پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه مشکلات برخی از واحدها قابل حل نیست، گفت: اگر زیرساخت‌ها انجام شود اما جذابیتی برای سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، طبیعتا سرمایه‌گذاری شکل نخواهد گرفت.امید حاجتی اظهار کرد: نکته‌ای که باید در شرکت شهرک‌های صنعتی مورد توجه قرار بگیرد آن است که این شرکت ایجاد شده تا در مناطقی که تقاضا برای فعالیت صنعتی هست، زیرساخت‌ها را در یک فضا ایجاد کند تا شاهد صرفه‌جویی در برخی هزینه‌ها باشیم و از پراکندگی صنایع و مزاحمت‌هایی که بعضا در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم، خودداری شود.

شعار سال: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه مشکلات برخی از واحدها قابل حل نیست، گفت: اگر زیرساخت‌ها انجام شود اما جذابیتی برای سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، طبیعتا سرمایه‌گذاری شکل نخواهد گرفت.امید حاجتی اظهار کرد: نکته‌ای که باید در شرکت شهرک‌های صنعتی مورد توجه قرار بگیرد آن است که این شرکت ایجاد شده تا در مناطقی که تقاضا برای فعالیت صنعتی هست، زیرساخت‌ها را در یک فضا ایجاد کند تا شاهد صرفه‌جویی در برخی هزینه‌ها باشیم و از پراکندگی صنایع و مزاحمت‌هایی که بعضا در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم، خودداری شود.

وی افزود: این تجمیع علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها امکان سازماندهی، آموزش و ارائه انواع خدمات به صنایع مختلف را فراهم می‌کند و با این رسالت بود که شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: در یک دوره‌ای مسوولان منطقه‌ای و شهرستانی تقاضا داشتند تا در منطقه آنها شهرک صنعتی ایجاد شود زیرا این تفکر وجود داشت که اگر شرکت شهرک‌ها برای آن منطقه تصویب شود، فعالیت صنعتی در آنجا شکل می‌گیرد و شاهد اشتغال‌زایی خواهند بود. این مساله منجر به آن شد که تعداد شهرک‌های استان که تا دهه ۷۰، ۱۷ شهرک صنعتی بود در دهه ۸۰ به ۴۱ شهرک صنعتی برسد.

حاجتی اظهار کرد: این آمارها نشان می‌دهد که این اقدام خارج از برنامه‌ریزی و کار کارشناسی بوده و باعث شده تا به صورت ناخودآگاه یکسری انتظارات در شهرستان‌های مختلف به وجود بیاید که در شهرستانی که شهرک صنعتی برای آن تصویب شده است باید زیرساخت‌های موردنظر آن نیز تامین شود.وی با بیان این پرسش که مگر قرار است همه جا صنعتی باشد، گفت: اگر قرار است همه جا صنعتی باشد پس برنامه آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی و مزیت‌های منطقه‌ای را باید فراموش کرد. متاسفانه در برخی از مناطقی که نباید زمینی برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته می‌شد، هزینه‌های زیرساختی نیز انجام شده است. در این زمینه حتی اگر زیرساخت‌ها انجام شود اما جذابیتی برای سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، طبیعتا سرمایه‌گذاری شکل نخواهد گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: این مسائل باعث شده تا ما وارث یکسری شهرک‌های صنعتی مصوب تعیین شده باشیم که در آنها سرمایه‌گذاری صنعتی انجام نشده است. در این شهرک‌ها حتی اگر سرمایه‌گذاری صورت گرفته باشد به‌دلیل آنکه مقیاس آن واحد در حد نیاز منطقه‌ای بوده با شکست مواجه شده و صاحبان آن واحدها به مشتریان جلسات متعدد ستاد تسهیل، تبدیل شده‌اند.حاجتی با بیان اینکه مشکلات برخی از واحدها قابل حل نیست، اظهار کرد: تا جایی که ممکن است برنامه‌های حمایتی از صنایع در حال پیاده‌سازی هستند. در این زمینه هرگونه حمایتی که امکان‌پذیر باشد از واحدهایی که تقاضا برای محصول آنها وجود داشته باشد، انجام خواهد گرفت. از دوستان متولی صنعت در این سال‌ها درخواست شده است تا برای صدور مجوز واحدهای جدید توان‌سنجی انجام دهند تا واحدهای جدید به واحدهای مشکل‌دار استان و واحدهای ضعیفی که نتوانند در بازار رقابت کنند، اضافه نشوند.

کمبود زمین در برخی از شهرک‌ها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان همچنین گفت: در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضامحور به‌خصوص در شهر اهواز با کمبود زمین مواجه هستیم.اخلاق محمدیان اظهار کرد: اکنون استان دارای ۷۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب است که ۵۹شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین و تعداد ۵۱ شهرک صنعتی به بهره‌برداری رسیده و در ۴۵شهرک نیز کار واگذاری زمین صورت گرفته است. وی افزود: اراضی تحت اختیار شهرک‌های صنعتی در خوزستان ۷۱۱۴ هکتار است که ۵۱۰۱ هکتار از آن دارای سند ثبتی است. در ۴۱۲۰ هکتار از این اراضی فاز عملیاتی انجام و ۱۴۵۰ هکتار نیز تاکنون زمین صنعتی به متقاضیان واگذار شده است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: تاکنون ۲۵۴۴ فقره قرارداد واگذاری در شرکت شهرک‌های صنعتی استان منعقد شده که ۱۳۹۰ فقره از این قراردادها به بهره‌برداری رسیده است. میزان اشتغال ایجاد شده براساس کل قراردادهای واگذاری، ۵۲ هزار و ۳۵۸نفر و میزان سرمایه‌گذاری این قراردادها حدود ۴۹ هزار و ۹۸۳ میلیارد ریال است.

محمدیان اظهار کرد: تا دهه ۷۰ در خوزستان ۱۷ ناحیه و شهرک صنعتی وجود داشت اما در یک فرآیند ۴۱ شهرک صنعتی برای استان تصویب شد و بار سنگینی بر دوش استان گذاشت. در دهه ۹۰ نیز تاکنون دو شهرک احداث شده و تلاش کرده‌ایم تا شهرک‌های صنعتی بیشتری برای استان ایجاد نشود. وی با بیان اینکه شرایط بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در حال مهیا شدن است، گفت: در ۴ سال گذشته حدود ۶۸ درصد رشد سرمایه‌گذاری و رشد قرارداد در شهرک‌های صنعتی داشته‌ایم. امسال نیز تاکنون ۱۳۲ قرارداد واگذاری زمین منعقد کرده‌ایم که این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰درصدی داشته است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: تاکنون ۵۵ درصد از قراردادهای منعقد شده به بهره‌برداری رسیده است و اکنون ۲۵ درصد از شهرک‌ها فقط زمین در اختیار دارند. همچنین ۶درصد از قراردادها تاکنون دیوارکشی شده و ۸درصد از قراردادها نیز در مرحله نصب سوله‌های مورد نظر قرار دارند. محمدیان اظهار کرد: براساس سه فاکتور تعداد قرارداد، مساحت اراضی واگذار شده و مبلغ قراردادها شهرک‌های اهواز، اندیمشک، دزفول و شوشتر، شهرک‌های تقاضامحور استان هستند و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده ۶۷ درصد کل قراردادهای منعقد شده در این شهرستان‌ها هستند. وی گفت: در خوزستان تعدادی شهرک و نواحی صنعتی غیر تقاضامحور وجود دارد که از زمان تاسیس آنها تاکنون فقط حدود ۴ درصد از قراردادها در این شهرک‌ها بوده است. در این شهرک‌ها با چالش نگهداری و مشکلات دیگر آنها مواجه هستیم. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان اظهار کرد: در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضامحور به‌خصوص در شهر اهواز با کمبود زمین مواجه هستیم. به‌رغم اینکه بیشتر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در اهواز است اما با وجود تعدد شهرک‌ها، با مشکل کمبود زمین مواجه هستیم. محمدیان با اشاره به اینکه خوزستان از نظر تعداد شهرک‌های صنعتی در رتبه دوم کشور قرار دارد، گفت: در این زمینه در بحث تعدد شهرک‌های صنعتی در استان دچار مشکل هستیم و از نظر مساحت، زمین‌های بسیار کمی در اختیار شهرک‌های استان قرار دارد و این مساله باعث مشکلاتی برای ما شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 24بهمن 96، کدمطلب:۳۳۵۳۴۷۰، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین