پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
دروغ ششم عراقچی: "بتن ریزی در قلب رآکتور اراک، جنگ روانی کری و اوباما بود." عین عبارت "بتن ریختن در کلندریا به نحوی که قابل استفاده نباشد" در متن توافق هسته‌ای (برجام) وجود دارد. هیچ جنگ روانی وجود ندارد ؛ این عین متن توافق است.

شعار سال: مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر روابط بین‌الملل در واکنش به صحبت‌های شب گذشته عباس عراقچی در برنامه جهان آرا در کانال تلگرامی خود نوشت:

چرا عراقچی، حقیقت را نمی‌گوید؟

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در برنامه «جهان آرا» حاضر شد و حدود دو ساعت به گفتگو درباره برجام پرداخت. آنچه در ادامه می‌خوانید، فهرست نه حرف خلاف واقعی است که از سوی او بیان شد:

1- دروغ اول عراقچی: "حق هسته‌ای ایران تثبیت شده است." اصلا چنین چیزی نیست. طبق برجام، ایران تا سال‌های طولانی و زمانی که آژانس انرژی اتمی تایید نکند، عضو عادی NPT نخواهد بود و این یعنی حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ندارد.

2- دروغ دوم عراقچی: "فضای سازنده اجرای برجام با روی کار آمدن ترامپ، بهم خورد." نقض فاحش برجام از طریق تمدید قانون تحریم موسوم به آیسا در زمان اوباما - صورت گرفت. ترامپ تاکنون اقدامی فراتر از رفتار برجامی اوباما انجام نداده است.

3- دروغ سوم عراقچی: "ما به تخریب اطمینان سرمایه گذاری در ایران توسط ترامپ، واکنش نشان دادیم." حتی یک مورد اقدام عملی در واکنش به این نقض فاحش توافق هسته ای از سوی وزارت خارجه ایران انجام نشده است.

4- دروغ چهارم عراقچی: "سرمایه گذاران زیادی بدون توجه به فضای مخرب ترامپ، در ایران فعالیت می کنند." این در حالی است که دبیر دوره قبل جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری جشنواره صراحتا گفت که حتی گروه های تئاتری بخش بین الملل به خاطر تحریم به ایران نیامدند؛ چه برسه سرمایه گذار.

5- دروغ پنجم عراقچی: "ماهیت آب سنگین اراک حفظ شد." راکتوری آب سنگین است که با سوخت طبیعی کار کند. از آن‌جایی که راکتور جایگزین در اراک از اورانیوم غنی شده استفاده خواهد کرد سخن گفتن از حفظ ماهیت آب سنگین راکتور اراک مزاحی بیش نیست! بند 16 بخش هسته‌ای برجام هم برای همیشه ایران را از داشتن راکتور آب سنگین محروم کرده است!

6- دروغ ششم عراقچی: "بتن ریزی در قلب رآکتور اراک، جنگ روانی کری و اوباما بود." عین عبارت "بتن ریختن در کلندریا به نحوی که قابل استفاده نباشد" در متن توافق هسته‌ای (برجام) وجود دارد. هیچ جنگ روانی وجود ندارد ؛ این عین متن توافق است.

7- دروغ هفتم عراقچی: "مکانیزم نظارت بر تخلفات برجامی آمریکا، در دست ایران است." بر طبق متن برجام، هرگونه اعلام شکایت ایران از نقض برجام توسط آمریکا به کمیسیون مشترک می رود و نهایتا حتی با وجود اثبات نقض هم تحریم های ایران برمی گردد!

8- دروغ هشتم عراقچی: "ایران اصلا مجبور نیست که پول فروش نفت را خرج خریدهای خاص بکند." قرارداد خودروسازهای داخلی با خودروسازهای فرانسوی دقیقا اجبار است. ایران نه از ایتالیا و فیات می تواند ماشین و خط تولید بخرد و نه از ژاپن و تویوتا. مجبوریم درآمد نفت را در جیب پژو و رنو بریزیم.

9- دروغ نهم عراقچی: "آمریکا الان در بین متحدانش هم منزوی شده است." رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که آلمان، انگلیس و فرانسه هم موارد اصلاح و تکمیل برجام از سوی آمریکا را پذیرفته اند و بر آن تاکید دارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رجانیوز، تاریخ انتشار 14 بهمن 96، کد مطلب: 283106، www.rajanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین