پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۷۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴
مرکزی که بشوی تنها کافیست 5 کیلومتر به سمت شمال شهر آشتیان حرکت کنی، آنجاست که به آهو می‌رسی. روستایی که بواسطه آب و هوای خاص، محیطی کوهستانی و طبیعتی بکر روستای هدف گردشگری نامیده شده است و می‌توان طعم واقعی بهار را در این روستا چشید.

شعار سال: وارد شهرستان آشتیان در استان مرکزی که بشوی تنها کافیست 5 کیلومتر به سمت شمال شهر آشتیان حرکت کنی، آنجاست که به آهو می‌رسی. روستایی که بواسطه آب و هوای خاص، محیطی کوهستانی و طبیعتی بکر روستای هدف گردشگری نامیده شده است و می‌توان طعم واقعی بهار را در این روستا چشید.

 در خصوص نامگذاری روستای آهو روایات مختلفی وجود دارد، برخی معتقدند این منطقه بواسطه برخورداری از اقلیمی کوهستانی شمار بسیاری از آهوان را در خود جای داده و در واقع زیستگاه آهو بوده است، برهمین اساس این روستا را آهو نامیده اند که البته این روایت درستی است چراکه هنوز می‌توان تعدادی آهو را در منطقه شاهد بود.

اما روایت دیگری از وجه تسمیه این روستا وجود دارد. "کاظمی" دهیار روستا در خصوص علت نامگذاری روستا می‌گوید: به گفته قدیمی‌های روستا در دوره قاجار پادشاهی از منطقه عبور می‌کرده است که تصمیم به اتراق می‌گیرد، سه شب خواب آهویی را می‌بیند که از کوه خارج می‌شود و در نقطه ای سم به زمین می‌کوبد و محل کوبش سم را مکان مقدسی عنوان می‌کند، پادشاه پس از این خواب به وزیرش دستور می‌دهد که تا سال آینده در منطقه بماند و بنای مقدسی را احداث کند که این بنا امروز بقعه امامزاده عبدالله(ع) است و اینگونه بود که این منطقه نام آهو را به خود گرفت و بنای بقعه امامزاده عبدالله(ع) نیز بنا شد.

روستای آهو به همین جهت در حوزه گردشگری مذهبی جایگاه خاصی در بین مردم دارد و وجود امامزادگان عبدالله و بی بی شهربانو(ع) سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. امامزاده عبدالله(ع) از نوادگان امام موسی‌بن‌جعفر(ع) است که در بالادست کوه کمردوشاخ و به سمت تفرش می‌توان آن‌ را یافت و امامزاده شهربانو(ع) نیز در ورودی روستا قرار گرفته است.

طبیعت روستای آهو هر گردشگر طبیعتی را به خود می‌خواند، منطقه بواسطه وجود کوه‌های ساخت کمر، کله ساج، سینه سیاه‌خانی، دیزکان، چهل دختران، کوه‌های خاکو، کوه پشته بزرگ، چالک‌های سفید گله، درش لاقک، کمردوشاخ، کوه زرد و دره ملاعلی، چشمه سرخ، گردنه فوجرد، کوه کلاغ میز، دره قاش‌نسار، دره و کوه پشت‌تخت، دره و کوه ازنو، دره عضوا، دره گشگاه و کوه چاله‌ذغال کاملا کوهستانی است و همین امر زمینه کوهنوردی و پیاده‌روی را مهیا کرده است.

بالادست روستا که منتهی به منطقه گیان شهرستان تفرش است در بهار منبعی برای گیاهان دارویی است به شکلی که اغلب طبیعت گردان این منطقه را برای پیاده‌روی و چیدن گیاهان همچون ریواس انتخاب می‌کنند که البته نباید در این امر زیاده روی کرد چراکه برداشت بی رویه گیاهان دارویی موجب بروز آسیب در پوشش گیاهی منطقه می شود.

در این منطقه که مجموعه‌ای گردشگری به شمار می‌رود آلاچیق هایی برای استقرار گردشگران خاصه در ایام تابستان وجود دارد و در پایین دست آهو مجموعه تفریحی، فرهنگی و گردشگری جامعة‌المصطفی در حال احداث است که خود آینده روشنی را برای توسعه گردشگری منطقه به همراه خواهد داشت.

به جهت وجود کوه‌های مختلف می‌توان شمار بسیاری سراب و چشمه و قنات را در روستای آهو یافت. با وجود آنکه خشکسالی‌های اخیر بر میزان آبدهی آنها تاثیر گذار بوده است، اما همچنان زنده هستند. در فصل بهار از کوه میراب که در غرب روستا واقع شده است به یکباره آب زیادی خارج می‌شود که به آن آب معجزه می‌گویند و خود جاذبه‌ای طبیعی محسوب می‌شود و هرچه بارندگی زیاد باشد، خروجی آب نیز بیشتر است.

وجود این تعداد کوه در منطقه زمینه ایجاد مسیر کوهپیمایی و همچنین ایجاد منطقه پاراگلایدر را نیز فراهم کرده است و تنها کافی است سرمایه‌گذاری جهت توسعه این ورزش مفرح وارد میدان شود.

شغل غالب مردمان آهو کشاورزی است و همین امر موجب توسعه باغات کشاورزی در این روستا شده است که فضای روستا را نیز در بهار طراوت بیشتری می‌بخشد و محصولاتی چون گیلاس، زردآلو، آلبالو، گردو، بادام در آن تولید می‌شود، البته روستا در مجاورت کوه میراب رودخانه دائمی داشته که بواسطه خشکسالی‌های اخیر کاهش بارش ها در آستانه خشک شدن است.

آهو به جهت قدمت کهن خود ظرفیت گردشگری تاریخی را نیز داراست. دشت هزارخانی که طایفه بزرگی را در خود جای داده است آثار باستانی و قلعه‌های مختلفی دارد، روستا دارای قلعه‌ای با چهار برج بوده است که در حال حاضر سه برج آن حفظ شده و امکان بازدید آن وجود دارد.

برج خانه پدر مصدق با بیش از 100 سال قدمت نیز در روستا حفظ شده است و بازدیدکنندگان نیز می توانند از پتانسیل تاریخی روستا بازدید داشته باشند.

البته با گذر دوران بافت روستای آهو نیز به سمت فضای شهری کشیده شده در حالی که لازم است حتی در صورت نوسازی روستا، بافت سنتی آن حفظ شود چراکه این نوع بافت برای گردشگران و بازدیدکنندگان جاذبه بیشتری دارد.

روستای آهو در حال حاضر 300 ساکن دارد که در فصل‌هایی همچون بهار و تابستان این رقم به سه تا چهار هزار نفر افزایش می‌یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار فروردین 97، کدمطلب:97010400637، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
این روستاها پس از مرور زمان به خاطر توریسم از بین میره و زیست بومش به شدت دچار خطر و معضل میشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
واقعا ممنون از شعار سال که انقدر دقیق و حساب شده به جاذبه های گردشگری استان ها می پردازه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین