پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۹۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
اکونومیست نوشت: پادشاهی عربستان به دنبال منافعی در جنوب عراق است ،جایی که ایران آن را حیاط خلوت خود می داند.
شعارسال: این نشریه در ادامه آورده است: به نظر می رسد تاریخ در حال تکرار شدن است و زمان به عقب باز می گردد، درست به دوران پیش از حمله صدام حسین به کویت در سال 1990 .دورانی که اعراب خلیج فارس در ساحل رودخانه شط العرب (اروند رود) در جنوب عراق با یکدیگر دیدار تازه می کردند و بسیاری از ویلاهای این منطقه به سران بصره و همسران عراقی و عربشان متعلق بود .

  اکنون، پس از گذشت  3 دهه، آنها در حال بازگشت به دوران گذشته هستند. یکی از آخرین نشانه های این رجعت را می توان تشکیل کنسولگری عربستان سعودی در هتل شرایتون بصره دانست.جایی با نوا وموسیقی خاص و مهمان نوازی عراقی. درست  یک ماه پیش نیز 2 جین شاعر سعودی برای حضور در یک جشنواره ادبی به بصره سفر کردند.

افزون بر همه این ها سفرهای هوایی  بین عربستان سعودی و عراق  با 140 پرواز در هر ماه ، از سر گرفته شد.  چندین شرکت دولتی، از جمله SABIC، غول پتروشیمی سعودی، دفاتر ثبت خود را دربغداد افتتاح می کنند. طی ماه گذشته در کویت، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، عادل الجبیر، وامی با ارزش  500 میلیون دلار اعتبار صادراتی را به منظور حمایت از بازسازی عراق پس از جنگ با داعش تعهد کرد.

در ابتدا،حمایت های عربستان از عراق ، برای پیشگیری از فشار ایران به غرب تلاش هایی سخت و دشوار بود ، آن هم در حالی که عراق تحت سلطنت صدام تهدید کرده بود که به عربستان حمله کند.

اما اخیرا،شرایط به کلی متفاوت شده است . حضور شبه نظامیان شیعه ای که از ایران حمایت کنند در مرز عربستان سعودی و ساخت اردوگاه در این منطقه ، آن هم در تقابل با پادشاهی که خود را  قهرمان سنی منطقه در نظر می گیرد و متهم به جهادگرایی سنی در عراق است، معادله را تغییر داده است .

درواقع ، محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی،در حال ایجاد تحولاتی در جهت خارج کردن پادشاهی از گرایش های فرقه ای است.در سال 2015 او به دنبال راه هایی  برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک بود و طی سال گذشته نیز  مرزهای عربستان را دوباره به روی عراق باز کرد. او پول را از سیاستمداران سنی دریافت و به شیعیان عراق کمک می کند.

او حتی مقتدی صدر، روحانی شیعه و قاسم العراجی، وزیر کشور عراق را  که  از نزدیکان به ایران هستند، میزبانی می کند.

بر همین اساس نیز توجه دیپلمات ها به استراتژی های ایران و عربستان جلب شده است. در جریان کنفرانسی در کویت یک مقام عراقی با خوشحالی در این خصوص می گوید : اکنون عربستان وارد میدان شده است.

در کشوری که اعراب شیعه اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند، ایران از طریق تمرکز بر همین اصل و به دست آوردن وفاداری شیعیان تلاش می کند موقعیت خود را در عراق حفظ کند.

از سوی دیگر عربستان سعودی می خواهد آنها را با احیای هویت عرب  به سمت خود جذب کرده و عراقی ها را  علیه ایرانیانی فارسی زبان تحریک کند.

بیشترین تمرکز عربستان بر  بصره است، شهری که ثروتمندترین استان عراق محسوب می شود. پروژه هایی که توسط سعودی ها برای سرمایه گذاری در این منطقه  اختصاص داده شده شامل احیای  پتروشیمی گیاهی از بین رفته  در بصره است که می تواند در آینده نرخ وابستگی بصره به محصولات ایران را به حداقل برساند . و البته عربستان در تلاش است با کمک زمین های حاصلخیز عراق کشاورزی را نیز احیا کند.

از سوی دیگر،مقامات عراقی امیدوارند که راه آهن خود را تامین مالی کرده و خط لوله  ای که تا سال 1990 نفت عراق را به دریای سرخ می فرستاد بازسازی کنند.

تجار ایرانی نیز نگران هستند که بازار خود را با رقیبی مثل عربستان به اشتراک بگذارند چرا که در حوزه صادرات غیرنفتی ، ایران پس از چین بزرگ ترین صادر کننده به عراق محسوب می شود .

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری دیپلماسی ایرانی، تاریخ انتشار 22اسفند 1396، کدخبر:1975521 ،www.irdiplomacy.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
ایران برای مدت ها در عراق باقی خواهد ماند ؛ عربستان دیگر جایی در خاورمیانه ندارد و نخواهد داشت
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین