پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۹۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
یکم اسفند سال ۶۴ ، میگ‌های عراقی ناکام و ناتوان در اجرای سناریوی ربودن هواپیمای حامل آیت الله فضل الله محلاتی و یارانش در آسمان خوزستان، در اقدامی مذبوحانه با شلیک موشک آنان را شهید کردند.

شعار سال: یکم اسفند سال 64 و در بحبوحه جنگ عراق بر علیه ایران ،‌آیت الله فضل الله محلاتی نماینده امام خمینی(ره) در سپاه پاسداران به همراه 49 نفر هیئتهمراه ترکیبی از نمایندگان مجلس,قضات عالی رتبهدادسرای نظامی, سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت امور خارجه برای بازدید از جبهه های نبرد حق علیه باطل توسط یک فروندهواپیمای فروند شیببه خلبانی سرهنگ درویش عازم شهر اهواز شدند.

عوامل خود فروخته داخلی یا همان ستون پنجم ،درباره سرنشینان این هواپیما به دشمن گرا دادند. دو فروند میگ عراقی مجهز به موشک هواپیمای حامل آیت‌الله محلاتی و هیئت همراه را درنزدیکی اهواز به محاصره درآورد و برای تغییر مسیر هواپیما به سوی عراق به تقلا افتاد.

خلبان شجاع این پرواز بدون توجه به مانورهای میگ‌های عراقی، مسیر پروازی خود را ادامه داد. خلبان میگ عراقی به سرهنگ درویش باردیگر اخطار داد و گفت «شما و سایر خدمه پرواز در امان هستید. ما پناهندگی شما به هر کشور آزادی در دنیا را تضمین میکنیم، تکرار می کنیم: ما با شما هیچ کاری نداریم ،هدف ما مسافران شماست«

خلبان درویش، موضوع تقلای هواپیماهای دشمن برای ربودن هواپیما را با حضرت آیت الله محلاتی در میان گذاشت و وی این‌گونه پاسخ داد: «ما شهادت را به تسلیم شدن در مقابل دشمن بعثی ترجیح می دهیم

هواپیمای حامل نماینده امام روح‌الله(ره) و جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان دستگاه‌های کشور، با اقتدار به مسیر خود ادامه داد. میگ‌های عراقی مبهوت قدرت و شجاعت فرزندان ایران زمین، ناکام از اجرای سناریوی توطئه‌آمیز خود با اولین شلیکبال چپ هواپیما را نشانه رفتند. خلبان شجاع ایرانی برای فرود هواپیما در زمینی مسطح تلاش کرد که سرانجام جنگنده عراقی، با مشاهده شجاعت و مهارت خلبان ایرانی، دومین موشکخود را شلیک و مسافران پرواز را آسمانی کرد.



فیلم مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه سقوط هواپیمای یک اسفند

بر اثر این حرکت ددمنشانه، حججاسلام عنایت الله احمدی,رجب علی اسلامی,سید ابوالقاسم هاشمی,صادق مطهری,سید حسین معنوی,احمد رقمی,سید حسن طباطبایی نسب,محمد حسین عنایتی,سید احمد قاسمیان,سلطان‌مراد کزازی,احمد محمودی طرزقی,سید مکارم موسوی ازسازمان تبلیغات اسلامی, شهیدانمیرولی رفیعی راد, احمد خان احمد لو,محمد خداپرست, حجج اسلامسید حسن اجاق خضری,مهدی آشوری, احمد انصاری,محبوب شیری,محمد جواد صدیقیان کاشی,محمد گلابگیران قمی,جعفر نیری,علی محبی,محمد مقدسیان,فرج الله نصیری,محمد مصطفوی کرمانی از قضات قوه قضائیه,شهیدان محمد کلاته ای, علی معرفی زاده و حجج اسلام سید ابوالقاسم داود الموسوی دامغانی,سید نورالدین رحیمی,ابوالقاسم رزاقی,سید حسن شاهچراغی,غلامرضا سلطانی و مهدی یعقوبی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی,شهیدان حججاسلام سید رشید موسوی,سید ابوالقاسم ارشادی,محمدعلی روحانی فرد و اسدالله عیسی نیا از کارکنان وزارت امور خارجه, شهیدانعبدالله فیاضی بارجینی وامیر محمودی منش از شهدای حفاظت شخصیت سپاه,شهید حجت الاسلام محمود نوری خواه از ارتش,شهید سرگرد رضا برادران هاشمی,شهید خلبان سید حسین حسینی وشهید سرگرد داود مقرنس از کادر پروازی,شهید سرلشگر خلبان عبدالباقی درویش خلبان اصلی پرواز به همراهشهید خلبان عباس جاهدی,شهید خلبان محمود خضرایی,شهید خلبان علاء الدین فراز,خلبان محمد رضا کشواد به همراه شهید حجت الاسلام فضل الله محلاتی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

در سال‌روز شهادت مظلومانه آنان، با بازخوانی بخشی از زندگینامه برخی از شهدای این حادثه تروریستی، روح و دل خود را به یاد آنان تسلی می‌دهیم.

شهید آیت الله فضل الله محلاتی


شهیدآیت الله شیخ فضل‌الله محلاتی در سال 1309در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در دوران تحصیل در قم، همواره با شخصیت‌های علمی و مبارزان بر ضد رژیم پهلوی ارتباط نزدیک داشت. تداوم ارتباطات و روحیه مبارزه با طاغوت، از او عالمی ساخت که تا آخر عمر گران‌بهایش هم تجسم تلاش و تحرک بود و هم مظهر عشق به امام و امت.


پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهید محلاتی با توجه به سابقه درخشان مبارزاتی پیش از انقلاب با رژیم پهلوی، و همچنین خدماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاه های مختلف انجام داد، از سوی حضرت امام(ره) به عنوان نماینده ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتخاب می‌شود.


این شهید بزرگوار در مدت زمان کوتاهی تبدیل به شخصیتی محبوب و تاثیرگذار در بین پاسداران شد و این نه فقط به دلیل اینکه نماینده امام در این نهاد انقلابی بود، بلکه به خاطر شخصیت متواضع و ویژگی های اخلاقی او بود که سپاه را نهادی پرتوان می‌خواست و می‌گفت:«باید سپاهی بسازیم که دشمن هوس توطئه علیه انقلاب اسلامی را نکند

پیکر پاک شهید محلاتی پس از تشییع باشکوه، در حرم حضرت معصومه(ع) به خاک سپرده شد.

امام خمینی(ره)در پیامی درترسیم جایگاه و نقش شهید محلاتی و همراهانش در انقلاب، فرمودند: «امید آن است که ولی نعم، این میهمانان را که به سوی او می‌روند از محضر خود کامیاب فرماید... و به این عزیزانی که در این جنایت هوایی به سوی او پرواز کرده‌اند، اجازه ورود به محفل خاص خود دهد و حجت‌الاسلام حاج شیخ فضل‌الله محلاتی، شهید عزیز را که من و شما او را می‌شناسیم، که عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و باید گفت یکی از چهره‌های درخشان انقلاب بود و در این راه، که راه خداوند است، تحمل سختی‌ها نمود و رنج‌ها کشید و با قامت استوار ایستادگی کرد، اجازه ورود در محضر شهدای صدر اسلام مرحمت فرماید


شهیدحجت الاسلام محمدعلیروحانیفرد

روحانی شهید محمدعلی روحانی فرد در سال 1325 در روستای « ایلوار» از توابع شهرستان کردکوی در استان گلستان در خانواده ای کشاورز دیده به عالم ناسوت بازکرد. در سال 1338 وارد حوزهعلمیهگرگان شده ، مقدمات را نزد استادانی چون « حاج سید سجاد علوی» ، « سید حسن نبوی» ، « سید حمید میبدی» فرا گرفت . در سال 1340 جهت ادامة تحصیل ، راهی حوزهعلمیه قم شد.در کنار تحصیل به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداخت و همگام با امام و دیگر روحانیون با انجمن های ایالتی و ولایتی مخالفت کرد . در سال 1342 عازم حوزه علمیهمشهد شد و از محضر استادانی چون ادیب نیشابوری و حجت هاشمی و استاد واعظ طبسی،کسب فیض کرد.


اودر شهر گرگان با شهید سید عبدالکریم هاشمی نژادوآیت الله خامنه ایکه جهت تبلیغ آمده بودند, آشنا شد و در پای منبر آنها به خواندن اعلامیه ها و شعار می پرداخت و سرانجام توسط ساواک دستگیر شد.در سال 1343 در مشهد مقدس در شب تولد حضرت جوادالائمه و با حضور مقام معظم رهبری، به دست مبارک آقای هاشمی نژاد ملبس به لباس روحانیت شد فردای آن روز توسط ساواک دستگیر شد. شهید پس از آزادی از زندان، در اعتراض به تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه ، اقدام به برپایی تظاهرات نمود که توسط شهربانی مشهد دستگیر و مجدداً زندانی شد .

شهید روحانی فرددر کنار تحصیل از مبارزه خسته نمی شد و در نوروز سال 44 به پخش کارت تبریک ـ که مزین به عکس امام بود ـ اقدام کرد. در حین انجام عملیات توسط رژیم دستگیر و به مدت سه ماه زندانی شد. در سال 46 به طوری جدی تر به مبارزه پرداخت و با پخش اعلامیه و عکس امام ، مردم را بیدار می کرد .

در ایام محرم در حالی‌که چمدانی از اعلامیه و عکس امام را حمل می کرد، ساواک متوجه شده و توسط ارتش، روستای « ایلوار» را محاصره و شهید را دستگیر کردند و وی را ماهها تحت شکنجه قرار دادند. سپس پروندهاو را به دادگاه تجدید نظر ارسال کردند که طبق رأی آن دادگاه ، مدت یکسال به زندان محکوم شد مدتّی در زندان« کمیته شهربانی» مبحوس و از آنجا به زندان قصر منتقل شد .

او در زندان هم بند آیت الله انواری بود. در سال 1347 پس از آزادی، به قم مهاجرت کرده، از درس حضرات آیات مکارم شیرازی ، نوری همدانی ، جعفرسبحانی، صالحی مازندارانی، ستوده، مشکینی، صالحی نجف آبادی و دوزدوزانی و فاضل هرندی بهرمند شد.

شهیدروحانی فرد ، اشتیاق زیادی به نویسندگی و تحصیل و ترجمه داشت ، لذا از سال 42 شروع به نوشتن مقالات دینی، اجتماعی وسیاسی کرده، که این مقالات در مجله های ندای اسلام، ندای حق،پیام اسلام و نور دانش به چاپ رسید.همچنین چند جلد کتاب به قلم ایشان، به نام‌های « اسلام در ایالات متحدهآمریکا و کانادا» و «مسائل روز» به چاپ رسید . وی علاوه بر حوزه ، دیپلم ادبی را به صورت متفرقه در قم اخذ کرد. شهید در قیام پانزده خرداد سال 1353 قم در در مدرسهفیضیه ، شرکتی فعال داشت.


او به عنوان یکی از محّرکین اصلی طلّاب، تحت تعقیب ساواک قرار گرفت که به این علت، سه ماه مخفی بود. آنگاه در شهر گرگان توسط ساواک دستگیر شده ، مدت چهار ماه زندانی شد. شهید روحانی فرد در جریان حکومت نظامی در شهر قم در خیابان ارم مورد سوء قصد قرار گرفت که به طور معجزه آسایی از مرگ حتمی نجات یافت.

درکمیتهاستقبال ازحضرت امام همکاری خوبی داشت . مدّتی در کنار شهید قدوسی و حجت الاسلام صفایی در کارهای قوهقضائیـه فعالیّت می کرد. همچنین بـا آیت الله امامی کاشانی در کارهـای تبلیغـاتی دفتر اقامتـگاه امام خمینی(ره) همکاری می‌کرد.

شهید از طرف جامعه مدرسین حوزهعلمیهقم ، برای کنترل وضع دینی و سیاسی پادگانها مأموریت یافت که برای نیل به این هدف، اقدامات ذی قیمتی انجام داد. همچنین دفتر حزب جمهوری اسلامی را از طرف شهید بهشتی ، شهید باهنر و مقام معظم رهبری در «کردکوی و گرگان» راه اندازی کرد.

او در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشتة الهیات قبول شده ، مدت دو سال در دانشگاه مشغول تحصیل بود. ایشان مدّتی با حکم آیت الله مهدوی کنی، به عنوان فرماندار «کردکوی» منصوب شد و توانست چندین اداره و ارگان انقلابی را در سطح شهرستان کردکوی ، بندرگز و بندر ترکمن تأسیس کند.در اسفند سال 1359 به سرپرستی بنیاد شهید انقلاب اسلامی کردکوی و بندر ترکمن منصوب شد و سرپرستی کمیته انقلاب امام خمینی (ره) را نیز بر عهده گرفت.

شهید روحانی فرد که با درد و درنج مردم آشنا بود تمام تلاش و کوشش خود را برای خدمت به محرومین قرار داده بود در سال 58 نامزد اولین دوره مجلس شد و با رأی مردم نفر سوم شد. شهید مجدداً در انتخابات مجلس دوم شرکت کرده با رأی 21000 نفر دوم شد. به دلیل همکاری مستمر با صندوق قرض الحسنه جهت خدمات دهی به محرومان، تأسیس مخابرات و ادارة بهزیستی کردکوی، تأسیس بنیاد مسکن کردکوی بندر گز، چهرة موفق و محبوبی را در میان مردم پیدا کرده بود.او در سال 1362 به عنوان معاون ادارهنهم سیاسی در وزارت امور خارجه انتخاب شد و چندین بار به آفریقا سفر کردند. سرانجام او در این فاجعه به درجه شهادت نائل شد.

شهید حجت الاسلام اسدالله عیسی نیا

شهید اسدالله عیسی نیا در سال 1334شمسی در روستای قراخیل در خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. با توجّه به این که پدر او مدرّس مکتب قرآن بود از همان ابتدا با قرآن و احکام اسلام آشنا شد و به فراگیری آن پرداخت. وی در یکی از جلسات به تلاوت قرآن پرداخت و شخصیت او مورد توجّه روحانیون حاضر قرار گرفت.


شهید عیسی نیا در سال 1350 به حوزه علمیه قم عزیمت و در همان سال نیز ازدواج کرد. مبارزات ضدطاغوتی او به همراه دیگر طلاب زبانزد دوستان بود. اخلاق خوش، تقوی، ایمان و پشتکار، از ویژگی‌های اخلاقی اش بود.


شهید در کنار تحصیلات حوزوی تحصیلات کلاسیکرا نیز ادامه داد و با توجّه به شرایط موجود توانست در رشته الهیات ادامه تحصیل دهد. پس از پیروزی انقلاب ایشان در پست‌های مختلفی به میهن اسلامی خدمت کرد، از جمله فرمانداری قم، جهاد، اداره آموزش و پرورش، مسئول نوسازی مدارس و سرانجام به عنوان کارشناس فرهنگی وزارت امور خارجه مشغول به کارشد.

شهید عیسی‌نیا با شروع جنگ تحمیلی بارها به جبهه‌های حق علیه باطل عزیمت کرد و در یکی از سفرها توسّط بمب‌های شیمیایی دشمن مجروح و مسموم شده و به درجه جانبازی مفتخر شد. در اسفندماه سال 1364 در سفر آخرشان به جبهه، هواپیمای مسافربری حامل یاران امام از جمله نمایندگان مجلس و قضات و شهید بزرگوار محلاتی و دیگر مسئولین مورد حمله جنگنده‌های بعثی قرار گرفت و به درجه‌ رفیع شهادت نائل آمد.


شهید عیسی نیابعد از تشییع با شکوه در مزار شهدای امام‌زاده طاهر به خاکسپرده شد.

شهیدحجت الاسلام سید احمد قاسمیان


شهیدحجت الاسلام سید احمد قاسیمان در تاریخ 1317/02/09 در خانواده ای متدین، متشرع و مذهبی در روستایی از توابع دماوند دیده به جهان گشود. وی دوران ابتدایی و مقدماتی را در همان جا گذراند و در سن هجده سالگی، بنا به توصیه پدر و برادر بزرگتر خود که روحانی بودند به تهران آمد و مشغول به تحصیل در حوزه علمیه شد و سپس روح تشنه او به سرچشمه جان بخش و روح افزای علوم و معارف شهرستان مقدس قم رهنمون شد.


وی همزمان با گذراندن دوره سطح در حوزه، و علیرغم مشکلات ناشی از تامین مالی خانواده اش با سه فرزند، وارد دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد و نزد استادانی همچون شهید مرتضی مطهری کسب فیض نموده، در رشته فقه و مبانی اسلامی موفق به کسب مدرک کارشناسی شد.

وی در مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی سوابق بسیار درخشانی داشت. در قیام 15 خرداد 1342 حضوری فعال داشت و در همین سال ازدواج نمود و برای گذراندن خدمت سربازی به تهران آورده شد ولی از آنجا که مشغول تحصیل بود، پس از دو ماه ترخیص شده، به ادامه درس و بحث پرداخت. سخنرانی ها و خطابه هایش برای مردم، بسیار بصیرت بخش و مفید بود و در تشکل های مردمیِ اوایل انقلاب، حضوری پرشور داشت.

او پس از پیروزی انقلاب به عضویت کمیته انقلاب اسلامی در آمد و در بخش مبارزه با منکرات، به ادای وظیفه مشغول شد. مدتی در دبیرستان به تدریس دروس دینی پرداخت و امام جماعت مسجد اتابک حسینی تهران را برعهده گرفت. مدتی نیز به تحصیل دروس خارج فقه و اصول مشغول شد ولی بر اساس نیاز مبرم به قاضیِ آگاه به حقوق و مبانی اسلامی، وارد قوه قضائیه گردید. همچنین به عنوان روحانی کاروان، در سفر حج به زائرین بیت الله الحرام خدمت می کرد.

جهاد و شهادت در راه خدا در خانواده این روحانی مجاهد نهادینه شده بود. وی در تربیت فرزندان، حساسیت و دقت فراوانی داشت بود و شهادت فرزند دلیرش «سید مجتبی» شاهدی بر این شیوه تربیتی او است. خود وی نیز دو بار به جبهه عزیمت کرد که در بار دوم، در تاریخ یکم اسفند 1364 به همراه شهید محلاتی در هواپیمایی بر فراز اهواز که عازم جبهه های نبرد حق بر علیه باطل بود، هدف اصابت موشک قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید حجت الاسلام صادق مطهری


طلبه شهید صادق مطهری درسال 1343 در خانواده ای متوسط و مذهبی دیده به جهان گشود. وی بعد از گذران دوره تحصیلات ابتدایی درسال 1356 به حوزه علمیه صاحب الزمانی شهرستان لنگرود در استان گیلان تحت نظر مرحوم حاج مجدبه از مدرسین به نام دروس دینیو حوزویکسب تکلیف کردهو در مبارزه با رژیم ستم شاهی طاغوت در تظاهرات خیابانی نقش قابل توجهی داشت.بعد از پیروزی انقلاب اسلامیدر سال 1357 به تهران رفتند و در حوزه علمیه حاج ابوالفتح (فتحیه) به ادامه تحصیل پرداخت. در آذرماه 1364 ازدواج و در همان سال اول اسفند 64 به همراه جمعی از یاران امام از جمله شهید آیت الله محلاتی و یاران به دیار حق شتافتند.

شهید حجت الاسلام سید ابوالقاسم ارشادی

روحانی شهید حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید ابوالقاسم ارشادی ایمنی، در نوزدهم اردیبهشت 1330 هجری شمسی در یکی از روستاهای بخش لاله آباد شهرستان بابل به نام ایمن آباد چشم به جهان گشود.نیاکان سید ابوالقاسم از عالمان عصر خود بودند. جد بزرگوارش حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی امین آبادی و پدربزرگش حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی ارشادی است. او از همان اوان کودکی از صدای مناسبی برخوردار بود. بچه های هم سن و سال خود را جمع می کرد و در مکان هایی در روستا که منبر وجود داشت به مداحی می پرداخت. ایشان در سن پنج سالگی کسب دانش را در ملاخانه روستا نزد ملاعبدالله سالاریه فیروزکوهی آغاز نمود و به آموزش کتب دینی آنزمان پرداخت و تا سن 12 سالگی نزد ایشان به کسب دانش مشغول شد. روزی ملاعبدالله، به پدرش سید احمد پیغام می دهد که ابوالقاسم تمام دانسته هایی که من می دانم را آموخته است و با صداقت تمام اعلام می کند که من چیز جدیدی برای آموختنش ندارم.


سید احمد فرزندش را پیش پدربزرگ ابوالقاسم می برد که 75 سال سن دارد و در بستر بیماری است. پس از چند روزی پدربزرگش نامه ای به حضرت آیت الله محقق، رئیس حوزه علمیه صدر بابل می نویسد و او را راهی مدرسه علوم دینی این حوزه علمیه در بابل می کند.مدت زمان کوتاهی در مدرسه صدر بابل به تحصیل می پردازد و در سال 1342 به همراه پدر برای تکمیل تحصیلات فقهی خود، در سن 12 سالگی راهی حوزه علمیه قم می شود.

شهید ارشادی چند سالی را در قم در محضر اساتید مختلف از جمله آیات عظام حضرت آیت الله حاج میرزا‌ هاشم آملی(ره)، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی و... به فراگیری علوم دینی پرداخت و همزمان با تحصیل در حوزه، به طور شبانه نیز به فراگیری علوم جدید مشغول و موفق به اخذ دیپلم شد. در سن هفده سالگی برخی از مقدمات علوم حوزه را پشت سر گذاشت و سپس وارد دوره سطح گردید و تا زمان شهادت دروس دینی را تا سطح خارج پی گرفت.

وی از هوش و ذکاوت سرشاری بهره مند بود. یکی از دوستانش در این خصوص می‌گفت: چند سالی که با هم در یک ساختمان موقوفه وابسته به مدرسه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) زندگی می‌کردیم پس از اتمام درس، استاد سؤالاتی از شاگردان می‌کرد که در این میان شهید ارشادی جزء معدود افرادی بود که همیشه در جوابگویی به سئوالات اساتید اعلام آمادگی می‌کرد و به همین خاطر بارها از سوی اساتید حوزه مورد تحسین و تفقد قرار گرفت.

از نظر اخلاقی فردی آراسته به اخلاق اسلامی و از لحاظ علمی نیز فردی شایسته بود و تمام دوستانش او را مرد عمل و دارای اخلاق حسنه می‌شناختند. در برخورد با افراد به قدری متواضع و مهربان بود که بیشتر افراد در اولین برخورد شیفته اخلاق او می‌شدند و سخنان دلنشین او غم و اندوه دوستان را زایل و تبدیل به سرور و شادمانی می‌کرد.سید ابوالقاسم در سال 1352 و در سن 21 سالگی ازدواج می کند و حاصل آن چهار فرزند می باشد.

شهید ارشادی در جریان اوج گیری انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همانند دیگر روحانیون متعهد و آگاه، لحظه‌ای از ارشاد و روشنگری مردم غافل نماند و مدام با ایراد سخنرانی های پر شور و انقلابی اش، دِین خود را به اسلام و انقلاب ادا نمود تا اینکه در جریان یکی از سخنرانی های افشاگرانه و شرکت در تظاهرات سال 1356، مورد تعقیب ساواک قرار گرفت. در زمستان 1356 در نزدیکی های اراک دستگیر و با وجود کتب مختلفی که بیشتر از آثار دکتر علی شریعتی بود، به مدت 48 ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار می گیرد.

بعد از آزادی از بازداشتگاه رژیم پهلوی، این بار پرخروش تر از پیش دست به مبارزه زد و ذره‌ای ترس و هراس به دل راه نداد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید ارشادی با درک عمیق و ذکاوت خاص خویش برای ادامه آرمان های انقلاب و نیز تداوم راه شهیدان 15خرداد، که هنوز فداکاری های این عزیزان از سینه او محو نگشته بود و فاجعه غمبار آن ایام را به خوبی به خاطرداشت، جهت تبلیغ و ترویج شعائر دینی به دادسرای انقلاب‌اسلامی استان مازندران رفت که در این‌کار موفقیت های شایانی کسب کرد.

بعد از مدتی طولانی به حوزه علمیه‌قم بازگشت و در مأموریت بعدی به‌اتفاق یکی دیگر از همرزمانش به استان چهار محال و بختیاری سفر کرد که مسؤولیت تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهادسازندگی منطقه فارسان استان چهارمحال و بختیاری به او محول شد.پس از یک‌سال تلاش و جدیت و سر و سامان بخشیدن به امور جاری آن منطقه با موفقیت، تکالیف محوله را به اتمام رساند و به تهران بازگشت. سپس طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام زرگر به‌ همکاری با دادستان کل در امور دادسرای مبارزه با مواد مخدر در تهران مشغول شد و ضمن همکاری با دادسرا، در مجتمع آموزشی البرز نیز به تدریس پرداخت. بعد از چند سال به دلیل اشتیاق در امر ادامه تحصیل، مدتی از اشتغالات اجرائی فراغت حاصل کرد و به حوزه علیمه قم بازگشت.

اما بنا بر احساس مسؤولیت شرعی خود مجددا به میدان امور اجرایی برگشت و به پیشنهاد معاونت پارلمانی بین‌الملل وزارت امور خارجه به سمت کارشناس امور فرهنگی این وزارت خانه منصوب شد. بعد از چندی تلاش و پیگیری در امور محوله، به دلیل شایستگی و لیاقتی که از خود نشان داد به کارشناسی اداره ششم سیاسی در این وزارتخانه منصوب و بعد از مدتی معاونت اداره نهم سیاسی به او واگذار شد.

یکی از خصوصیات بارز شهید ارشادی این بود که با توجه به مطالعات فقهی و سیاسی که داشت، به شدت طرفدار بحث و مناظره بود و هنگامیکه منافقین قصد داشتند افکار پلید و غیر انسانی خود را در ذهن جوانان و دانشجویان مسلمان تزریق کنند، وی در اطراف دانشگاه تهران با تیزهوشی تمام به بحث با منافقین می‌پرداخت و با تحلیل‌های در خوری که ارائه می‌داد باعث روشنگری و هدایت جوانان می‌شد. ایشان اغلب اوقات تا اواخر شب به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت، خیلی کم استراحت می‌کرد امّا با وجود خستگی زیاد هیچگاه خنده از لبانش دور نمی‌شد.

شهید ارشادی با مطالعه نهضت‌های آزادی بخش، خصوصا ملل آفریقایی تحلیل‌های جالبی بر روی کشورهای آفریقایی و خصوصاً کشور نیجریه داشت. به دلیل تحقیقات گسترده و علمی فرهنگی درباره این کشور، طی حکمی، ایشان به عنوان سفیر ایران در کشور نیجریه منصوب شدند که قبل از آنکه به محل ماموریت اعزام شود، به فیض شهادت نائل شد.

شهید حجت الاسلام محمد گلابگیران قمی

حجت الاسلام محمد گلابگیران قمیمتولد سال 1342 درشهر قم بود. اوقبل از انقلاب امام جماعت مسجد انبار گندم بودند که با سخنرانی هایخود بر علیه رژیم شاهنشاهیو با توزیع نوار و اعلامیه هایامام خمینیفعالیت‌هایضد شاهنشاهیرا انجام می دادند که چندین بار رژیم شاه برایدستگیریاواقدام کردند که موفق نشدند.

بعد از پیروزیانقلاب شهید قمیعلاوه بر امام جماعت مسجد انبار گندم مسؤل بسیج این مسجد بود.حاکم شرع منطقه ١٢ و حضور نهضت سواد آموزی از دیگر فعالیت های شهید قمی بود.او پس از آن مدتیدر کمیته انقلاب اسلامی به عنوان مسئول فرهنگیو عقیدتیسیاسیو مدتیهم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامیهمین سمت را داشت.آخرین سمت شهید قمی معاون عقیدتی سیاسیپلیس تهران بود که در این هواپیما به همراه دیگر یاران به فیض شهادت نائل شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 1 اسفند 96، کد مطلب: 1660827: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
خدا همه ی شهدای اسلام رو به بالاترین درجات برسونه که همیشه در اتفاقات و جریانات مظلوم واقع شدند
ن.ف83
ناشناس
Bulgaria
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
خداوند این شهیدان را رحمت کند ، اگر اینان نبودند ایران تا به امروز هزاران بار مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار گرفته بود
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
خداوند همه کسانی که برای این انقلاب زحمت کشیدند و در راه امام و کشور کشته شده اند را رحمت کند ؛ همچین عزیزانی در جهان کمتر پیدا میشوند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین