پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۱۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: منافع ملی ملت ایران وجه المصالحه آبروی یک جریان سیاسی قرار گرفته است.

شعار سال: علی باقری معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای که با عنوان پلمپ‌ها را می‌شکنیم توسط انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد گفت: یکی از کار‌های دولت در جریان مذاکرات هسته‌ای و پس از حصول توافق آن بود که برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود بعضا واقعیت‌ها را پنهان کرده و حتی برخی اوقات نیز تلاش می‌کرد تا امور غیرواقعی را به عنوان مسائل واقعی به ذهن افکار عمومی تحمیل کند.

وی افزود: برخلاف آنچه دولت ادعا می‌کند براساس واقعیت‌ها برآورد کرده و مبنای واقعیت‌ها برنامه ریزی کرده و با لحاظ واقعیت‌ها اقدام می‌کند و از همین رو ادعای واقع گرایی دارد و مخالفان خود را به بی اعتنایی به واقعیت و حتی خیال پرداز خطاب می‌کند، اما واقعیت آن است که در بسیاری از موارد این واقعیت هاست که زیر پای دولتمردان له می‌شود تا آنچه خواسته و مطلوب آنهاست حتی به دروغ به عنوان واقعیت به افکار عمومی القا شود.

باقری افزود: یکی از خلاف واقعیت‌های دولت ادعای دروغین جنگ در صورت عدم توافق هسته‌ای است این در حالی است که بار‌ها مقامات امریکایی به ناتوانی خود برای راه اندازی جنگ علیه ملت ایران ادغان نموده‌اند تا جایی که رابرت گیتس در دی ماه ۱۳۹۳ در پاسخ به این پرسش مجری BBC که می‌پرسد در زمان وزارت شما امریکا تا چه حد به حمله به ایران نزدیک شده بود تصریح می‌کند به نظر من چه در زمان بوش و اوباما ما اصلا به گرفتن چنین تصمیمی نزدیک نبودیم.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مورد دیگر از خلاف واقع گویی‌های دولت این است که آن‌ها نتوانسته‌اند حتی با توافق هسته‌ای تحریم‌ها را بردارند ادعا می‌کنند هدف مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم‌ها نبوده بلکه هدف از مذاکرات هسته‌ای فقط و فقط تثبیت حق هسته‌ای بوده است لذا مایه تاسف است فرد دست اندرکار مذاکرات هسته‌ای گاه واقعیت‌ها را نمی‌داند و یا خدای ناکرده واقعیت‌ها را وارونه جلوه می‌دهد.

وی اظهار کرد: واقعیت است که تثبیت حق هسته‌ای هدف مذاکرات نبوده بلکه مبنا و اساس مذاکرات بود به همین جهت بود ما در دور قبل توانستیم با تلاش فراوان این مبنا را تحمیل کنیم که مذاکرات جدی هنگامی شروع می‌شود که آن‌ها به این مبنا و اصل اذعان کنند از این رو رئیس جمهور امریکا در فروردین ۱۳۹۱ در پیام کتبی به طرف ایرانی همین مبنا و اساس اذعان کرد و حقوق هسته‌ای ملت ایران در چارچوب معاهده NPT را به رسمیت شناخت و بعد از آن بود اجازه داده شد پیشنهاد‌ها برای دستیابی به توافق مطرح شود.

باقری بیان کرد: برخلاف اظهار دولتمردان تدبیر و امید که ادعا می‌کنند هدف واقعی مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم‌ها نبوده است اتفاق هدف اصلی مردم و نظام از مذاکرات هسته‌ای رفع تحریم‌ها بود چرا که در خصوص دانش و فناوری هسته‌ای جوانان ایران بدون کمک بیگانگان و حتی با وجود مخالفت، کارشکنی و مانع تراشی آن‌ها به موفقیت دست یافتند و این موضوع تحریم‌ها بود که از طریق مذاکرات می‌خواستیم آن را از سر راه برداریم اتفاقا اگر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم دقت شود ایشان بار‌ها بر روی این موضوع تاکید کرده‌اند که هدف از مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است بد نیست دولتمردان تدبیر و امید فرمان رهبری در مهر ماه ۱۳۹۴ خطاب به رئیس جمهور را دقیق مطالعه و بعد اظهارنظر کنند.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در متن این فرمان برای اجرای برجام در ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۴ معظم له تصریح فرمودند: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساسا با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است باید این تحریم‌ها به کلی برداشته شود.

وی افزود: خلاف واقع گویی دیگر دولتمردان تدبیر و امید در مورد ضمانت اجرای برجام در طرف ایرانی است. هنگامی که از دولتمردان سوال می‌شود با وجود اینکه امریکا بازگشت تحریم‌ها را به عنوان ضمانت اجرای توافق در متن برجام تعبیه کرده است چرا طرف ایرانی هیچ ساز و کاری برای ضمانت استمرار و اجرای توافق در متن توافق تدارک ندیده است؟ پاسخ‌های خنده داری می‌دهند که دل انسان به حالشان می‌سوزد که برای توجیح خطا‌ها و اشتباهات خود در دوره مذاکرات و هنگام تدوین متن توافق مجبورند به چیز‌هایی متشبث شوند.

باقری بیان کرد: یکی از دست اندرکاران مذاکرات ظاهرا با این فرض که مخاطبشان هیچ فهم ودرکی ندارد در فیگور وطن پرستی می‌گوید ضمانت اجرای برجام خود ما هستیم. وی ادامه می‌دهد که ضمانت اجرا آن است که هر گاه خواستیم می‌توانیم از اول فعالیت‌های هسته‌ای را شروع کنیم. ظاهرا این دسته از دولتمردان آنقدر از مردم دور هستند تصور نمی‌کنند مردم عادی در کوچه و بازار هم بی پایه و اساس بودن این اظهارات مضحک را متوجه می‌شوند. سخن این دولتمردان مانند آن است که کسی برای خرید خانه قبل از آنکه خانه را تحویل بگیرد همه پول را به فروشنده پرداخت کند و هنگامی که از فرد فروشنده سوال شود که حال همه پول خانه را داده‌اید اگر فروشنده خانه را تحویل ندهد چه کار می‌کنید بگوید من به هیچ چیز وابسته نیستم بلکه به خودم اتکا دارم و چنانچه فروشنده خانه را تحویل ندهد دوباره کار می‌کنم و مجددا خانه دیگری می‌خرم.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: اگر دولتمردان تدبیر و امید کمی دقت می‌کردند متوجه می‌شدند که ضمانت اجرای برجام یعنی اینکه هرگاه اراده کردیم جلوی تعدی و بدعهدی امریکا را بگیریم. اینکه دوباره بخواهیم مواد ۳.۵ درصد را درست کنیم و یا مجددا ۵۰۰ کیلو مواد ۲۰ درصد را درست کنیم یا از ابتدا راکتور آب سنگین اراک را بسازیم هر انسانی که از مختصر عقلی برخوردار باشد متوجه می‌شود که این‌ها ضمانت اجرا نیست بلکه ضمانت اجرا همان بود که رهبری در فرمان ۲۹ مهر ۱۳۹۴ به رئیس جمهور ابلاغ کردند و دستور دادند ۱۰ تن مواد ۳.۵ درصد به تدریج به خارج فرستاده شود و این مواد یک جا از ایران خارج نشود، ولی همین اقایان حتی یک گرم از مواد را نگه نداشتند و همه آن را یکجا و برخلاف دستور رهبری از دسترس ملت ایران خارج کردند. اگر فقط همین دستور رهبری اجرا شده بود اکنون ما چند هزار کیلو مواد غنی شده در اختیار داشتیم که هر دیوانه‌ای حتی ترامپ را سر عقل می‌آورد و اجازه نمی‌داد که امریکایی‌ها با نمایش دیوانگی اقتدار ما را به سخره بگیرند.

وی گفت: مورد دیگر از خلاف واقع گویی‌های دولتمردان تدبیر و امید آن است که ادعا می‌کنند همه خطوط قرمز رهبری در طول مذاکرات رعایت شده و اگر هم جایی رعایت نشده پس از اطلاع رهبری و تغییر آن خط قرمز با موافقت معظم له صورت گرفته است. در پاسخ به این ادعا باید گفت: اولا هنر دیپلماسی این نیست که این که شما خطوط قرمز ابلاغی را اجرا نکنید و براساس خواست دشمن آن را تغییر دهید بلکه هنر دیپلماسی آن است که خواسته‌های نظام را در مذاکرات محقق کنید.

باقری افزود: ثانیا فرمایش رهبری در نوروز ۱۳۹۵ دقیق نبودن ادعای دولتمردان تدبیر و امید را اثبات می‌کند ایشان در اولین روز فروردین ۱۳۹۵ در دیدار با مردم فرمودند: وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که مثلا اینجا را یا این خط قرمز را دیگر نتوانسته‌ایم حفظ کنیم دقت کنید رهبری نفرمودند که وزیر خارجه در مواردی به بنده گفت: نمی‌توانیم این خط قرمز را رعایت کنیم؛ بلکه فرمودند: وزیرخارجه در مواردی به بنده گفت: نتوانستیم این خط قرمز را رعایت کنیم.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: موضوع دیگری که دولتمردان تدبیر و امید با طرح آن قصد دارند واقعیت را از منظر افکار عمومی پنهان کنند موضوع بقا و یا خروج امریکا از برجام است. واقعیت این است که برجام مسئله مردم ما نیست، اما رهبری فرمودند: موضوع اصلی و اساسی رفع تحریم هاست حال باید از دولتمردان تدبیر و امید پرسید ورود یا خروج امریکا از برجام چه تاثیری بر تحریم‌ها داشته و دارد.

وی بیان کرد: آقایان دولت تدبیر و امید می‌دانند تصویب تحریم جدید آیسا توسط کنگره و امضای اوباما در زمان حضور امریکا در برجام روی داده است تصویب تحریم جدید کاستا و امضای ترامپ در زمان حضور امریکا در برجام رخ داده. عدم گشایش تعاملات بانکی در زمان وجود امریکا در برجام رخ داده، منع سفر ایرانی‌ها به امریکا در زمان حضور امریکا در برجام رخ داده است. تحریم ده‌ها فرد و شرکت ایرانی در زمان حضور امریکا در برجام اتفاق افتاده است. هم چنین آن‌ها می‌دانند فزونی تصاعدی و شتابان نرخ ارز و گذر از مرز ۶ هزار تومان نیز در زمان حضور امریکا در برجام بوده است پس آقایان دولت تدبیر و امید توجه کنید که برجام مسئله ملت ایران نیست بلکه برجام مسئله شماست.

باقری اظهار کرد: ملت ایران به خوبی متوجه است که برجام موضوع حیثیت و آبروی یک جریان سیاسی است و منافع ملی ملت ایران وجه المصالحه آبروی یک جریان سیاسی قرار گرفته است.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: حضور و یا خروج ایران از برجام مطابق دستور رهبری باید عمل شود، ولی موضوع این است که مهمتر از برجام دشمنی امریکاست که با برجام و بی برجام ادامه دارد منتهی با این تفاوت که پس از برجام امریکایی‌ها پروتر، گستاخ‌تر و وقیح‌تر شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص مذاکرات موشکی گفت: بحث دفاع و موشک بحث اتاق خواب و بحث ناموس است و اصلا رودرواسی ندارد با این وجود هیچ کس حق ندارد که در خصوص موشک با دشمن مذاکره یا گپ بزند سوال ما این است که آیا این آقایان در خصوص ناموسشان حاضرند با دشمن گپ بزنند.

باقری با بیان اینکه آقایان مدعی هستند باید در خصوص موشک‌ها صحبت کنیم تا از فشار‌ها کاسته شود سوال این است مگر شما نگفتید با برجام همه چیز حل می‌شود؟ تصریح کرد: تنش زدایی به جای اینکه از منافع ملت دفاع کند از منافع نامشروع دشمن حمایت می‌کند در هر حال تنش زدایی خلاف منافع ملی است.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه آقایان با تکرار مذاکرات موشکی از این موضوع می‌خواهند قبح زدایی کنند تصریح کرد: ما مذاکره موشکی نداریم با این وجود بیایید و با مردم روراست باشید و بگویید که می‌خواهیم تسلیم شویم.

وی با اشاره به اینکه ما توانمندی نظامی برای بازدارندگی دشمن را داریم و به همین دلیل است که تا الان هیچ کس نتوانسته به ما چپ نگاه کند تصریح کرد: ما با همین موشک‌ها ترتیب داعش را داده‌ایم با این وجود چرا الان باید این توانمندی را از دست بدهیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 21 فروردین 97، کد مطلب: 677454، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین