پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
ایندیپندنت در مطلبی به همکاری عربستان با اسرائیل و آمریکا و دست داشتن این کشور در اقدام علیه قدس شریف پرداخت.

 شعارسال : ایندیپندنت در مطلبی نوشت: وقتی نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا به مقصد عربستان است و قراردادهای تسلیحاتی 82 میلیارد دلاری میان واشنگتن و ریاض به امضا می رسد، نمی توان منکر این امر شد که دو کشور ایفاگر نقش های مکمل هم و در واقع دو روی یک سکه هستند.

هنگامی که ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل احساسات مسلمانان را برانگیخت و انتقادات بین المللی را متوجه خود کرد، همدست بودن عربستان و آمریکا بیش از پیش آشکار شد. سخنرانی ترامپ و اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر با واکنش نه چندان شدید مقامات سعودی مواجه شد. ریاض در واکنشی نه چندان فوری تصمیم ترامپ را "ناعادلانه و غیرمسئولانه" خواند و چنانچه انتظار می رفت محکومیت قاطع اقدام رئیس جمهور آمریکا علیه قدس، که خط قرمز مسلمانان محسوب می شود، از سوی دولت سعودی اعلام نشد.

هنگامی که ترکیه خواستار برگزاری نشست فوری کشورهای اسلامی برای صدور قطعنامه علیه تصمیم ترامپ شد، سران تمامی کشورهای اسلامی برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کردند. سازمان کنفرانس اسلامی در بیانیه خود قدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین و بخش جدایی ناپذیر این کشور اعلام کرد. سران کشورهای عربستان سعودی و امارات نه تنها خود در این کنفرانس شرکت نکردند، بلکه از اعزام وزرای خارجه یا نمایندگان خود برای شرکت در این اجلاس نیز خودداری کردند.

علاوه بر این، به محض پایان کار این نشست ایران و ترکیه، و نه آمریکا، هدف حملات لفظی شدید عربستان و امارات قرار گرفتند. این امر موجب شد «بدرالدین حبیب اوغلو»، دبیرکل موسسه مطالعات راهبری ترکیه-کشورهای عربی، به لفاظی رسانه های سعودی علیه ترکیه و ایران اینطور واکنش نشان دهد: «(این لفاظی ها) نشان می دهد عربستان و امارات در طرح اسرائیلی-آمریکایی علیه قدس نقش دارند و با فروش فلسطین در قبال کمک های آمریکا برای قدرت گرفتن محمد بن سلمان و تحمیل چشم اندازی جدید برای منطقه با واشنگتن همکاری می کنند.» بنابراین نمی توان برای همراه نشدن امارات و عربستان با 57 کشور اسلامی دیگر در اقدام علیه اسرائیل بهانه موجهی پیدا کرد.

سفر داماد ترامپ به ریاض و تصاویر دیدار وی با ولیعهد سعودی نیز رازهایی را در خصوص هم دست بودن این دو کشور در اقدام علیه قدس و احتمال طرح ریزی این برنامه در عربستان برملا می کند. همچنین در هفته گذشته فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد «مایک پمپئو»، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا برای گفتگو با پادشاه عربستان در خصوص مسائل منطقه ای به عربستان سفر کرده است. سه روز بعد از آن نیز وزیر جاسوسی رژیم صهیونیستی محمد بن سلمان را به دیدار و گفتگو دعوت کرد. این در حالی است که عربستان و اسرائیل هیچ گونه روابط دیپلماتیک رسمی با یکدیگر ندارند.

همچنین یکی از اساتید دانشگاه سعودی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی عربی مستقر در آمریکا اظهار کرد کشورهای عربی باید ادعای اسرائیل در خصوص مالکیت قدس را بپذیرند. وی در اظهاراتی واهی گفت: «ما باید بپذیریم قدس نماد مذهبی یهودیان محسوب می شود و مکه و مدینه تنها اماکن مقدس مسلمانان هستند

در پایان این مطلب آمده است: تمامی این حقایق نشان می دهد عربستان از ابتدا در طرح آمریکایی-اسرائیلی علیه قدس نقش موثری داشته است و در ادامه احتمالا محمد بن سلمان از سوی واشنگتن به عنوان نامزد ایفاگر نقش میانجی میان اسرائیل و فلسطین منصوب شده است و وظیفه دارد مذاکرات صلح را به انجام برساند.                                                                                                       

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:30 آذر 1396 ، کدخبر: 6369006،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین