پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۴۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷
سوم اردیبهشت ماه جسد یک مومیایی کشف شد و اظهارنظرات درباره احتمال تعلق این مومیایی به رضاشاه پهلوی خبرساز شد که یک موسسه تاریخی دو سند تاریخی درباره نحوه مومیایی کردن رضاشاه را منتشر کرد.

شعارسال: سوم اردیبهشت ماه جاری بود که در عملیات طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) جسد یک مومیایی کشف شد و اظهارنظرات درباره احتمال تعلق این مومیایی به رضاشاه پهلوی خبرساز شد و جوی از شایعات را درباره این مومیایی منتشر کرد.

به همین مناسبت موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی دو سند منتشرنشده درباره مومیایی کردن جنازه رضاشاه منتشر کرده که به شرح زیر است:

سند اول تلگرام حسین علاء، وزیر دربار شاهنشاهی خطاب به سفیر ایران در لندن و اعلام مراتب اعتراض و گلایه شاه از بی‌اعتنایی انگلیسی‌ها نسبت به حمل جنازه پدرش با هواپیمای انگلیسی از ژوهانسبورگ است.

متن این سند به شرح زیر است:

رمز بجناب آقای تقی‌زاده سفیر کبیر شاهنشاهی در لندن

پس از فوت اعلیحضرت فقید قریب بیک ماه است که بر حسب امر مطاع مبارک با سفارت کبرای انگلیس مذاکره در میان است که وسیله حمل جنازه را با طیاره فراهم آورند. متاسفانه تا کنون نتیجه مثبتی حاصل نشده و حتی امروز کاردار سفارت با بنده مذاکره و اظهار میدارد بواسطه مشکلات فنی و احتیاجات جنگی این عمل انجام‌پذیر نیست.

البته جای آن دارد که این عدم توجه مقامات انگلیسی در امری جزئی که برای آن‌ها وسائل آن از هر حیث فراهم است خاطر مبارک ملوکانه را آزرده نماید؛ و مخصوصا با علاقه‌ای که بسرعت حمل جنازه و تعیین تکلیف دفن و ... دارند روش عادی که حضرات در قبال این موضوع اتخاذ کرده‌اند موجب تاسف میباشد.

فعلا تصمیم گرفته شد جنازه را با کشتی به اسکندریه و از آنجا با طیاره‌های ایرانی بتهران بیاورند. ولی در عین حال ضرورت دارد بنحوی که مقتضی بدانید گله‌مندی خاطر مبارک را از این عدم توجه بحضرات گوشزد فرمائید.

سند دوم نامه محمود جم، سفیر ایران در مصر خطاب به حسین علاء وزیر دربار پهلوی در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۲۳ که گزارشی از مومیایی‌کردن جنازه رضاشاه در مصر ارائه داده است. متن این سند به شرح زیر است:

جناب آقای علاء وزیر دربار شاهنشاهی

کار مومیائی کردن جسد اعلیحضرت فقید طاب‌ثراه توسط متخصص روسی دکتر بولکاکف Dr.Boulgacov انجام پذیرفت. این شخص که بهترین متخصص این کار در مصر است هفده روز بواسطه فاسد شدن اسافل بدن زحمت کشیده و از خراب شدن بدن جلوگیری و عمل خود را انجام داد.

بطوریکه مقرر فرمودید مراسم شرعی از حیث غسل دادن میت و کفن و نماز مطابق شرع انجام گرفت و در تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان ماه ۲۳) با حضور والاحضرت شاهپور‌ها و نماینده دربار و اینجانب با احترامات لازمه در سرداب مقبره خاندان سلطنتی در مسجد رفاعی امانت گذارده شد تا دستور حمل جنازه بایران یا عتبات صادر گردد.

مبلغ چهارصد لیره مصری از بابت حق‌الزحمه دکتر متخصص و دو نفر کمک مشارالیه و قیمت بعضی دوا‌ها پرداخت و قبض رسید گرفته شد. متمنی است مقرر فرمایید فورا اینوجه را برات نمایند که از بانک قرض کرده‌ام. وظیفه اینجانب نسبت به اعلیحضرت پهلوی بخوبی انجام گرفت. زیرا قبل از قبول مقام سلطنت مکرر بمن میفرمودند که شما باید تا من هستم با من باشید. الحمدلله که اینجانب بر طبق میل آنمرحوم وظیفه خود را انجام دادم. بیش از این زحمت‌افزا نمی‌شوم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 6اردیبهشت1397 ، کدخبر: 6514027: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
این مومیایی ای که پیدا شده است آخر سر نفهمیده ایم برای چه کسی است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین