پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
پیش بینی می شود که ترامپ از برجام در ماه مه خارج شود و در عمل به کار توافق هسته ای پایان دهد. او با این کار انسجام و به هم پیوستگی غرب را در معرض ازمونی جدی قرار خواهد داد.

شعارسال: بار دیگر زمان برای تصمیم ترامپ درباره برجام فرا می رسد این بار در ماه مه پیش رو. ترامپ رییس جمهوری امریکا باید تصمیم بگیرد که آیا تعلیق تحریم های ضد ایرانی را تمدید خواهد کرد یا خیر. اگر ترامپ خواستار از سرگیری تحریم ها علیه ایران شود به طور حتم برجام سقوط خواهد کرد.

 نشانه های زیادی وجود دارند که توافق هسته ای پابرجا نخواهد ماند. تغییر اخیر در تیم کارکنان کابینه ترامپ به خصوص در حوزه امنیت ملی نشان می دهد که ترامپ خواستار تقویت دست مخالفان برجام در کاخ سفید است. در وزارت امور خارجه او رکس تیلرسون میانه رو را کنار می گذارد و به جای او مایک پمپئو رییس سابق سیا را نامزد کرده است. او در کنار خود جان بولتون سفیر سابق امریکا در سازمان ملل متحد را جایگزین اچ ار مک ستر خواهد کرد.

پمپئو و بولتون درباره مسائل امنیتی کاملا هم رای با یکدیگر نیستند با این حال، در مورد ایران هر دو یک نظر واحد دارند و معقدند که ترامپ باید به ایران نشان دهد که دیگر به برجام پایبند نیست.

بولتون بیش از یک دهه است که خواستار تغییر رژیم در ایران شده است او توافق با حکومت ایران را بی فایده می داند. ترامپ در بسیاری از موارد غیر قابل پیش بینی است با این حال، به نظر می رسد بدبینی او نسبت به ایران و اعتقادش به لزوم از بین بردن برجام یک دیدگاه راسخانه بوده است که نمی خواهد در آن تغییری ایجاد کند. او در کارزار انتخاباتی خود نیز گفته بود که برجام بدترین توافق تاریخ بوده است. به نظر می رسد او هنوز بر سر حرف خود باقی است. تیم امنیتی سابق او در تلاش بوده تا ترامپ را از برهم زدن برجام بازدارد. ترامپ بارها و بارها نارضایتی خود را از توافق هسته ای ابراز داشته است و سال گذشته از تایید آن امتناع ورزید اقدامی که وضعیت را پیچیده تر کرده است.

ناظران بین المللی می گویند که ایران به شرایط برجام پایبند بوده است با این حال، ترامپ رییس جمهوری امریکا مدعی است که تهران روح برجام را نقض کرده است. تیلرسون، متیس و مک مستر اما از او می خواستند که امریکا را در برجام نگه دارد. از میان آن سه نفر اکنون تنها متیس باقی مانده است. وزیر دفاع کنونی امریکا ایران را بزرگترین تهدید برای ثبات خاورمیانه می داند و می گوید هر کجا را که می بینید مشکلی ایجاد شده ایران در آن نقش دارد. با این حال، او می خواهد برجام حفظ شود. او پیش تر در کنگره در ماه اکتبر گفته بود که برجام منافع ملی و امنیتی امریکا را تامین می کند. واقعیت آن است که اکنون قرار است مذاکرات بر سر تسلیحات هسته ای کره شمالی نیز میان مقام های امریکایی و کره ای صورت گیرد. «اندرو اکسوم» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در سیاست خاورمیانه در دولت اوباما اما اخیرا در «نیویورک تایمز» نوشته بود که موفقیت در مذاکره با کره شمالی زمانی که آنان می بینند امریکا از برجام خارج شده غیر ممکن است.

ترس زیادی وجود دارد که متیس وزیر دفاع امریکا نیز کنار گذاشته است در آن صورت واقعیت آن است که نظم ایجاد شده پس از پایان جنگ جهانی و اتحادهای ایجاد شده میان امریکا با اروپا در معرض فروپاشی و خطر جدی قرار گیرد. متیس در مصاحبه ای گفته بود که بزرگترین هدیه ای که توسط نسل جنگ به ما داده شد نظم بین المللی پس از جنگ بود. واقعیت اما آن است که به نظر می رسد این دقیقا همان چیزی است که ترامپ نمی خواهد. این که ایا ترامپ پس از خروج از برجام موفق به ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد یا نه یک موضوع است و موضوع مهم تر آن است که این مسئله روابط امریکا با شرکای کلیدی اروپایی اش را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در پایتخت های اروپایی خوشحالی از نهایی شدن توافق هسته ای وجود داشت نه تنها به دلیل ملاحظات سیاسی و امنیتی بلکه به دلیل رونق تجارت با ایران پس از سال ها تحریم اقتصادی. نشانه های آن را می شد در سفر «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد دولت آلمان در صدر یک هیئت تجاری به تهران دید. رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات المان نخستین سیاستمدار غربی بود که چنین سفر مهمی را به ایران انجام می داد. مقام های اقتصادی آلمان در آن زمان امیدوار بودند که حجم صادرات به ایران را به میزان سه برابر افزایش دهد. صادرات به ایران در سال گذشته به میزان چشمگیری افزایش یافته است. دولت المان نمی خواهد این موفقیت در معرض خطر قرار گیرد و به همین خاطر کماکان به برجام پایبند است.

 برهم خوردن برجام تنها ثبات خاورمیانه را تهدید نمی کند بلکه ازمونی برای انسجام غرب است. ترامپ به نظر می رسد ملاحظه کاری را در سیاست خاورمیانه ای خود مدنظر قرار نمی دهد. برخلاف اوباما، ترامپ خواستار مهار قدرت ایران و منزوی کردن آن کشور است.

سفر ترامپ به عربستان سعودی رقیب اصلی ایران نشان داد که او در عزم خود برای مقابله با ایران راسخ است. او هم چنین از اسرائیل دشمن اصلی ایران در منطقه حمایت کرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسارئیل موضع ترامپ علیه برجام را ستوده است. اما آیا واقعا منطقه پس از خروج امریکا از برجام به دستور ترامپ ارام تر خواهد شد؟ نفوذ ایران در کشورهایی نظیر عراق، سوریه و لبنان در سال های اخیر به طو رچشمگیری افزایش یافته و زندگی را برای غرب و متحدان اش در منطقه دشوارتر ساخته است. 

بدون وجود برجام، ایران می تواند به بمب اتمی دست یابد. به گفته یکی از مقام های بلندپایه ایران آن کشور می تواند ظرف مدت چند ساعت به غنی سازی بالای اورانیوم بازگردد. این هشدار بی پایه نیست. این گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران است: غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد تنها در حدود پنج روز طول خواهد کشید. این هشدار را جدی بگیرید.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  آفتاب، تاریخ انتشار: 12فروردین 1397، کدخبر:  516288 ،www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین