پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب: رای دو سوم اعضای سازمان ملل به قطعنامه محکومیت یهودی سازی قدس و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، به منزله شکست سخت آمریکا است.

شعارسال : پایگاه اینترنتی رای الیوم در مقاله‌ای به قلم عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب نوشت: سازمان ملل جای خرید و فروش نیست و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نتوانست با دلار‌های خود، کشور‌های فقیر و ثروتمند دنیا را بخرد. نیکی هیلی نماینده این کشور در سازمان ملل که نمی‌توانست این شکست را بپذیرد، زودهنگام از سالن فرار کرد و نماینده اسرائیل تنها و در انزوا بود. فقط هشت کشور از جبهه وی و متحد او آمریکا، حمایت کردند؛ کشور‌هایی که برای پیدا کردن برخی از آن‌ها مانند میکرونزی، جزایر مارشال و نائورو روی نقشه، باید از ذره بین استفاده کرد.

بدون تردید، رای موافق دو سوم اعضای سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که یهودی سازی قدس اشغالی و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم می‌کند، پیروزی بزرگ و به منزله نقطه تحول تاریخی در سطح بین الملل برای حمایت از آرمان فلسطین است؛ اما موضوع مهم‌تر این که سیاست اخاذی و تهدیدآمیز دونالد ترامپ در قبال کشور‌های فقیر که از آمریکا کمک دریافت می‌کنند با شکست سختی در برابر همه جهان مواجه شد و سیلی محکمی خورد و این، دستاورد بی سابقه‌ای است.

تصویب این قطعنامه با اکثریت آرا، بینی آمریکای متکبر را به خاک مالید و پیام محکمی برای دونالد ترامپ و دولت وی ارسال کرد، مبنی بر این که جهان می‌تواند در برابر منت گذاری وی بر سر کشور‌های فقیر که از آمریکا کمک دریافت می‌کنند و همچنین سیاست‌های نژادپرستانه «مک کارتیسمی» او «نه» بگوید.

شاید یک یا دو کشور مانند افغانستان و مالی بودند که در برابر تهدید‌های واشنگتن به قطع کمک‌های خود، تسلیم شدند و از این قطعنامه حمایت نکردند؛ اما این کشور‌ها مستعمره‌های آمریکا هستند که نمی‌توانند به طور مستقل، تصمیم بگیرند یا از دستورات سرور آمریکایی پر افاده خود، سرپیچی کنند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در نهایت وقاحت، در سخنرانی خود و «با تفاخر» نمایندگان را تهدید کرد و عربده کشید که واشنگتن کمک‌های مجانی ارائه نمی‌کند و به آن‌ها یادآوری کرد که آمریکا در بودجه سازمان ملل، بیشترین سهم را داشته است. اما نماینده اسرائیل با وقاحت و بی ادبی بیشتری که عجیب هم نیست، ۱۲۸ کشوری را که به این قطعنامه رای موافق دادند، به منزله «عروسک هایی» در دستان رهبری فلسطین دانست؛ اما آیا روسیه، فرانسه، چین و ۱۲۸ کشور دیگر، «عروسک های» متحرک هستند؟

رئیس جمهور آمریکا، جارد کوشنر داماد وی و بنیامین نتانیاهو دوست آنها، باید در برابر این موضع تاریخی و مخالفت با تهدید‌ها و باج خواهی ها، خجالت بکشند؛ زیرا آن‌ها و کسانی که از سیاست‌های آن‌ها حمایت می‌کنند، در سرتاسر جهان منفور هستند و این موضوع خود، مهم‌ترین درس برای متجاوزان و زورگویان است.

نمی‌دانیم ترامپ در آینده، برای گرفتن انتقام چه اقداماتی اتخاذ خواهد کرد و کدامین کشور‌های عربی را هدف قرار خواهد داد. مقصودم مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین است که پس از (رژیم) اشغالگر اسرائیل، بیشترین سهم را در دریافت کمک از آمریکا دارند.

در این مجال کوتاه، می‌توان گفت: این کشور‌ها در قبال تهدید‌ها رفتاری با عزت نفس داشتند، از آرمان قدس و عربی بودن آن، حمایت کردند، آن را بر هر منفعت دیگری، مقدم دانستند و در مقابل یک مشت دلار، چشم پوشی از آن را نپذیرفتند و این موضعی شریف است که باید از آن تقدیر کرد. در اوضاع دشوار، وجهه واقعی کشور‌ها مشخص می‌شود و همچنان، منتظر مواضع بیشتری از این دست، هستیم.

دونالد ترامپ جرأت نمی‌کند تهدید‌های خود را عملی و کمک‌های خود را به این سه کشور قطع کند؛ زیرا اگر این کار را انجام دهد، آمریکا و متحد آن، اسرائیل بیشترین زیان را خواهند دید و همه معاهدات امضا شده صلح از بین خواهد رفت؛ معاهداتی که به علل زیاد و مهمتر از همه، کمک‌های مالی آمریکا دوام پیدا کرده بودند.

سهم کمک‌های آمریکا به تشیکلات خودگردان فلسطین، در مقایسه با کشور‌های اروپایی و عربی، کمتر است و پافشاری رهبری فلسطین برای به چالش کشیدن و ادامه حمایت از قطعنامه سازمان ملل در محکومیت یهودی سازی قدس، کاری شجاعانه است و باید ادامه یابد و اقدامات دیگری مانند به رسمیت نشناختن کشور اشغالگر و پیمان اسلو و بازگشت همه جانبه به سمت مقاومت و حمایت‌های بیشتر از انتفاضه شعله ور کنونی، در حمایت از آن اتخاذ شود.

امیدواریم رئیس جمهور آمریکا جرات داشته باشد و تهدید‌های خود را درباره قطع کمک به این کشور‌های عربی، عملی کند، زیرا این موضوع به معنای فروپاشی کامل سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه، مقدمه فروپاشی اسرائیل، از بین رفتن کمک‌های مالی کثیف، نابودی «تومور» سرطانی معاهدات صلح خواهد بود که امت را خوار کرده، عزت و کرامت آن را از بین برده و کشور‌های این امت را به کشور‌هایی خوار و اسیر آمریکا و اسرائیل و دستورات آن‌ها تبدیل کرده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار:1 دی1396 ، کدخبر: ۱۹۵۷۵۹۰،www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین