پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
مسئله قومیت گرایی بر انتخابات سال‌های اخیر در خوزستان سایه افکنده و برخی از اوقات منجر به انتخاب‌های غلط شده است.

شعارسال: قومیت‌گرایی، پدیده‌ای است که در حال حاضر، نظام سلطه با آن رفتار دوگانه دارد. از یک‌سو به بهانه جهانی سازی و گسترش دموکراسی، هویت ملی و مذهبی کشورها و جوامع هدف را ضعیف و کم‌رنگ می‌سازد و از سوی دیگر، با تشویق قومیت‌گرایی و غنی‌سازی آن با فرقه‌گرایی می‌کوشد که وفاداری ملی و فراملی کشورها و جوامع هدف به‌طور عمده کشورهای اسلامی- را متزلزل ساخته و بحران ایجاد کند.

بنابراین، قومیت‌گرایی از مهمترین چالش‌های تهدید کننده نهضت‌های عدالت‌خواهی در جوامع بشری و به‌ویژه نهضت‌های اسلامی اصیل، و وحدت مسلمانان است.

به دلیل زندگی اقوام مختلف در خوزستان، برخی از افراد سودجو در روزهای منتهی به انتخابات و در ایام تبلیغات می‌کوشند که با پررنگ کردن بحث قومیت، آراء مردم را مهندسی کنند و فردی که مدنظر خودشان است را پیروز انتخابات کنند.

مگر نماینده مجلس برای ما چه کار کرده است و مگر شورای شهر چه تحولی در شهر ایجاد کرده که بخواهیم این بار هم پای صندوق‌های رأی حاضر شویم و کسی را انتخاب کنیم، پاسخ‌هایی است که برخی از شهروندان در این روزها در پاسخ به این پرسش که به چه کسی رأی می‌دهید، می‌دهند.

*اما واقعاً باید به چه کسی رأی دهیم؟

در مناطق مختلف خوزستان اقوامی مانند، عرب‌ها، لرها، بختیاری‌ها، بهمئی‌ها، شوشتری‌ها و دزفولی‌ها زندگی می‌کنند و در روزهای منتهی به انتخابات برخی از افراد در شهرهای مختلف سعی می‌کنند که فردی از قومیت خود را راهی مجلس شورای اسلامی و یا شورای شهر کنند.

اما بعد از بحث قومیت، موضوع طایف گرایی نیز مطرح می‌شود و در نتیجه مردم شهرهای خوزستان از همه انتخاب‌های خود ناراضی‌اند و از این نوع انتخاب‌ها گله دارند. در طول 9 دوره مجلس شورای اسلامی و 4 دوره شورای شهر افراد مختلف از طیف‌های سیاسی متنوع و البته از طایفه‌های سرشناس توانسته‌اند راهی مجلس شوند اما متأسفانه از بین این انتخاب‌ها افرادی بیرون آمدند که در حال حاضر در خارج از کشور علیه نظام اسلامی تبلیغ می‌کنند و یا به دلیل اختلاس و فساد در زندان به سر می‌برند.

گرچه افراد سالم و متدین هم در این سال‌ها روی کار آمدند اما آیا خوزستانی‌ها از چند درصد فرصت خود برای انتخاب 163 نفر برای مجلس شورای اسلامی سود برده‌اند؟

قرآن کریم با تأکید بر برابری انسان‌ها، قوم و قبیله را نه محور و اصل برای تعامل اجتماعی، بلکه نمادی برای شناسایی قرار داده است. در قرآن اصل «تقوا» است که معیاری برای سنجش برتری انسان‌ها نسبت به یکدیگر تعیین شده است، چنانچه می‌فرماید: «یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا. انّ اکرمکم عندالله اتقیکم» ای مردم ما همه‌ شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما را گروه‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا به این وسیله یکدیگر را بشناسید.

پیامبر گرامی اسلام (ص) در مذمت تعصب قومی _ قومیت گرایی _ فرمایشات متعددی دارد که در یکی از آنها می‌فرماید: من کان فی قلبه حبة من خردل من عصبیة بعثه‌اللَّه یوم‌القیامة مع اعراب‌الجاهلیة» هر کسی که در دلش به اندازه‌ی خردل از عصبیت (تعصب قبیله‌ای) باشد، خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب جاهلیت محشور می‌کند.

علما و متفکران مسلمان نیز قومیت‌گرایی را که در تعاملات سیاسی و اجتماعی جامعه بشری محور و اصل قرار داده شود و به عبارت دیگر به «ایدئولوژی» یا «گفتمان» تبدیل شود، محکوم کرده‌اند. شهید مطهری در این زمینه می‌گوید: مسئله ملیت‌پرستی در عصر حاضر برای جهان اسلام مشکل بزرگی به وجود آورده است. گذشته از این‌که فکر ملیت‌پرستی برخلاف اصول تعلیماتی اسلامی است،، این فکر مانع بزرگی است برای وحدت مسلمانان.

شهید مطهری در جای دیگر می‌نویسد: «رواج اندیشه قومیت پرستی و به اصطلاح «ناسیونالیسم» که به صورت‌هایهای «پان‌عربیسم»، «پان‌ایرانیسم»، «پان ترکیسم»، «پان هندوئیسم» و غیره در کشورهای اسلامی با وسوسه استعمار تبلیغ شد، همه برای مبارزه با آن اندیشه ریشه کن کننده استعمار، یعنی «اتحاد اسلام» بوده و هست.

قومیت‌گرایی یکی از آفت‌های جامعه‌ی بشری است که در طول تاریخ، رنج و ستم بی‌شماری را بر انسان‌ها تحمیل کرده است. این پدیده ریشه در خصلت حیوانی انسان دارد که مبتنی بر سلطه‌جویی و افزون طلبی است. مردم خوزستان در هفتم اسفندماه اگر به دنبال انتخاب فردی مطمئن هستند که بتوانند از این محرومیت و فقر رهایی یابند باید فارغ از مسئله قومیت و طایفه گرایی فرد اصلح را انتخاب کنند چرا که نماینده اصلح نگاهی به قومیت ندارد و به کرسی مسئولیت به عنوان فرصتی برای خدمت نگاه می‌کند.

رهبر معظم انقلاب معتقد است که تنوع قومی در ایران -به دلیل وجود مؤلفه‌های حقیقی همبستگی میان اقوام و قرار گرفتن هویت قومی به عنوان جزء لاینفک هویت ملی-یک فرصت قلمداد می‌شود. پس هرچه مؤلفه‌های هویت قومی با توجه به هویت ملی تقویت شود، هویت و همبستگی ملی نیز تقویت خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری رهیاب، تاریخ انتشار: 2اسفند1394، کدخبر: 95803: www.rahyabnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین