پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۲۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
در ۹ کیلومتری شمال شهر مأرب یمن ویرانه های یک معبد قرار دارد که از دوران حکمرانی ملکه سبأ بلقیس به جا مانده است.

شعارسال : عرش بلقیس یا محرم بلقیس نام معبدی از دوران حکمرانی ملکه سبأ بلقیس است که در نزدیکی شهر باستانی مأرب یمن قرار دارد.

نام محرم بلقیس را بر روی چند معبد بزرگ و کوچک در دوران حاکمیت سلسله پادشاهان سبأ گذاشته بوده‌اند. یکی در ظفار و دیگری در صرواح و مهر، ولی بزرگ‌ترین و مشهورترین معبدها محرم بلقیس (معبد بلقیس) در شهر مأرب پایتخت مملکت سبأ بود.

در نزدیکی خرابه‌های عرش بلقیس آثار و ویرانه‌های یک پرستشگاه بزرگ به چشم می‌خورد، این معبد در یک کیلومتری شمال کاخ بلقیس قرار داشته بود. برخی از ملل باستانی به خدایان و الهگان اعتقاد داشتند و به خیال خویش برای جلب رضای آنان، مجسمه‌ها و بناهای یادبودی برمی‌افراشتند.

یکی از این الهگان الهه آفتاب بود که قوم بلقیس (مردم سبأ) آن را الهه (شمس) می‌گفتند. مردم مملکت سبا معبدی برای الهه شمس ساختند و مجسمه آنرا که یک قرص کامل آفتاب بود در درون این معبد گذاشتند و آن را ستایش می‌نمودند. چونکه ملت سبأ آفتاب‌پرست بودند و در هنگام طلوع و غروب آنرا می‌پرستیدند.

این معبد از سنگ مرمر سفید و طلا ساخته بودند. آورده‌اند که این معبد برق می‌زد و بزرگ و بلند و باشکوه بود.

معبد الهه شمس یکی از بزرگ‌ترین و کاملترین معبدهایی بود که در عهد ملکه بلقیس ملکه مملکت سبأ ساخته شده بود.

ویرانه‌های این معبد و مجسمه آفتاب که تکه‌تکه و خرابه‌های ستونهای دیوار معبد که به جا مانده‌ است نشان می‌دهد که معبدی بسیار باشکوه بوده ‌است. این آثار برجسته باستانی در کشور یمن و در ۹ کیلومتری شمال شهر مأرب کنونی واقع است.

بلقیس ملکه سبأ، به گفته روایات اسلامی دختر هدهاد بن شرحبیل و ملکه سرزمین سبأ بود. او زنی یمنی و از اهالی مأرب بود که پس از پدرش بر مأرب حکومت می‌کرد.

بنا بر روایات، بلقیس نزد حضرت سلیمان رفت و سلیمان استقبال باشکوهی برای او ترتیب داد. سرانجام بلقیس به حقانیت حضرت سلیمان پی برد و ایمان آورد. مردم ممالک او نیز همه موحّد و خداپرست شدند. بلقیس نیز طبق برخی روایات به همسری حضرت سلیمان درآمد.




شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری انتخاب، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1396، کدخبر: 393351، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
یمن اگر از جنگ هرچه سریع تر بیرون بیاید میتواند با سرمایه گذاری درست در صنعت گردشگری هزینه های مربوطه به این جنگ را جبران کند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین