پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۶۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
نتانیاهو برای مقابله با ایران نمی تواند روی ترامپ حساب باز کند او متحدی غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد است/ یودیعوت احارونوت:‌ اسرائیل قصد بازی بر روی اعصاب ایران را دارد تا بهانه ای برای حمله پیدا کند / یودیعوت احارونوت: هدف اسرائیل تحریک افکار عمومی ایران علیه سپاه آن هم چند هفته مانده به نظر امریکا درباره برجام است.
شعار سال: سرویس بین الملل-اسرائیلی ها صبح روز چهارشنبه به مناسبت ۱۸ آوریل ۱۹۴۸ سالروز اشغال سرزمین های فلسطینی که از آن تحت عنوان روز استقلال اسرائیل یاد می کنند و فلسطینی ها آن روز را روز «نکبت» می نامند مراسم یادبودی برگزار کردند.

رسانه های مختلف خبری با انتشار گزارش هایی اشاره می کنند که این مراسم در حالی برگزار شده است که شدت تنش میان اسرائیل و ایران در هفته های اخیر به بالاترین سطح ممکن رسیده است.

روزنامه «گاردین» با انتشار مطلبی در این باره می نویسد:«اسرائیلی ها  هفته گذشته سالروز تاسیس کشورشان را جشن گرفتند اما انان با تهدیدی برای موجودیت و وجود خود مواجه هستند تهدیدی که بزرگتراز هر زمان دیگری شده است. در اسمان بیت المقدس ۳۰۰ پهپاد با چراغ هایی با تصاویری از نمادهای مورد علاقه اسرائیلی ها چون پرچم ملی شان و با کبوتری که یک شاخه زیتون در دهانش (نماد صلح طلبی) بود ظاهر شدند. جشن ها شامل پخش زنده تلویزیونی از تاریخ یهودیان بود که در آن به تاریخ تورات اشاره می شد.

 نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جشن هفتاد سالگی آن رژیم با اشاره به تقویم عبری از اسرائیل به عنوان قدرتی رو به رشد در جهان یاد کرد. نتانیاهو تاکید می کرد که اسرائیلی ها از ماهیت و استقلال خود دفاع می کنند. تاکید او بر این موضوع بی دلیل نبود. اسرائیل از زمان تولدش در سال ۱۰۴۸ میلادی، با جنگ های مختلفی از جمله جنگ های ۱۹۶۷، ۱۹۷۳، درگیری های لبنان و درگیری های بی پایان با فلسطینیان مواجه بوده است فلسطینیانی که از روز تاسیس اسرائیل به عنوان روز نکبت یا فاجعه یاد می کنند. در آن روز ۷۰۰ هزار نفر از فلسطینیان مجبور به ترک میهن و سرزمین خود شدند. هفته گذشته روز جشن و پایکوبی برای فلسطینیان نبود روزی غم انگیز برای آنان را یاداوری می کرد.


با این حال، طبق نظر کارشناسان منطقه ای و اسرائیلی اکنون طوفان در اطراف مرزهای اسرائیل وجود دارد. در قلب این طوفان یک واژه چهار حرفی در حال تغییر ژئوپولیتیک منطقه است: ایران. در سوریه بر فراز بلندی های جولان در لبنان رو به شمال در غزه رو به جنوب در عراق و احتمالا در اردن در مرز شرقیحضور دارد.

رهبران اسرائیلی با زنگ خطر مواجه هستند چرا که حضور فیزیکی و ایدئولوژیک ایران و نفوذ رو به گسترش آن را مشاهده می کنند. حکومت ایران هدف خود را نابودی اسرائیل قرار داده است. این یک پیمان و قسم است که آنان یاد کرده اند. اسرائیل نمی تواند از این موضوع بگذرد و فکر نمی کند که صرفا یک شعار باشد. ایران روز به روز به این هدف نزدیک تر می شود. اکنون نیروهای سپاه قدس و شبه نظامیان شیعه تحت امر آن در سوریه و لبنان حضور دارند. نظامیان اسرائیلی از جمله «یاکوف آمیدرور» مشاور امنیت ملی نتانیاهو در فاصله سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به «وال استریت ژورنال» گفته بود ضروری است که اسرائیل ایران را  متوقف کند.

اسرائیل خود را برای خطر جنگ اماده کرده است چرا که از دید مقام های نظامی اسرائیلی ایران اولویت اش را از باقی نگهداشتن اسد در قدرت به هدف قرار دادن اسرائیل تغییر داده است.

«اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل نیز هشدار داده که به تهران اجازه حضور نظامی در سوریه را نمی دهد و شرایط را برای آن کشور دشوارتر خواهد ساخت. «مارک سوفر» سفیر اسرائیل در استرالیا نیز آن چیزی را بیان کرد که نشان دهنده اجماع در حلقه نظامیان و سیاستمداران اسرائیلی است: ایران نمی تواند در سوریه بماند. ما نمی خواهیم ایران را در مرز خود ببینیم. موضع ما روشن است آنان باید بیرون بروند و به خانه بازگردند. «داو زاخیم» معاون سابق وزیر دفاع امریکا در مقاله ای در نشریه «فارین پالسی» اشاره کرده است که اسرائیلی ها از همپوشانی منافع ایران و روسیه در سوریه نگران هستند. او نوشته است که اسرائیل درباره احتمال بروز قیامی با الهام گیری از انقلاب اسلامی در اردن شبیه به آن چه در بحرین در جریان است نگرانی دارد چرا که اردن در مرز با اسرائیل است».

«گاردین» در ادامه می نویسد:«نیات تهران هم چنان مبهم هستند. سیاستمداران، مقام ها و رسانه های دولتی ایران به طور مرتب از نابودی اسرائیل می گویند و تهدید می کنند. افزایش نفوذ ایران در منطقه در لبنان، در سوریه، در عراق، در افغانستان و یمن غیر قابل انکار است. جایی که تهران از نیروهای مخالف عربستان سعودی حمایت می کند. با این حال، ایران تاکید دارد که موضعی دفاعی دارد. حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز در سخرانی ماه فوریه در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران خواستار اتحاد در برابر توطئه های اسرائیلی شد. اما مانند اسرائیل در ایران نیز از نظر سیاسی رقابت وجود دارد. به نظر می رسد تشخیص این موضوع ساده است که بین نهادهای سیاسی و نظامی در آن کشور رقابت وجود دارد. از سوی دیگر همانند اسرائیل ایران نیز احساس می کند که محاصره شده است. نقشه خاورمیانه نشان می دهد که پایگاه های نظامی امریکا از ترکیه تا بحرین و افغانستان وجود دارند. امریکا حامی اسرائیل و عربستان سعودی است. برخی از تحلیلگران باور دارند که هدف ایران از حمایت از دولت اسد اطمینان حاصل کردن از این است که سوریه به عنوان ستون و سنگر عمل می کند و دشمنی طرف غربی و اسرائیلی را خنثی می کند.

با این حال، اکنون دامنه حضورایران فراتر از این سطح است. بی سابقه بود که هفته گذشته اسرائیل اعلام کرد مانور نظامی خود با امریکا را لغو کرده و در گامی غیر معمول تصاویر ماهواره ای اطلاعاتی از چندین تاسیسات ایران در سوریه را منتشر کرد. «توماس فریدمن» تحلیلگر نیویورک تایمز به نقل از مقام های نظامی اسرائیلی می نویسد که اسرائیل ممکن است به دنبال استفاده از فرصت باشد تا با اشاره به اقدامات تحریک امیز از دید آن رژیم، تروریستی بهانه ای برای حمله گسترده به زیرساخت های نظامی ایران در سوریه پیدا کند. به طور خلاصه پیام تل اویو برای تهران واضح است: اگر برای ما اماده اید ما اماده هستیم  می توانیم به سختی به شما حمله کنیم. با تشدید لحن تهاجمی میان دو طرف، اسرائیل رویکرد تهاجمی تری را در پیش گرفته است».  

«گاردین» در ادامه می نویسد:«افزایش سطح تنش از سوی اسرائیل عمدی است. واضخ است که هرگونه برخورد با ایران می تواند به سرعت نیروهای موجود در سوریه یعنی امریکایی ها و روس ها را در برابر یکدیگر قرار دهد. چنین سناریویی اما ساده نیست. زمانی که اسرائیل در جنگ ۱۹۷۳ یوم کیپور قرار گرفت برای دریافت کمک به امریکا متوسل شد. بی تردید نتانیاهو مایل است در صورت لزوم دوباره این کار را انجام دهد. با این حال، علیرغم ادعای دوستی ابدی امریکا با اسرائیل و تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به قدس، دونالد ترامپ متحد غیر قابل اعتماد و غیر قابل پیش بینی است. از زمان ریاست جمهوری ترامپ، او از تلاش جدی برای احیای روند صلح اسرائیل و فلسطین اجتناب ورزیده است. این یکی از دلایل بروز مشکل در مرز با غزه در ماه گذشته بوده است که بار دیگر تنش را در منطقه افزایش داده است.

ترامپ گفته که به احتمال زیاد امریکا را ماه اینده از برجام خارج خواهد کرد این تصمیم مورد حمایت نتانیاهو است اما به بی ثباتی بیش تر در منطقه می انجامد. هم چنین با فاصله کمی از حمله اسرائیلی ها در سوریه موشک های کروز امریکایی، بریتانیایی و فرانسوی اهدافی را در سوریه هدف حمله قرار داده اند در همین حال، ترامپ از خروج قریب الوقوع نیروهای امریکایی از سوریه می گوید در حالی که فرماندهان نظامی هشدار می دهند که این موضوع باعث قدرت گیری بیش تر ایران در سوریه خواهد شد. اسرائیل بار دیگر خود را تنها می بیند. در این میان اما پوتین نمی خواهد جنگ بزرگتری شکل گیرد خواسته او قطعا بخاطر ایران نیست. پوتین اسد را نجات داده و مانند ترامپ ترجیح می دهد هزینه ها را در سوریه کاهش دهد و بخشی از نیروهایش را به خانه بازگرداند. روسیه با اسرائیل هماهنگ کرده تا از درگیری های نظامی بیش تر جلوگیری کند. اما این توافق اکنون تحت فشار قرار دارد. مشارکت عمدی یا غیر مستقیم در هرگونه برخورد شدیدی در خاک سوریه از سوی مسکو همزمان با افزایش تنش در روابط روسیه و غرب در مورد سلاح های شیمیایی، مسمومیت جاسوس روس در بریتانیا، حملات سایبری و موضوع دخالت روسیه در انتخابات کشورهای غربی وضعیت را به حالت انفجاری رسانده است.

در حال حاضر اکثر کارشناسان توافق نظر دارند که اسرائیل و ایران بر روی لبه صخره روبروی یکدیگر قرار گرفته اند. برداشتن گام های اضافی می تواند برای یکی از آن دو یا برای هر دو بازیگر فاجعه بار باشد».

روزنامه اسرائیلی «یودیعوت احارونوت» نیز در گزارشی اشاره می کند که به نظر می رسد اسرائیل می خواهد با بازی کردن بر روی اعصاب ایران، تهران را به اقدامی تحریک امیز تحریک کند تا بهانه لازم برای اقدام نظامی گسترده تر علیه منافع ایران را پیدا کند. این روزنامه می نویسد:«حمله اخیر اسرائیل به پایگاه هوایی در سوریه تصادفی نیست. این یک سیاست است. اسرائیل در حال تلاش برای تحریک ایران به منظور درگیری مستقیم در خاک سوریه است تا بتواند پیش از آن که ایران قدرت و مواضع خود را در سوریه تحکیم و تثبیت کند مانع از این موضوع شده و موضع تهران را تضعیف کند».

این روزنامه اسرائیلی در ادامه می نویسد:«اسرائیل به این نتیجه رسیده است که ابزارهای نظامی و دیپلماتیکی که تاکنون از آن برای مهار ایران در سوریه استفاده کرده موثر نبوده اند. راه های دیگری وجود دارند، برای مثال با ایجاد اتشی کوچک اتشی بزرگ ایجاد شده با این امید که اسرائیل بتواند های آتش را در یک فرایند مهار کند. این سیاستی با سطح بسیار بالایی از ریسک و قمار است.

هرگونه خطای محاسبه ای در این سیاست می تواند فاجعه بار باشد. با این حال، همان گونه که توماس فریدمن در گفت و گو با افسران ارشد اسرائیلی می نویسد دو طرف قواعد بازی را بسیار خوب می دانند. اسرائیل در استانه روز استقلال خود نقشه ای از واحد های مستقر ایرانی در سوریه را منتشر کرد.

 اگر این اقدامات آماده سازی افکار عمومی اسرائیل و بازی با اعصاب دولت سوریه و ایران نیست پس چیست‌؟ یکی از مقام های ارشد اسرائیلی اخیرا گفته بود اگر جنگی بین اسرائیل و ایران در خاک سوریه روی دهد حکومت سوریه سرنگون می شود و اسد ناپدید خواهد شد. این یک تهدید نیست این اقدامی تحریک امیز از سوی اسرائیل است چرا که مشخص نیست آیا اسرائیل واقعا حتی توانایی سرنگون ساختن حکومت اسد در سوریه  را دارد یا خیر. این اظهارات ایران را به چالش می کشند. اسرائیل می خواهد در حالی که ایران به طور کامل در سوریه مستقر و موضع اش تثبیت نشده به آن کشور ضربه بزند».

این روزنامه در ادامه می نویسد:«با ایجاد یک بحران نظامی اسرائیل سعی دارد فشاری را ایجاد کند و بروی افکار عمومی ایران فشار اورد تا انان انگشت اتهام را به سوی نهادهای نظامی ایرانی بگیرند. نیروهای سپاه قدس برای مقابله با داعش وارد سوریه شدند آن جنگ به پایان رسیده است در حالی که درگیری با اسرائیل در خاک سوریه ادامه دارد. اسرائیل می خواهد در زمانی که ایران با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و تا چند هفته دیگر امریکا باید درباره توافق هسته ای و ماندن یا نماندن در برجام تصمیم بگیرد بر افکار عمومی ایران فشار آورد».

این روزنامه در پایان می نویسد:«اسرائیل ادعا می کند که در سال های گذشته ایران ۱۳۰۰ کیلومتر از اسرائیل دور بوده است و از طریق نیروهای شبه نظامی مورد حمایت خود در زمین اسرائیلی ها بازی کرده بود. امروز اما ایران می خواهد از نظر فیزیکی هم مرز با اسرائیل باشد و به آن رژیم اسیب بزند. نظامیان اسرائیلی به قابلیت های خود اعتماد زیادی دارند. این احساس حتی در داخل کابینه امنیتی اسرائیل نیز دیده می شود که باور دارد زمان مناسب برای مهار ایران در سوریه و جلوگیری از افزایش نفوذ و قدرت آن فرارسیده است باید زودتر کاری کرد تا این که خیلی دیر نشود».
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1397، کدخبر: 519547 ، www.aftabnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
ایران هم صبر خود را دارد و به زودی اسراییل را هدف حمله خود قرار میدهد ؛صبر ما دیگر دارم تمام میشود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
0
0
ایران نباید خویشتن داری خودشو از دست بده ؛ اسرائیل دقیقا همین رو میخواد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین