پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۱۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
الجزیره در گزارشی تاکید کرد مقامات دولت انگلیس برای آنکه بتوانند تسلیحات بیشتری به ریاض بفروشند، در جریان سفر بن سلمان به لندن، سخنی از جنایت‌های رژیم سعودی علیه مردم یمن به میان نیاورده‌اند.

شعار سال: محمد معوض، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در گزارشی تاکید کرد: دولت انگلیس برای فروش سلاح به ریاض، در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به این کشور، سخنی از جنایات سعودی در یمن به میان نیاورده است.

محمد معوض خاطرنشان کرد: دولت انگلیس در تلاش بود در سفر ولیعهد سعودی به لندن، گفتگوها بر همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور متمرکز شود و مساله توافق بزرگ اقتصادی میان سعودی و انگلیس به قیمت نود میلیارد پوند برجسته شود؛ با این حال آنچه در این سفر برجسته شد مساله انتقاد‌هایی بود که به این سفر صورت گرفت. دولت انگلیس با ترتیب دادن این سفر انتقاد‌های زیادی به جان خرید. درباره مساله جنگ یمن بسیاری به دولت انگلیس انتقاد کردند.

این انتقاد‌ها به پارلمان انگلیس نیز رسید و روز گذشته اعضای پارلمان انگلیس درباره سفر محمد بن سلمان از ترزا مِی، نخست وزیر انگلیس سوال کردند و به مِی می‌ گفتند که باید او به محمد بن سلمان درباره ضرورت توقف نقض حقوق شهروندان یمنی در جنگی که علیه این کشور به راه انداخته است تذکر بدهد. اعضای پارلمان انگلیس همچنین از او خواستند درباره مساله حقوق بشر با او گفتگو کند. اما تاکنون دولت انگلیس هیچ یک از این خواسته‌ها را عملی نکرده است. قرار است ترزا می‌ بار دیگر در ضیافت شام با محمد بن سلمان دیدار کند؛ اما گفته می‌شود در این دیدار نیز محور بحث و گفتگو درباره مساله روابط دو کشور است.

مقامات دولت انگلیس تا کنون در دیدارهای خود با محمد بن سلمان تاکنون از سیاست های (جنگ‌طلبانه و سرکوبگرانه) عربستان هیچگونه انتقادی نکرده اند. دولت انگلیس تاکنون تنها حضور مستشار نظامی انگلیس را در جنگ یمن نفی کرده است. این سخنان هم در واقع پاسخ به مطالبی است که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس بیان و دولت انگلیس را متهم کرد که از طریق مستشاران نظامی خود در جنگ یمن حضور غیر مستقیم دارد.

اقدام دیگری که دولت انگلیس جهت تعامل با این انتقاد‌ها انجام داده این است که وزارت توسعه بین الملل انگلیس درباره همکاری مشترک میان لندن و ریاض برای حصول اطمینان از ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن آن هم به صورت مستمر و بی وقفه تاکید کرده است. دولت انگلیس به غیر از این دو اقدام کار خاص دیگری انجام نداده و تمامی این کار‌ها نیز در قالب اظهارات و تعهدات شفاهی بوده است.

در ادامه گزارش الجزیره عربی آمده است: دولت انگلیس هیچ اقدام روشنی درباره مثلاً توقف فروش سلاح به عربستان انجام نداده و هیچ اظهارنظری در این باره صورت نگرفته است. علت این امر کاملاً روشن است؛ زیرا ارزش تسلیحات صادراتی انگلیس به عربستان در مقایسه با دو سال پیش، سه برابر شده است.

مساله فروش سلاح به عربستان سعودی یک امر تاریخی است و عربستان از خریداران عمده سلاح انگلیس محسوب می‌شود. انگلیس می‌کوشد با درآمدی که از فروش سلاح به سعودی ها کسب می‌کند اقتصاد خود را پس از خروج از اتحادیه اروپا سر و سامان بدهد. به طور کلی عربستان و سفارت سعودی در لندن می‌کوشند این دیدگاه را که سفر محمد بن سلمان به انگلیس را به خاطر جنگ علیه یمن، غیر قابل قبول می‌داند، تغییر دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 18 اسفند 96، کد مطلب: 6465744، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
همه این جنایت هایی که در یمن اتفاق می افتد مسبب آن عربستان سعودی و در پشت آن دولت انگلستان است که عربستان را سال هاست دارد تامین نظامی میکند ؛ کشتار و جنایت برای این کشور ها اصلا مهم نیست
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین