پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۱۸۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۰
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه امسال در پایه نهم یک آزمون برای ورود دانش‌آموزان به مدارس «سمپاد» و «نمونه دولتی» برگزار می‌شود، بیان کرد: علاوه بر قبولی در آزمون ورودی، شاخص‌های هدایت تحصیلی نیز در ورود دانش‌آموزان به این مدارس موثر است.

شعارسال: عظیم محبی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش‌و‌پرورش با توجه به حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم و تفکری که در بین برخی دانش آموزان مبنی بر افزایش استرس و تنش بین آنها رایج شده است، گفت: در پایه هفتم برگزاری این آزمون‌ها و ورود دانش‌اموزان به مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان صرفا به منظور پیشرفت تحصیلی انجام می‌شد اما در پایه متوسطه برگزاری این آزمون‌ها و ورود دانش آموزان به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی علاوه بر تقویت مهارت آنها موجب آمادگی آنها برای آینده شغلی می‌شود.

تاثیر هدایت تحصیلی در ورود دانش‌آموزان به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

وی با بیان اینکه با حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم تغییراتی در نحوه برگزاری آزمون‌ها در دوره متوسطه ایجاد شده است، خاطر‌نشان کرد: در پایه نهم مولفه‌های تشخیص استعداد بسیار متفاوت است بدین صورت که از که از امسال شاخص‌های هدایت تحصیلی نیز در ورود دانش‌آموزان متوسطه به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی موثر خواهد بود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش‌و‌پرورش یادآور شد: در واقع در دوره متوسطه صرفا قبولی در آزمون‌ ملاک ورود دانش آموزان به مدارس سمپاد و نمونه دولتی نیست و دانش‌آموزان باید نمرات تعیین شده برای ورود به رشته مورد نظر را نیز کسب کنند.

آزمون تنها شرط پذیریش نیست

محبی توضیح داد: اگر دانش‌آموزی آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی را پذیرفته شود اما در برنامه هدایت تحصیلی نتوانسته باشد نمرات مورد نیاز را اخذ کند نمی‌تواند به این مدارس راه پیدا کند. برای مثال اگر دانش آموزی خواهان ورود به رشته علوم تجربی باشد اگر میانگین نمرات تخصصی مورد نیاز در این رشته را نتواند بیش از 14 کسب کند نمی‌تواند وارد این دسته از مدارس شود.

وی با بیان اینکه امسال آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی تجمیع شده است، گفت: قرار است امسال در پایه نهم یک آزمون برگزار شود و دانش‌آموزان که نمره بالاتر کسب کنند و دارای شرایط مورد نیاز باشند به مدارس تیزهوشان راه پیدا می‌کنند و مابقی دانش‌آموزان به مدارس نمونه دولتی هدایت می‌شوند.

دانش‌آموزان نگران نباشند

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش‌و‌پرورش با تاکید براینکه ورود به این مدارس علاوه بر قبولی در آزمون منوط به شاخص‌های هدایت تحصیلی است، تصریح کرد: دانش‌آموزان پایه نهم نباید دچار استرس و نگرانی شوند زیرا در این پایه صرفا دانش‌آموزانی که تمایل ورود به رشته‌های نظری را دارند، وارد رقابت می‌شوند بنابراین قرار نیست رقابتی بین تمام دانش‌آموزان دوره متوسطه برگزار شود.

وی افزود: اما در پایه هفتم اینگونه نبود و تمام دانش‌آموزان سراسر کشور وارد رقابت می‌شوند که به دلیل بالا بودن جمعیت شرکت کننده استرس مضاعفی به دانش‌آموزان وارد می‌شد.

محبی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که تمایل دارند دوره متوسطه دوم را در مدارس نمونه دولتی یا تیزهوشان پذیرفته شوند باید علاوه بر مطالعه برای آزمون جهت اخذ امتیاز‌های هدایت تحصیلی نیز تلاش کنند، گفت: در هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان 100 امتیاز در نظر گرفته می‌شود که 35 امتیاز‌آن مربوط به عملکرد تحصیلی و مابقی به علاقه و استعداد دانش‌آموز، نظرات خانواده، مشاوران و ... بستگی دارد در واقع با در نظر هدایت تحصیلی بخشی از استرس‌های رقابت حذف می‌شود زیرا در این صورت دانش‌آموزان بی‌علاقه، علاقه‌مندان رشته فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش و .. حذف می‌شوند و هم‌چنین دیگر خانواده‌ها نیز نمی‌توانند به دانش‌آموزان ورود به آزمون را تحمیل کنند.

شرط معدل برای ورود به مدارس نمونه دولتی

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش‌و‌پرورش یادآور شد: هم‌چنین دانش‌آموزان به خاطر داشته باشند در پایه نهم بین دانش‌آموزانی که به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی راه پیدا می‌کنند تفاوت چندانی به لحاظ هوش و استعداد وجود ندارد؛ زیرا در این پایه تنها تعدادی از دانش‌آموزان که بالاترین نمره را کسب کنند بر اساس ظرفیت‌های خالی وارد مدارس تیزهوشان می‌شوند.

وی افزود: دانش‌آموزان باید به خاطر داشته باشند کسب معدل 17 برای ورود به مدارس نمونه دولتی بسیار مهم و ضروری است.

محبی بیان کرد: هم‌چنین دانش‌اموزان باید بدانند به دلیل اینکه در مدارس تیزهوشان خروجی ورود ندارد، بنابراین تعداد اندکی می‌توان دانش‌آموز پذیریش کرد بنابراین عدم پذیریش در این مدارس نباید در روحیه آنها تاثیر سوء بگذارد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: تمام دانش‌اموزانی که در مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد، دولتی و ... تحصیل می‌کنند جزو سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و وزارت آموزش‌و‌پرورش برای آموزش صحیح و علمی آنها تلاش بسیار می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1397، کدخبر: 355807، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین