پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۸۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
استان البرز در سال‌های اخیر همچون بسیاری از دیگر نقاط کشور با معضل ریزگردها مواجه شده است و در کنار آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی و حجم بالای ترافیک درون شهری و برون شهری، چند روز از سال نیز از آلودگی ریزگردها رنج می‌برد.
شعار سال: استان البرز در سال‌های اخیر همچون بسیاری از دیگر نقاط کشور با معضل ریزگردها مواجه شده است و در کنار آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی و حجم بالای ترافیک درون شهری و برون شهری، چند روز از سال نیز از آلودگی ریزگردها رنج می‌برد.

 تاکنون 9 کانون ریزگرد در استان البرز شناسایی شده است اما تالاب فصلی صالحیه بیش از سایر کانون‌های شناخته شده داخلی، البرز را تهدید می‌کند.

این خطر فقط به تالاب صالحیه که یک کانون بالقوه داخلی است محدود نمی‌شود، تالاب الله‌آباد قزوین که در این استان واقع شده نیز یکی از کانون‌های ریزگرد است که به دلیل جهت باد تاثیر منفی آن بر استان البرز خواهد بود. نمک‌های این دو تالاب در صورت خشک شدن آب با یک وزش باد وضعیت ناهنجاری را در اراضی اطراف به وجود خواهند آورد.

پیش از این مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفت و گو با ایسنا نسبت به خطرات ناشی از خشک شدن این دو تالاب هشدار داده بود.

فردین حکیمی، خطر خشک شدن تالاب صالحیه را مشابه خطر خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرده و گفته بود: به علت شوری بالای آب، با خشک شدن تالاب نمک زیادی باقی می‌ماند و با کوچکترین وزش باد، ریزگرد و نمک آن می‌تواند باعث لم‌یزرع شدن زمین‌های اطراف شود.

وی در خصوص اثر منفی تالاب الله‌آباد قزوین بر استان البرز نیز هشدار داده و اعلام کرده بود:  این تالاب در مجاورت تالاب صالحیه نظرآباد قرار دارد و به علت جهت باد، اثر منفی خشک شدن آن بر روی استان البرز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین از اختصاص اعتبار 700 میلیون تومانی از منابع ملی برای احیا این دو تالاب خبر داده و گفته است: بخشی از این مبلغ برای انجام مطالعات شامل تعیین نیاز آبی تالاب‌ها است؛ بخشی برای تهیه برنامه احیای تالاب الله‌آباد و صالحیه و بخشی دیگر نیز برای اجرای برنامه تعریف‌شده اختصاص خواهد یافت.

صادق خسروی اعلام کرده که در حال حاضر در مرحله تعیین دانشگاه‌ها برای انجام مطالعات و تعیین مشاورین با صلاحیت برای انجام امور اجرایی قرار داریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1397، کدخبر: 97020402211 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین