پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۷۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
محمد شریعتمداری هم که این روزها بابت آمار کاهش صادرات غیر نفتی در دولت دوازدهم به شدت در تیررس انتقادات قرار دارد، بدش نمی‌آید که از طریق گرانی دلار به صادرات رونق دهد. فراموش نکنیم محسن بهرامی ارض اقدس عضو اتاق بازرگانی مشاور ارشد شریعتمداری است و محمد هادی رضوی هم داماد اوست و هر دوی آنها از بازرگانان و صادر کنندگانی هستند که بیشترین سود را از گرانی دلار می‌برند.

شعار سال: دلار در روزهای اخیر از 4600 تومان پایین تر نمی آید، اما تیم اقتصادی دولت واکنش خاصی به آن نشان نمی‌دهد. به جز ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که دستگاه تحت امرش متولی اصلی مدیریت بازار است و محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت که مجبور است هر سه شنبه پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد، هیچ کدام از دیگر مدیران اقتصادی کشور حاضر به صحبت در زمینه گرانی دلار نشدند. رئیس جمهور هم هفته گذشته دلیل گرانی دلار را در گفتگوی تلویزیونی خود برای مردم شرح نداد و فقط گفت که خیال مردم از بابت دلار راحت باشد!

در این میان انتظار می‌رفت مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم در زمینه اتفاقات بازار ارز اظهار نظر کنند ولی آنها تصمیم گرفتند که سکوت کنند. در این میان به نظر می‌رسد نیلی و نهاوندیان که دو با پست جدید در دولت دوازدهم عضو کابینه شده‌اند، چندان هم از اتفاقات بازار ارز ناراضی نبودند. این دو عضو اقتصاد خوانده کابینه روحانی که هر دو از طرفداران پروپاقرص اقتصاد آزاد هستند در ماههای گذشته به طور مستقیم و غیر مستقیم و از طریق رسانه‌های نزدیک به خودشان سعی کردند که از گرانی دلار با عنوان " واقعی کردن قیمت ارز" حمایت کنند. نیلی و نهاوندیان که با کمتر حرف زدن سعی می‌کنند تا نشان دهند قدرتی در تیم اقتصادی دولت ندارند، به نوعی دوست دارند در میان افکار عمومی خود را از بابت سیاستهای اقتصادی دولت روحانی تبرئه کنند. جالب است که اخیرا یکی روزنامه‌های اصلاح طلب برای تبرئه لیبرالهای تیم اقتصادی دولت در گزارشی سیاستهای اقتصادی دولت را ناشی از برنامه‌های دانش آموختکان دانشگاه امام صادق (ع) و امام حسین(ع) در کارگروههای اقتصادی دولت دانسته بود!

اما به این جمع باید محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم را هم اضافه کرد که قبل از گرفتن رای اعتماد در اتاق بازرگانی به فعالان بخش خصوصی قول داده بود که از آزاد کردن قیمت دلار حمایت کند. حالا به نظر می‌رسد دلار 4700 تومانی امثال نیلی، نهاوندیان و شریعتمداری را راضی کرده و آنها به همین دلیل در این زمینه سکوت کردند. شاید اصلا سناریوی افزایش قیمت ارز که از چند ماه قبل و همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و با عرضه قطره چکانی ارز از سوی بانک مرکزی آغاز شده سناریویی باشد که امثال نیلی و نهاوندیان آن را کارگردانی کرده باشند و حالا مشغول تماشای دسترنج خود هستند.

در چند روز اخیر قیمت دلار در 4600 تومان ثابت مانده است و معلوم نیست که آیا دولت بار دیگر به قیمت 3800 تومان قبلی خود باز خواهد گشت؟ اگر قیمت دلار حتی روی رقمی مانند 4400 تومان و یا 4300 تومان هم برای پایان سال جاری تثبیت شود، نیلی، نهاوندیان و شریعتمداری و دیگر همفکرانشان به هدف خود رسیده‌اند و قیمت دلار را به زعم خودشان واقعی کرده‌اند. محمد شریعتمداری هم که این روزها بابت آمار کاهش صادرات غیر نفتی در دولت دوازدهم به شدت در تیررس انتقادات قرار دارد، بدش نمی‌آید که از طریق گرانی دلار به صادرات رونق دهد. فراموش نکنیم محسن بهرامی ارض اقدس عضو اتاق بازرگانی مشاور ارشد شریعتمداری است و محمد هادی رضوی هم داماد اوست و هر دوی آنها از بازرگانان و صادر کنندگانی هستند که بیشترین سود را از گرانی دلار می‌برند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری 90 اقتصادی ، تاریخ انتشار 10بهمن 96، کدمطلب:2111520، www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین