پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۹۴۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۴
این تصور که افزایش فشارها موجب تسلیم ایران خواهد شد، در مورد ایران نتیجه نداد و در مورد کره شمالی هم نتیجه نخواهد داد.

شعار سال: معاون پیشین شورای عالی امنیت تاکید کرد: دلیل اینکه امروزه برجام آسیب‌پذیر است، این است که آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند در حالی که ایران به تعهدات خود کامل عمل کرده و منتظر است که طرف مقابل به تعهدات کامل خود در رفع کامل تحریم‌ها عمل کند

متن سخنرانی سیدحسین موسویان در پنل بین‌المللی سوخت هسته‌ای (مواد شکاف‌پذیر) که در پارلمان کره جنوبی با عنوان «آیا برجام می‌تواند مدلی برای حل بحران هسته‌ای کره شمالی باشد؟» به شرح زیر است:

در جولای ۲۰۱۵، توافقی برای حل بحران هسته‌ای ایران به دست آمد. توافق از مکانیزم‌هایی برخوردار است که حتی در صورت خروج ایران، یک سال طول می‌کشد تا ایران مواد هسته‌ای لازم برای تولید بمب را به دست آورد. این توافق از عالی‌ترین استانداردهای شفافیت و بازرسی در تاریخ هسته‌ای جهان برخوردار است. در این توافق آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی و سازمان ملل موظف به رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران شده‌اند. توافق از سوی جامعه جهانی مورد استقبال گرفت و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید.

برجام یک برد برای شش قدرت جهانی بود زیرا که از جامع‌ترین نظام‌های راستی‌آزمایی، شفافیت و بازرسی برخوردار است و زمان گریز برنامه هسته‌ای ایران را به یک سال افزایش داد. همچنین برجام یک برد برای ایران است برای اینکه قدرت‌های جهانی حقوق هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی و آب سنگین به رسمیت شناخته شد و تحریم‌های دوجانبه، چندجانبه و سازمان مللی هسته‌ای نیز برداشته شد.

هفت نکته‌ای که در حصول برجام موثر بود و می‌تواند در گفت‌وگوهای هسته‌ای کره شمالی با آمریکا مورد استفاده قرار گیرد، بدین شرح است:

۱. اعتقاد به دیپلماسی به‌جای تحریم و جنگ. این تصور که افزایش فشارها موجب تسلیم ایران خواهد شد، در مورد ایران نتیجه نداد و در مورد کره شمالی هم نتیجه نخواهد داد.

۲. مذاکرات باید جدی و با هدف حصول نتیجه انجام شود. در آغاز مذاکرات جدی هسته‌ای در ۲۰۱۳، کف خواسته‌های دو طرف مشخص و روشن شد که ایران حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را می‌خواهد و آمریکا و قدرت‌های جهانی نیز عدم ساخت بمب هسته‌ای. دیپلمات‌ها و رهبران‌شان عزم راسخ برای حصول توافق داشتند تا جایی که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در مقاطع نهایی مذاکرات، ۱۸ روز در یک هتل مذاکره کردند که طولانی‌ترین مذاکرات بعد از مذاکرات جنگ جهانی اول در جریان کنفرانس ۱۹۱۹ ورسای بود.

۳. کنار گذاشتن خواست‌های حداکثری و جستجوی راه‌حلی مرضی‌الطرفین و آبرومندانه برای هر دو طرف که قابل دفاع در داخل کشورهای طرفین بود.

۴. توافقی جامع با اجرای گام به گام. دلیل اینکه امروزه برجام آسیب‌پذیر است، این است که آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند در حالی که ایران به تعهدات خود کامل عمل کرده و منتظر است که طرف مقابل به تعهدات کامل خود در رفع کامل تحریم‌ها عمل کند. برای به دست آمدن یک توافق پایدار در مورد کره شمالی به گونه‌ای که در سال‌های اولیه اجرا مورد تهدید قرار نگیرد، باید اقدامات گام به گام متقابل، دقیق و متناسب باهم تعریف شوند.

۵. با توجه به تجربه برجام، کره شمالی باید مذاکرات هسته‌ای خود را براساس بی‌اعتمادی کامل به آمریکا انجام دهد زیرا تجربه برجام نشان داده که با تغییر رییس‌جمهور در آمریکا، تعهدات بین‌المللی این کشور زیر پا گذاشته می‌شود.

۶. مذاکرات باید چندجانبه باشد. مذاکرات برجام با حضور هر پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان بود. در مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن و سایر قدرت‌های مرتبط باید حضور داشته باشند زیرا که هر توافق دوجانبه کره شمالی با آمریکا، ناپایدار خواهد بود.

۷. شورای امنیت سازمان ملل باید توافق را به تصویب برساند تا یک تعهد بین‌المللی برای طرف‌های درگیر باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ 30 فروردین 97، شماره: 901140: www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
الان با این وضع مشکلات اقتصاد جهانی اکثر کشور ها می خوان سر هم کلاه بذارن تا ذره ای بتونن رفاه رو برای مردمشون بیشتر کنن و هیچکس عاشق چشم و ابرومون نیست
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
برجام خیلی چیزهارو نشون داد..در بی ثباتی و بی اعتمادی امریکا که شکی نیست ولی ابروی ایران هم رفت
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
آمریکا نشان داد ؛ نه برجام
توافق بین المللی میان ایران و همه کشور های جهان صورت گرفته است و در صورتی که آمریکا از آن خارج شود ما هم میتوانیم از آن خارج شویم
ا.ح75
ناشناس
Belgium
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
آمریکاییا ذاتا ادمایی نیستن که پایه حرفاشون بمونن مثل روسیه ای ها
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
ترامپ یخورده مشکل داره وگرنه فک نکنیم یه رییس جمهور دیگه میومد این مسیله رو داشتیم.
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین