پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۶۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
مدیرعامل بورس‌کالا با موفق خواندن تجربه عرضه گندم ۴‌استان در بورس‌کالا گفت: عرضه گندم کل کشور در بورس‌کالا، براساس سیاست قیمت تضمینی، از سال97، هزینه‌های دولت برای خرید گندم کاهش می‌یابد.

شعار سال : مدیرعامل بورس‌کالا با موفق خواندن تجربه عرضه گندم ۴‌استان در بورس‌کالا گفت: عرضه گندم کل کشور در بورس‌کالا، براساس سیاست قیمت تضمینی، از سال97، هزینه‌های دولت برای خرید گندم کاهش می‌یابد.

به گزارش همشهری، حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه یارانه سنگین گندم، فساد به بار آورده است، گفت: دولت باید هر چه زودتر از شیوه منسوخ خرید تضمینی گندم دست بکشد و آن را به سازوکارهای مدرن معاملاتی مانند بورس‌کالا واگذار کند. مدیرعامل بورس‌کالای ایران افزود: بر این اساس از ‌سال آینده تمام گندم تولیدی ایران در بورس‌کالا عرضه می‌شود که این اتفاق می‌تواند سازوکار معامله این محصول مهم را شفاف کرده و دلالان و واسطه‌ها را از بازار حذف کند، زیرا کشاورزان در این ساختار می‌توانند به‌صورت مستقیم گندم تولیدی خود را به فروشندگان عرضه کنند.

پایان سیاست خرید تضمینی

او با بیان اینکه در سال۹۶ هم گندم ۴ استان کشور به‌صورت پایلوت در بورس‌کالای ایران عرضه شد، گفت: در سال‌جاری ۱.۸‌میلیون تن از گندم تولیدی ایران در بورس‌کالا عرضه شد. میزان تولید گندم ایران رقمی ٧ تا ٨‌ میلیون تن است و با این حساب نزدیک به یک‌چهارم گندم کشور که در واقع گندم تولیدی ٤ استان کشور است، در ساختار مدرن بورس‌کالا عرضه شده است. او تأکید کرد: در سال۹۵ نصف بودجه عمرانی به خرید تضمینی گندم اختصاص پیدا کرد. با افزایش نرخ تورم این میزان هر سال افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل اجرای سیاست خرید تضمینی دیگر امکان‌پذیر نیست.

تجربه عرضه گندم در سال96

سلطانی‌نژاد در ادامه تجربه عرضه گندم در بورس‌کالا طی سال۹۶ را تجربه‌ای موفق ارزیابی کرد و افزود: با گذشت زمان و عرضه گندم کل کشور در بورس‌کالا براساس سیاست قیمت تضمینی، هزینه‌های دولت برای خرید گندم کاهش پیدا می‌کند. همچنان که این اتفاق درباره جو و ذرت رخ داده و درحال حاضر هزینه دولت برای خرید این محصولات به یک‌سوم تقلیل داشته است. او برآورد کرد، بورس‌کالا بتواند هزینه خرید گندم دولت را هم از طریق عرضه در بورس‌کالای ایران به یک‌سوم هزینه فعلی کاهش دهد که این میزان صرفه‌جویی خوبی در هزینه‌های دولتی و اقتصاد ملی به شمار می‌آید.

فراهم شدن سازوکار عرضه در بورس‌کالا

مدیرعامل بورس‌کالا با اشاره به فراهم‌شدن سازوکار عرضه گندم کل کشور در بورس‌کالا گفت: قرار است انبارهای مباشر، گندم تولیدی کشاورزان را بخرد و آن را در اختیار بورس‌کالا قرار دهد. او افزود: گندم عرضه‌ شده در بورس‌کالا براساس میزان کیفیت قیمت‌گذاری می‌شود و دولت مابه‌التفاوت فروش گندم در بورس‌کالا را به کشاورزان پرداخت می‌کند که از این جنبه نیز می‌توان گفت کسب سود بیشتر برای کشاورزانی که گندم با کیفیت‌تری تولید می‌کنند می‌تواند موجب افزایش انگیزه آنها در تولید گندم با کیفیت‌تر شده و این موضوع نیز به‌صورت کلان به نفع اقتصاد و کشاورزی کشور است.

سود کشاورزان

سلطانی‌نژاد گفت: بررسی سابقه اجرای سیاست قیمت تضمینی در 2محصول ذرت و جو نشان می‌دهد کشاورزان نه‌تنها متضرر نمی‌شوند بلکه با اجرای این سیاست کشاورز ظرف ۳‌روز کاری وجوه ناشی از فروش محصول را دریافت کرده و طی ۲‌هفته نیز مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس را دریافت می‌کند. او افزود: در سیاست خرید تضمینی منابع کافی برای پرداخت پول کشاورزان وجود ندارد و به همین دلیل مطالبات آنان با تأخیر پرداخت می‌شود؛ بنابراین با عرضه محصولات در بورس‌کالا از بار مالی دولت کاسته شده و پول کشاورزان نیز زودتر و کامل‌تر به‌حساب آنها واریز می‌شود.

برنامه بورس‌کالا برای جذب کشاورزان خرد

سلطانی‌نژاد درباره برنامه بورس‌کالا برای جذب کشاورزان خرد، گفت: سازوکار گواهی سپرده کالایی مدلی عملیاتی برای کشاورزان خرد است تا از طریق مباشر، محصول خود را در بورس‌کالا عرضه کرده و با حداقل قیمت به فروش برساند. وی اجرای ماده۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای محصولات جو دامی، ذرت دانه‌ای و گندم را از مهم‌ترین اقدام انجام شده در حوزه کشاورزی اعلام و تأکید کرد: پذیرش ۱۸ انبار برای محصول جو دامی در ۵ استان و ۶۹ انبار محصول ذرت دانه‌ای در ۵ استان مشمول اجرای طرح قیمت تضمینی به روش گواهی سپرده کالایی، جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات ۲۵۱ هزار نفر از کشاورزان جو و ذرت از طریق سامانه ثبت اطلاعات کشاورزان، راستی‌آزمایی ۱۱۱ هزار شماره حساب متعلق به کشاورزان از طریق سامانه ثبت اطلاعات کشاورزان و اخذ کد معاملاتی برای حدود ۲۲ هزار و ۶۰۰ کشاورز برای استان‌های مشمول در اجرای طرح از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی صورت گرفته است

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 15اسفند 96، کدمطلب:8744، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
از این راه زمینه سو استفاده دلالان از کشاورزان از میان میرود و کشاورز ها محصولات خود را به قیمت بهتر و معقول تری به فروش میرسانند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین