پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۳۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
یاسوج شرکت آسمان که با هواپیمای ای‌تی‌آر در حال انجام بود سقوط کرد و سرنشینان آن جان باختند. در ادامه حوادث مشابهی که برای این نوع از هواپیما رخ داده را می‌خوانید.
شعارسال: هواپیمای ATR 72 یک هواپیمای دو موتوره با موتور توربو پروپ است که توسط دو شرکت ایرباس فرانسه و لئوناردوی ایتالیا به صورت مشترک در ایتالیا تولید می‌شود. عدد 72 نشانگر ظرفیت استاندارد حمل مسافر این هواپیما است و سال طراحی آن به دهه 1980 میلادی باز می‌گردد. ATR 72 در چندین مدل شامل ATR 72-100 / 200/210 , 212A , 201 , ATR 72-500 , ATR 72-600 به بازار معرفی شدند.

سال ۱۹۹۴: در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۴ یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ دچار حادثه شد. تمامی ۶۴ مسافر پرواز شماره ۴۱۸۴ امریکن ایگل (۴ نفر خدمه) در دم جان سپردند. علت حادثه یخ‌زدگی اعلام شد. مبدأ رزلان در ایالت ایندیانا بود و مقصد شیکاگو.

سال ۱۹۹۵: در ۳۰ ژانویه سال ۱۹۹۵هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا، در طول پرواز از پنگو به تایپه تایوان در اثر برخورد با دامنه کوه ۴ خدمه جان خود را از دست دادند.

سال ۲۰۰۲: در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۲هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا به دلیل یخ زدگی سقوط کرد و دو خدمه آن جان سپردند. 

شورای امنیت هوانوردی تایوان پس از بررسی این سانحه اعلام کرد که اصلی‌ترین دلیل سقوط این هواپیما یخ‌زدگی قطعات کنترل آن و عدم توجه خدمه به هشدارها و عدم اتخاذ اقدامات صحیح برای مقابله با این مسأله بوده است.

سال ۲۰۰۵:  سانحه بعدی ATR مربوط به روز 19 جولای سال 2005 و باز هم هواپیمای شرکت ترنس‌آسیا بوده است که در این حادثه یک ATR-212A پس از فرود در فرودگاه تایپه و برخورد یکی از بال‌های آن با بخشی از تأسیسات فرودگاهی بود که در طول آن برخی سرنشینان این پرواز زخمی شدند.

سال ۲۰۰۵: ۶ اگوست ۲۰۰۵ پرواز ۱۱۵۳ تی‌یو‌نینتر، هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۲۲ از فرودگاهی در ایتالیا به مقصد دیربا به پرواز درآمد اما در ۲۹ کیلومتری پالرمو در دریای مدیترانه سقوط کرد. از ۳۹ مسافر، ۱۶ نفر جان باختند.

سال ۲۰۰۸: ۲۴ اگوست ۲۰۰۸ هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۵۰۰ شرکت ایر دولومیتی از مونیخ در آلمان به بولوگنا در ایتالیا به خاطر هشدار دود در هواپیما با وجودی که آماده پرواز بود، خلبان از انجام پرواز خودداری کرد. شرکت هواپیمایی این مسئله را موردی جدی اعلام نکرد. اما دو روز بعد یعنی در ۲۶ اگوست فیلمی که توسط فردی آماتور گرفته شده بود، منتشر شد که خروج و فرار مسافران را (۶۰ مسافر) از هواپیمای در حال آتش‌سوزی نشان می‌داد.

سال ۲۰۰۹: ۴ اگوست ۲۰۰۹ پرواز ۲۶۶ هواپیمایی بانکوک هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۱۲ای‌ای، دچار سانحه شد. خلبان پرواز جان باخت و ۱۰ مسافر زخمی شدند.

سال ۲۰۰۹: ۱۰ نوامبر ۲۰۰۹ پرواز ۴۱۲۴ خطوط هواپیمایی کینگ‌فیشر هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۱۲A VT-KAC پس از ورود در فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی، دچار سانحه شد و فقط چند متر دورتر از مخازن سوخت فرودگاه متوقف گشت. ۴۶ مسافر و خدمه دون آسیب دیدگی نجات یافتند.

سال ۲۰۱۰: ۴ نوامبر ۲۰۱۰ پرواز شماره ۸۳ شرکت آئرو کارابین هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ با ۶۱ مسافر و ۷ خدمه دچار سانحه شد و تمامی ۶۸ مسافر آن جان باختند.

سال ۲۰۱۱: ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ پرواز ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ EI-SLM هواپیمایی ایئر آران ایسلند در اثر سقوط دماغه به هنگام فرود در فرودگاه شانوندر ایرلند دچار سانحه شد. ۴ خدمه و ۲۱۱ مسافر آن آسیبی ندیدند.

سال ۲۰۱۲: ۲ آوریل ۲۰۱۲ پرواز شماره ۱۲۰ هواپیمایی یوتی‌ایر افلایت یک فروند ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۱۱ بلافاصله بعد از برخاستن هواپیما سقوط کرد. ۳۳ نفر از ۴۳ (۳۹ مسافر ۴ خدمه) مسافر در دم کشته شدند.

سال ۲۰۱۳: ۲ فوریه ۲۰۱۳ پرواز ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲A شرکت هواپیمایی کاراپات در هنگام فرود دچار سانحه شد و ۱۶ نفر زخمی شده و ۲ نفر از جمله کمک خلبان آسیب جدی دیدند.

سال ۲۰۱۳: ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳ پرواز شماره ۳۰۱ خطوط هواپیمایی لائو یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۶۰۰ در نزدیکی فرودگاه مقصد دچار سانحه شد و مسافر آن در دم جان باختند.

سال ۲۰۱۴: ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ پرواز شماره ۲۲۲ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۵۰۰۰ هنگام فرود دچار حادثه شد و ۴۸ مسافر کشته شدند و ۱۰ نفر نجات یافتند.

سال ۲۰۱۵: ۴ فوریه ۲۰۱۵ پرواز شماره ۲۳۵ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۶۰۰ با طول عمر ۱۰۰ ماه، در زمان برخاستن دچار حادثه شد از ۵۳ مسافر و ۵ خدمه آن، تنها ۱۵ نفر نجات یافتند.

سال ۲۰۱7:در روز 14 مارس سال 2017 هواپیمای ATR72-600 خطوط هواپیمایی باهاماس ایر به دلیل شکستن چرخ جلوی آن دچار آسیب جدی در ناحیه دماغه هواپیما در فرودگاه باهاماس شد. این هواپیما تنها یک سال عمر داشت.

سال ۲۰۱۸: ۱۸ فوریه ۲۰۱۸ پرواز تهران – یاسوج دقایقی پس از بلندشدن از فرودگاه مهرآباد، با کوه دنا برخورد کرد و همه ۶۶ سرنشین آن (۶۰ مسافر و ۶ خدمه) جان باختند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 29بهمن 1396، کدخبر:۶۴۴۳۲۶۰،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
چقد هواپیمایه حادثه داشت...خدا بیامرزتشون
ا.ف75
ناشناس
Switzerland
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
اونوقت یه سری دلواپس ها میگفتن که دولت چرا این همه قرارداد خرید هواپیما امضا کرده بود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
جالبه میگن خرید هواپیما...همین هواپیماهم جزو قرار دادها بوده و اکثر هواپیماها جزو بووینگ بوده که به دلیل بزرگ بودنش بین قاره ای هستش نه داخل کشور
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین