذعان داشت: اداره کل راه و شهرسازی به محورهای برون شهری صالح آباد به عنوان محورهای فرعی و با عرض ۶ متر نگاه می کند و به همین لحاظ اعتبارات محدودی برای این منطقه مد نظر قرار می دهند که امیدواریم با ارتقای منطقه صالح آباد به شهرستان شاهد بهبود وضعیت راه های این منطقه باشیم.

*نیازاحداث کمربندی در نقاط حادثه خیز

رئیس اداره راه و شهرسازی منطقه صالح آباد که کمتر از دو ماه است فعالیت خود را آغاز کرده است درباره وضعیت راه های برون شهری گفت: محور (صالح آباد- سه راهی سرخس- مشهد) دارای پیچ های تند و پرتگاه های خطرناک، عرض کم آسفالت با مشخصات راه روستایی، رویه آسفالت خراب، کسری علایم، تابلو و گاردریل است.

«علی اصغر کرباسی» افزود:روستاهای طول مسیر،«گوش لاغر»،«نعتو»و«یکه باغ» که محور(صالح آباد- سه راهی مشهد سرخس)از میان آنها عبور می کند و نقاط حادثه خیز هستند، نیازمند احداث کمربندی دراین نقاط حادثه خیزمی باشند.

وی ادامه داد: پوشش نامطلوب آنتن دهی تلفن همراه و نبود ایستگاه های هلال احمروپلیس راه وکمبود اورژانس از دیگر نواقص این محور محسوب می شوند.

وی درباره محور (صالح آباد-تربت جام) خاطرنشان کرد: این محور دارای نواقصی همچون پیچ ها و پرتگاه های خطرناک، عرض کم راه با مشخصات راه روستایی، قوس های افقی و عمودی تند، گردنه های خطرناک و رویه آسفالتی فرسوده و خراب است که کسری علایم، تابلو، گاردریل، خط کشی، پل های کم عرض، نقاط حادثه خیز زیاد و نداشتن شانه راه در بعضی از قسمت ها از دیگر معایب این محور به شمار می رود.

وی اظهار کرد: محور (صالح آباد- تربت جام) نیازمند پوشش دهی تلفن همراه و استقرار پلیس راه و اورژانس جاده ای نیز است .

کرباسی درباره وضعیت بهسازی (محور صالح آباد- سه راهی مشهد- سرخس) گفت: تاکنون ۱۵ کیلومتر از مسیر ۹۰ کیلومتری (صالح آباد- سه راهی مشهد- سرخس) با مشخصات راه اصلی بهسازی و تعریض شده که ۸ کیلومتر آن آسفالت و باقیمانده آن آماده آسفالت است.

اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم و با توجه به مطالبات زیاد پیمانکار فعلا پروژه متوقف بوده و با پیگیری های اخیر مقرر شده است چنانچه بخشی از بدهی به پیمانکار پرداخت شود پیمانکار آمادگی شروع پروژه را دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی جام روز، تاریخ انتشار: 29دی1394، کدخبر: 20180: jamerooz.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین