پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۵۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
باوجود وعده‌های دولت مبنی بر ایجاد 170 هزار شغل در صنایع‌دستی اما کاهش 19 درصدی بودجه این حوزه در سال 97، تناقض بزرگی را میان حرف و عمل دولت ایجاد کرده و صدای نمایندگان این حوزه را درآورده است.
شعارسال: از ماه‌های اخیر صدای اعتراض نمایندگان حوزه‌های مختلف نسبت به بودجه کم ارگان‌ها به گوش می‌رسد. صدای اعتراضی که این بار از سوی مسئولین و فعالین حوزه صنایع‌دستی شنیده می‌شود.

با اعلام بودجه سال 97 از سوی دولت و با توجه به سهم صنایع‌دستی از بودجه سال آینده، بسیاری از نمایندگان این حوزه به صدا درآمدند، چراکه بودجه پیشنهادی در این زمینه به علت کمبود آن قطعاً نمی‌تواند گره ای از مشکلات صنایع‌دستی باز کند.

این در حالی است که با توجه به وضعیت کنونی این صنعت و نیاز شدید صنایع‌دستی به تزریق منابع مالی، دولت به‌جای توجه بیشتر به این حوزه و افزایش اعتبارات این صنعت، اعتبارات صنایع‌دستی را در بودجه جدید به شکل چشم‌گیری کاهش داده است.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی در انتقاد به بودجه ناکافی صنایع‌دستی گفته است: نه به‌عنوان یک مدیر بلکه به‌عنوان یک کارشناس نگران اعتبارت صنایع‌دستی هستیم و باید در این زمینه هم مجلس و هم دولت کمک کنند تا بودجه بیشتری در اختیار صنایع‌دستی قرار گیرد.

کاهش 19 درصدی بودجه ارزان ترین صنعت در ایجاد اشتغال

توسعه و سرمایه‌گذاری بر روی صنایع‌دستی همواره به‌عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است. صنایع‌دستی صنعتی است که می‌تواند تأثیر بالقوه‌ای در توسعه اشتغال به‌ویژه اشتغال بانوان داشته باشد. نیاز به سرمایه‌گذاری اندک برای ایجاد اشتغال و عجین بودن صنایع‌دستی باهنر و درنهایت فراهم شدن محیط کاری پرنشاط از عواملی است که ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی را نسبت به صنایع دیگر تسهیل کرده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقد کاهش بودجه صنایع‌دستی، می‌تواند ضربه بزرگی به اقتصاد این حوزه و درنهایت به وضعیت اشتغال کشور زند، چراکه با کاهش 19 درصدی بودجه این حوزه دیگر امکانی برای توسعه زیرساخت‌های صنایع‌دستی، کارآفرینی و رونق کارگاه‌های صنایع‌دستی در شهرستان‌ها وجود ندارد.

عملکرد متناقض دولت نسبت به شعار های دوران انتخابات

درحالی‌که یکی از مهم‌ترین مصادیق تولید و اشتغال در روستاها صنایع‌دستی بوده و دولت تدبیر و امید از ابتدا در شعارهای خود روستاها را به‌عنوان کانون تولید و تأثیرگذار در اقتصاد خوانده، اما حال با ارائه بودجه صنایع‌دستی و کاهش چشم‌گیر آن، رفتار متناقض دولت نسبت به عملکرد دولت دوازدهم و قول‌هایی که داده‌شده بود، عجیب به نظر می‌رسد.

بر اساس متن لایحه بودجه پیشنهادی سال 97، برای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رقم 889 میلیارد و 113 میلیون و 500 هزار تومان بودجه در نظر گرفته‌شده است که از این میان 477 میلیارد و 106 میلیون تومان به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص‌یافته است. اما متأسفانه بیشتر بودجه مربوط به بخش هزینه‌ای و تملیکی بوده، درنتیجه این رقم بیشتر صرف هزینه‌های اداری و کارکنان شده و نمی‌تواند کمکی به توسعه سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کند. در این میان بودجه‌ای که برای حوزه صنایع‌دستی تخصیص داده‌شده، نه‌تنها افزایش نداشته بلکه کاهش 19 درصدی نیز داشته است.

بر اساس بودجه سال 97 بودجه بخش « برنامه احیا و رشد تولیدات صنایع‌دستی» حدود 259 هزار میلیون ریال است، این در حالی است که این رقم در سال 96، 570 هزار میلیون ریال بوده است.

به‌عبارت‌دیگر بودجه این بخش نسبت به سال گذشته کاهش تقریباً 50 درصدی داشته است. درحالی‌که برنامه احیا و رشد تولیدات صنایع‌دستی، از مهم‌ترین زیرشاخه‌های صنایع‌دستی محسوب می‌شود، قطعاً کاهش 50 درصدی اعتبارات این بخش آسیب جدی را به این حوزه وارد خواهد کرد.

رفاه مسئولین مهم تر از رفع نیاز های صنایع دستی

یکی دیگر از قابل‌توجه‌ترین بخش‌های ارائه‌شده در بودجه سال آینده، اختصاص 35 هزار میلیارد اعتبارات به بخش « امکان‌سنجی صادرات صنایع‌دستی و شناسایی بازارهای هدف در خارج از کشور» است. به نظر می‌رسد، نتیجه عملکرد این بخش تنها سفر مسئولین به خارج از کشور برای امری نه‌چندان مهم است. این در حالی است که دولت می‌توانست به‌جای تخصیص این مبلغ به بخشی ناکارآمد که بیشتر صرف رفاه حال مسئولان خواهد شد، اعتبار آن را به بخش‌های نیازمند تخصیص دهد.

شاهکار بودجه ای دیگر: اختصاص 10 هزار تومان به هر هنرمند

اما شاهکار دیگر دولت تخصیص مبلغی برابر 10 میلیارد تومان بودجه تملیکی به حوزه صنایع‌دستی است. با توجه به اینکه این بودجه قرار است در اختیار تجار و هنرمندان گیرد با یک احتساب کلی، مشخص می‌شود که به هر هنرمند مبلغ 10 هزار تومان تعلق می‌گیرد. حال باید علت انجام این امر را از دولتی جویا شویم تا ببینیم منطق آنان برای اختصاص 10 هزار تومان به هر هنرمند صنایع‌دستی چیست.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی با اشاره به بودجه ناکافی صنایع‌دستی بیان کرد: سازمان برنامه‌وبودجه، مبلغی ب

را بر با 10 میلیارد تومان بودجه تملکی در اختیار ما گذاشته تا ما آن را به‌عنوان تسهیلات می‌توانیم در اختیار تجار و هنرمندان بگذاریم. با این بودجه به هرکدام از فعالان صنایع‌دستی تنها 10 هزار تومان تعلق می‌گیرد. شما بگویید با این مبلغ چه می‌توان کرد و معاونت صنایع‌دستی با این بودجه چگونه می‌تواند مجموعه‌ای را مدیریت کند!؟

عدم تحقق اهداف مدنظر، با بودجه پیشنهادی برای صنایع دستی

احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از وضعیت صنایع‌دستی در لایحه بودجه سال 97، گفته است: دولت باید مجموعه‌های صنایع‌دستی و گردشگری را با توجه به تأکیدات برنامه ششم توسعه در یک بازه زمانی مشخص به مجموعه‌های درآمدزا برای کشور تبدیل کنند و ضمن ایجاد زیرساخت‌ها، زمینه درآمدزایی و خودکفایی آن‌ها را فراهم کند اما با وضعیت بودجه‌ریزی کنونی، به‌یقین در سال‌های دور نیز اهداف مشخص‌شده محقق نشده است.

مازنی با اشاره به سهم 10میلیارد تومانی صنایع‌دستی از بودجه سال 97 در قالب بودجه تملکی و اینکه به هر هنرمند تنها 10 هزار تومان می‌رسد، گفت: فرهنگ تولید، فرهنگ مصرف و فرهنگ افزایش کیفیت محصول در فعالیت‌های اقتصادی بسیار ضعیف هستند و اراده‌ای برای ارتقاء در این حوزه‌ها وجود ندارد، این در حالی است که مقوله صنایع‌دستی ضمن اهمیت فرهنگی، تأثیرات اقتصادی بسیاری داشته و می‌تواند معضل بیکاری را در جامعه کاهش دهد.

رئیس فراکسیون صنایع‌دستی مجلس: وجود تناقض میان حرف و عمل دولت

علی وقف‌چی رئیس فراکسیون صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، گفته است: بودجه صنایع‌دستی برای این حوزه ناکافی است، متأسفانه دولت حرفی که می‌زند با عملش متضاد است چراکه یکی از برنامه‌های دولت، توسعه و ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی بود که به‌طور کامل عملی نشده است و با کاهش بودجه نیز به نظر نمی‌رسد عملی شود.

وقف چی بابیان اینکه کاهش 50 درصدی بودجه صنایع‌دستی منطقی و صحیح نیست، اظهار داشت : برای ایجاد اشتغال در این حوزه باید زیرساخت‌های توسعه یابد و اعتبارات لازم را نیز داشته باشیم که متأسفانه این‌گونه نیست، چراکه قسمت اعظمی از بودجه صنایع‌دستی نیز مربوط به بخش هزینه‌ای است، دولت باید در بودجه هزینه‌ها را کاهش دهد و بیشتر اعتبارات را به بخش عمرانی و زیرساختی اختصاص دهد.

پیش‌ ازاین نیز محمد جواد نوبخت سخنگوی دولت، وعده ایجاد بیش از 170 هزار شغل در صنایع‌دستی را داده بود، حال باید دید که دولت دوازدهم با کاهش 19 درصدی بودجه صنایع‌دستی چه راهکاری برای عملی کردن وعده ایجاد 170 هزار شغل در حوزه صنایع‌دستی و حل مشکلات این حوزه در نظر گرفته است.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  فارس، تاریخ انتشار 11بهمن 96، کد خبر:13961108001710،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صدرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
0
0
اقا این عملکرد دولت تو بودجه واقعا خنده دار شده دیگه...اختصاص 10 هزار تومان به هر هنرمند! واقعا صنایع دستی اهمیت زیادی داره مثل خیلی چیزای دیگه که بهش توجهی نمیشه متاسفانه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین