پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۳۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
بهره‌برداری صحیح و معقولانه منابع طبیعی رمز موفقیت بسیاری از طرح های توسعه‌ای در سطوح ملی، منطقه ای و محلی است بنابراین لزوم توجه به الزامات حفظ جنگل و منابع طبیعی ضرورتی انکارناپذیر است.

شعار سال: داریوش بیات، کارشناس ارشد نباتات و ژنتیک جنگل با بیان اینکه مزیت های جنگل و مراتع مازندران در توسعه اقتصادی نقش داشته است، اظهار کرد: مزیت های جنگل و مراتع هر کدام مانند یک اکوسیستم عمل می کند،یعنی ترکیبی از یکسری موجودات زنده و مفید که با یکدیگر تعامل دارند. خروجی این تعامل می تواند یکسری خدمات یا تولیدات باشد؛ مثل وقتی که از جنگلی صحبت می کنیم تولیدات آن چوب، گیاهان دارویی و خوراکی است که اصطلاحا به این نوع تولیدات کالاهای مبادله ای گفته می شود.

مدیر ملی پروژه جنگل های هیرکانی گفت: کالاهای مبادله ای دارای ارزش اقتصادی است اما قابل فروش نیست و نمی توان روی آن قیمت گذاری کرد؛ قیمت گذاری روی جنگل ها و مراتع کار ساده‌ای نیست.

بیات در ادامه یادآور شد: ما برای استراحت به جنگل‌ها و مراتع می‌رویم، از چشم انداز آن استفاده می کنیم و این باعث آرامش روحی می‌شود این ها با ارزش است، اما قابل قیمت گذاری نیست و جز کالاهای غیر مبادله‌ای قرار می گیرد.

کارشناس ارشد نباتات و ژنتیک جنگل با اشاره به اینکه یکی از حیاتی ترین عنصری که برای زندگی نیاز داریم از جنگل ها و درختان تولید می شود، بیان کرد: ما برای ادامه زندگی به اکسیژن نیاز داریم و این هوای پاک از مراتع و جنگل های انبوه درختان بدست می آید. جنگل ها باعث ذخیره آب هستند زیرا سالیانه حجم بالایی از آب در خاک نفوذ می کند که این مقدار آب به مراتب بیشتر از زمین های غیرجنگلی است.

مدیر ملی پروژه جنگل های هیرکانی تصریح کرد: مراتع نیز همانند جنگل آب را در خود نفوذ می دهد و اگر آب در خاک در این منطقه نفوذ نکند، سیل جاری می شود، نمونه آن سیل چند ماه پیش گلستان که نزدیک به 190 میلیارد تومان به منطقه آسیب رسانده است.

جنگل های هیرکانی موجب جذب گردشگر می شود

جلیل کرمی دکترای جنگل شناسی و اکولوژی جنگل اظهار کرد: آیندگان برای استفاده از جنگل حق انتخاب دارند که از منابع طبیعی و ژنتیکی آن مثل دارو برای درمان استفاده کنند، پس باید در حفظ آن برای آیندگان تلاش کرد.

دکترای جنگل شناسی و اکولوژی جنگل گفت: جنگل های هیرکانی شرایط مناسب برای جذب گردشگر، اکوتوریسم و رونق اقتصادی را فراهم می کند و از پتانسیل بسیار خوب برای صنعت گردشگری در منطقه برخوردار است.

کرمی بیان کرد: 120 منطقه نمونه گردشگری در مازندران شناسایی شده و مدیریت در جای جای آن انجام شده است تا زیر ساخت‌های مناسب برای حضور گردشگران فراهم باشد و جنگل ها نیز یکی از مهم ترین پتانسیل های جذب گردشگر در مازندران هستند، بنابراین یک اکوتوریسم برنامه ریزی شده دارای طرح مدیریت که بتواند در راستای حفظ اکوسیستم ها گام بردارد بسیار حائز اهمیت است.

چرای بی رویه دام یکی از دلایل تخریب مرتع و جنگل ها است

معصومه احمدی، کارشناس منابع طبیعی اظهار کرد: کیفیت زندگی در یک جامعه تحت تاثیر فراوانی منابع طبیعی و زمین است. منابع طبیعی به صورت خدادادی در اختیار بشر قرار گرفته و باید در حفظ آن تلاش شود.

وی افزود: جنگل ها و مراتع زیر بنایی برای کشور محسوب و از سرمایه های ملی ما است؛ استفاده از آب، خاک و هوای سالم آن از جمله مزیت های مهم جنگل ها و مراتع است. توسعه فرهنگ حفاظت از جنگل در جامعه الزامی است و منابع طبیعی در اقتصاد و توسعه منطقه نقش بسزایی دارند.

احمدی تصریح کرد: منطقه ما دارای گیاهان دارویی بوده و تولیدات صنعتی ما به اکوسیستم بستگی دارد و این خدمات باید به صورت مستمر با مدیریت صحیح صورت بگیرد.

وی بیان کرد: یکی از دلایل تخریب مراتع و جنگل ها تراکم بیش از حد دام و عدم رعایت چرایی آن، بهره وری و استفاده نادرست از زمین های مرتعی است.

کارشناس منابع طبیعی تصریح کرد: جنگل‌ها دارای یکسری ارزش‌های مستقیم مانندچوب و گردشگری و ارزش‌های غیر مستقیم مانند کنترل سیلاب، تعادل اقلیم و چرخه آب هستند که ارزش مصرفی غیر مستقیم دارد. کنترل آب‌های سطحی، تغذیه آب‌های زیر زمینی، مبارزه با فرسایش و حفظ و تولید خاک، جلوگیری از سر و صدا و تلطیف هوا از مزیت های جنگل ها و مراتع منطقه است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فرارو، تاریخ انتشار 19 بهمن 96، کد مطلب: 348116، www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
اینقدر ارزش دارند که با از بین رفتن اونها هیچ راهی برای جبران این جنگل ها وجود نخواهد داشت
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
تازه میخواین فکر کنیم چقدر ارزش دارن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین