پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
محمد فیضی‌زنگیر، نماینده اردبیل معتقد است تعامل دولت با جریان حامی‌اش باید از پایتخت کشور شروع شود و کم‌کم به دیگر استان‌ها تعمیم داده شود.

شعارسال:محمد فیضی‌زنگیر، نماینده اردبیل معتقد است تعامل دولت با جریان حامی‌اش باید از پایتخت کشور شروع شود و کم‌کم به دیگر استان‌ها تعمیم داده شود.

محمد فیضی‌زنگیر، نماینده اردبیل معتقد است تعامل دولت با جریان حامی‌اش باید از پایتخت کشور شروع شود و کم‌کم به دیگر استان‌ها تعمیم داده شود.

«محمد فیضی‌زنگیر» در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان قرار گرفت و در دور دوم انتخابات توانست با ۷۶٬۱۴۵ رأی از مجموع ۱۳۶٬۸۱۰ رأی مأخوذه صحیح به عنوان سومین نماینده منتخب اردبیل وارد مجلس دهم شود. او زاده ۶ اردیبهشت ۱۳۶۰ است و اکنون به عنوان جوان‌ترین نماینده مرد مجلس محسوب می‌شود.

محمد فیضی‌زنگیر معتقد است اگر دولت به همین منوال جلو برود نیاز است که اصلاح طلبان دوباره اعلام موجودیت کنند و لزومی ندارد که آن‌ها به زور خود را به دولت بچسبانند و اتفاقاً دولت باید به سمت هواداران خود که اکثریت آن‌ها اصلاح طلبان هستند بیاید.

این نماینده مجلس در گفتوگو با رویداد۲۴ به دفاع از عملکرد فراکسیون امید و شخص دکتر عارف می‌پردازد و بسیاری از انتقادات به فراکسیون امید و محمدرضا عارف را غیرمنصفانه تلقی می‌کند.

***

سوتیتر:

- مجلس یک ساز و کار دارد و نمایندگان باید در چارچوب این ساز و کار حرکت کنند و من معتقدم فراکسیون امید خیلی خوب و به موقع در این قاعده گام برداشته است

- نمی‌توان عمل افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند ولی در فراکسیون دیگری عضو شدند را غیراخلاقی قلمداد کرد

- خیلی از این انتقاداتی که به دکتر عارف می‌شود منصفانه نیست. در این مدت، دکتر عارف به عنوان رییس فراکسیون امید در حال پیگیری جدی‌ترین خواسته‌های اصلاح طلبان بوده و هست

- معتقدم دولت باید با اصلاح طلبانی که در کشور فعال هستند ارتباط تنگاتنگی داشته باشد زیرا همین افراد باعث شدند تا دولت تدبیر و امید در راس کار قرار بگیرد

- اگر وضع به همین منوال جلو برود، اصلاح طلبان باید دوباره اعلام موجودیت کنند و نیاز نیست به زور خود را به دولت بچسبانند و اتفاقاً دولت باید به سمت هواداران خود که اکثریت آن‌ها اصلاح طلبان هستند بیاید

- قرار نیست نمایندگان اصلاح طلب مجلس چشمان خود را بر تصمیمات دولت ببندند و هر چی آن‌ها گفتند را تایید کنند

- اگر قرار باشد کارهای مملکت درست و منطقی پیش برود همه باید به اهداف و برنامه‌ها احترام بگذارند و نمی‌شود فردی که تفکر و منش‌اش متفاوت از دولت است بخش مهمی از یک دستگاه را در اختیار داشته باشد

- دولت نبایستی طرفداران خودش را در جیبش حساب کند و از آن طرف برای ساکت کردن مخالفانش به آن‌ها امتیاز دهد

***

نزدیک به دو سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد و شما به عنوان یکی از اعضای فراکسیون امید، عملکرد این فراکسیون را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما در اینجا با دو موضوع روبرو هستیم. اول کاندیداهایی که با لیست امید به مجلس راه پیدا کردند و دوم نمایندگانی بودند که حاضر شدند به عضویت فراکسیون امید دربیایند. برخی از افرادی که در لیست امید حضور داشتند و موفق شدند به مجلس راه پیدا کنند تشخیص دادند که در فراکسیون امید عضو نشوند. علیرغم این موضوع باید بگویم که فراکسیون امید بزرگترین فراکسیون مجلس است. به نظر من بر خلاف صحبت‌هایی که گاهی از بیرون به گوش می‌رسد که می‌گویند فراکسیون امید ضعیف و منفعلانه عمل می‌کند باید گفت اتفاقاً فراکسیون از انسجام لازم برخوردار است و با جلسات مداومی که برگزار می‌کند سعی دارد همیشه بهترین تصمیمات را بگیرد. فراکسیون امید درباره همه مسائل و موضوعات مهم کشور ورود پیدا کرده و اعضا نظرات خود را بیان کردند. مجلس یک ساز و کار دارد و نمایندگان باید در چارچوب این ساز و کار حرکت کنند و من معتقدم فراکسیون امید خیلی خوب و به موقع در این قاعده گام برداشته است. این روند قابل دفاع است که دلیل اصلی آن حضور شخص دکتر عارف در راس فراکسیون است. به نظرم برخی از مردمی که به لیست امید رای دادند و انتظاری بیش از این را از فراکسیون امید داشتند به خاطر این است که فکر می‌کنند حدود 180 نفر با لیست امید به مجلس راه پیدا کردند اما این اثرگذاری را در مجلس نداشتند. آن‌ها باید محدودیت‌های پیش از انتخابات را مد نظر قرار دهند و بدانند که چه دلایلی باعث شد که عده‌ای در لیست امید قرار گیرند. فراکسیون امید جز در گرفتن کرسی‌های هیات رییسه مجلس در دیگر بخش‌ها خوب و منطقی عمل کرده است.

افرادی با لیست امید وارد مجلس دهم شدند اما پس از مدتی راه خود را جدا کردند و حاضر نشدند در فراکسیون امید حضور پیدا کنند، به نظر شما این یک کار غیراخلاقی بود؟

در زمان انتخابات مجلس دهم، لیست امید با ترکیبی از اصلاح طلبان و معتدلین بسته شد. زمانی که سوت پایان رقابت انتخاباتی مجلس دهم کشیده شد و تکلیف کرسی‌های بهارستان مشخص شد، فراکسیون‌ها شروع به عضوگیری کردند. اکنون می‌توانم بگویم فراکسیون امید مجموعه‌ای از افراد اصلاح طلب مجلس هستند و کسانی که خود را اصلاح طلب می‌دانند در جلسات فراکسیون امید حضور پیدا می‌کنند. از این‌رو نمی‌توان عمل افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند ولی در فراکسیون دیگری عضو شدند را غیراخلاقی قلمداد کرد.

در این بین برخی از اصلاح طلبان سرشناس انتقاداتی را بر عملکرد دکتر عارف وارد می‌دانند، شما چقدر از این انتقادات را به حق می‌دانید؟

واقعاً خیلی از این انتقاداتی که به دکتر عارف می‌شود منصفانه نیست. در این مدت، دکتر عارف به عنوان رییس فراکسیون امید در حال پیگیری جدی‌ترین خواسته‌های اصلاح طلبان بوده و هست. من شاهد تلاش‌های گسترده عارف در مجلس و فراکسیون هستم و باید بگویم که وی هیچی کم نگذاشته است. اینکه برخی امور آن‌طور که مردم می‌خواهند دنبال نمی‌شود به خاطر این است که مجلس دارای ساز و کارهایی است و مجری قانون، دولت است. خیلی از اصلاح طلبان باید شرایط را بسنجند و ببینند الان ما در چه نقطه‌ای قرار داریم و نسبت به شرایط، عملکرد فراکسیون امید را نقد کنند. تصور من بر این است که اگر آقای دکتر عارف در مجلس دهم حضور نداشتند فراکسیون امید از این انسجام برخوردار نبود.

تحلیگران سیاسی معتقدند اگر اصلاح طلبان مجلس و دولت تعامل با یکدیگر را بیشتر و نقش خود را به درستی ایفا و رضایت حداکثری را در جامعه ایجاد کنند می‌توانند در انتخابات‌های مجلس و ریاست جمهوری سال‌های 1398 و 1400 موفق شوند، به نظر شما اصلاح طلبان مجلس و دولتی‌ها به این تعامل رسیده‌اند؟

به نظرم مرام و تفکر کاندیداها در انتخابات بسیار تعیین کننده است. در کلان‌شهرها رای مردم لیستی و جریانی است اما در شهرستان‌ها جریان‌های مختلف سیاسی از وزن مشخصی برخوردار هستند و افراد نمی‌توانند فقط به اتکای خط و خطوط سیاسی پیروز انتخابات شوند. در تمام این سال‌ها افرادی در شهرستان‌ها پیروز انتخابات شدند که دارای عقبه خوب اجتماعی بودند و برای مردم وقت گذاشته‌اند. حال در کنار این موضوعات گرایش‌های سیاسی هم برای پیروزی افراد تاثیر خود را گذاشته است ولی هیچ وقت به عنوان یک اصل مطرح نبوده است. من معتقدم دولت باید با اصلاح طلبانی که در کشور فعال هستند ارتباط تنگاتنگی داشته باشد زیرا همین افراد باعث شدند تا دولت تدبیر و امید در راس کار قرار بگیرد. اطلاح طلبان چه در سال 92 و چه در سال 96 بی‌پروا برای آقای روحانی زحمت کشیدند و در هیچ مقطعی پا پس نکشیدند پس شایسته است که دولت قدر هواداران خود را بداند. دولت آقای روحانی اگر می‌خواهد که در سال 1400 تفکرش همچنان در مدیریت کشور حاکم باشد باید با هوادارانش مهربانه‌تر برخورد کند و اصلاح طلبان هم باید همچنان با هم یک‌دل بمانند. متاسفانه مدیران ارشد دولت آقای روحانی از هواداران خود فاصله گرفتند و این موضوع می‌تواند عاملی در جهت شکست اصلاح طلبان در سال 1400 باشد. من فکر می‌کنم اگر این شکاف جدی شود، مردمی که به آقای روحانی و اصلاح طلبان در انتخابات‌ها رای دادند ناامید می‌شوند و همین ناامیدی می‌تواند باعث واگذاری رقابت سیاسی به رقیب شود. من معتقدم اگر وضع به همین منوال جلو برود، اصلاح طلبان باید دوباره اعلام موجودیت کنند و نیاز نیست به زور خود را به دولت بچسبانند و اتفاقاً دولت باید به سمت هواداران خود که اکثریت آن‌ها اصلاح طلبان هستند بازگردد.

شما از عدم تعامل دولت با اصلاح طلبان گله‌مندید و می‌گویید اگر این وضع ادامه پیدا کند اصلاح طلبان باید راه خود را جدا و دوباره اعلام موجودیت کنند، فکر نمی‌کنید چهار سال و نیم سال زمان کافی برای برقراری این تعامل بود؟

به نظر تعامل دولت با جریان حامی‌اش باید از پایتخت کشور شروع شود و کم‌کم به دیگر استان‌ها تعمیم داده شود. قرار نیست نمایندگان اصلاح طلب مجلس چشمان خود را بر تصمیمات دولت ببندند و هر چی آن‌ها گفتند را تایید کنند. اینکه گفته می‌شود دولت به هوادارانش توجه کند اسمش سهم خواهی نیست و قرار هم نیست دولت از افراد برای پیروزی در انتخابات فقط به عنوان ابزار استفاده کند. با توجه به اینکه اکثر استانداران کشور غیربومی هستند و همچنین اگر قرار باشد شکاف دولت با هوادارانش کم شود پیشنهاد می‌کنم در هر استانی یک کمیته انتصابات شکل بگیرد و در این کمیته یک نفر از اعضای ستاد دکتر روحانی که در آن استان فعال بوده هم حضور داشته باشد تا صلاحیت افراد برای گرفتن مناصب بررسی شود. متاسفانه در کشور شاهد آن هستیم که عده‌ای که اصلاً به آقای روحانی اعتقاد نداشتند در راس کار هستند و این شایسته دولتی که می‌خواهد مطالبات مردم را پیگیری کند نیست. به هر حال اگر قرار باشد کارهای مملکت درست و منطقی پیش برود همه باید به اهداف و برنامه‌ها احترام بگذارند و نمی‌شود فردی که تفکر و منش‌اش متفاوت از دولت است بخش مهمی از یک دستگاه را در اختیار داشته باشد.

امیدوار هستید که در آینده شکافی که بین دولت و حامیانش اتفاق افتاده از بین رود؟

دولت نبایستی طرفداران خودش را در جیبش حساب کند و از آن طرف برای ساکت کردن مخالفانش به آن‌ها امتیاز دهد. نمی‌دانم واقعاً دولت بنا دارد که منش‌اش را در ادامه کار عوض کند یا نه؟ ولی می‌دانم که اگر این تغییر روش را لحاظ نکند خودش ضرر خواهد کرد. آقای روحانی اگر می‌خواهد از پشتوانه اجتماعی سال 92 و اردیبهشت 96 خود برخوردار باشد باید باز هم به سمت اصلاح طلبان برگردد، مخصوصاً افرادی که برای او هزینه دادند. این یک پیام اخلاقی است که باید قدردان افرادی باشیم که برایمان زحمت کشیده‌اند، اما متاسفانه چیزی که من اکنون در حال مشاهده آن هستم این است که این شکاف روز به روز در حال افزایش است.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار6فروردین97،کدخبر: 113219، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین