پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۶۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۸
معلمان عشایری انسان‌های فداکار و ایثارگری هستند که نوعاً به شغل و وظیفه خود عشق می‌ورزند و آن را یک وظیفه دینی و اخلاقی و ملی می‌دانند.

شعارسال: آنان خود را در سرنوشت دانش آموزان سهیم می‌دانند، موفقیت دانش آموزان برایشان افتخار و عدم توفیق دانش آموزان برایشان مایه دلتنگی و سر شکستگی است. از جمله انگیزه‌های این احساس و این گونه فداکاری، رابطه خویشی و قومی معلمان با دانش آموزان است که به اقوام، خویشان و بستگان خود خدمت می‌کنند. لذا در انجام وظیفه کوتاهی نمی‌کنند.

اگر معلمی در غیر طایفه خود خدمت کند، احساس می‌کند که به جامعه خود، جامعه‌ای که یک نوع وابستگی و دلبستگی بدان دارد خدمت می‌کند، معلم عشایری خود را مسئول تمام سرنوشت دانش آموزان می‌داند و خود را تنها ناجی دانش آموزان از چنگال جهل و بی‌سوادی می‌داند زیرا پدر و مادر دانش آموزان عموماً بی‌سواد بوده و دائماً در حال مبارزه با زندگی و مرارت‌های آن هستند تا بتوانند لقمه نانی برای فرزندان‌شان تهیه کنند و چه بسا مایل هستند که فرزندان‌شان آن ها را در مصاف با طبیعت خشن یاری داده و به دنبال گوسفند روانه شوند.

همه این احساس‌ها به علاوه دید مقدسی که معلم نسبت به شغل خود دارد از او در جامعه عشایری انسانی مسئول، فداکار و انسان دوست می‌سازد که در مقابل همه محرومیت و سختی ها ایستادگی می‌کند و چون شمع می‌سوزد تا مایه روشنی زندگی انسان‌های دیگر شود حتی اگر کسی جز خدا ناظر بر اعمال او نباشد.

معلم عشایری تنها عنصر فرهنگی است که به صورت مستمر در میان مردم عشایری زندگی می‌کند و حتی می‌توان گفت تنها فرد وابسته به دولت که دائما در میان مردم عشایر زندگی می‌کند معلم است و نیز می‌توان گفت که معلم می‌تواند محل رجوع و پل ارتباطی و حلال مشکلات تمام مسئولین دولت در مراجعه به مردم عشایری و بالعکس یعنی راهنمای مردم در مراجعه به ادارات و ارگان‌های دولتی بوده و سبب تسهیل کار مردم و جلوگیری از اتلاف وقت آنان باشد اما این افراد با مشکلات متعددی مواجه هستند که برخی از آن ها توضیحاتی را این باره ارائه کرده‌اند.

بسته‌های آموزشی سایر نیاز جدی معلم‌های عشایر خراسان شمالی

مجید صناعی یکی از معلمان جامعه عشایری خراسان شمالی گفت: یکی از مشکلات اساسی معلمان جابجایی چادرهای عشایری است که به عنوان کلاس درس استفاده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که وظیفه جابجایی این چادرها بر عهده آموزش و پرورش است، افزود: اما گاهی اوقات جمع آوری این چادرها و انتقال آن به مناطق ییلاقی و قشلاقی دیر و زود می‌شود و خود معلم مجبور به جمع آوری و انتقال آن می‌شود.

وی با بیان این‌که چادرهایی که به عنوان مدرسه اختصاص داده می‌شود چادرهای بزرگی هستند و جمع‌آوری آنها سخت است، ادامه داد: این مشکل به آموزش و پرورش اعلام شده و از آن ها درخواست شده تا چادرهای کوچکتری را اختصاص دهند اما این امر محقق نشده است.

صناعی کمبود بسته‌های آموزشی سیار را یکی دیگر از مشکلات معلمان عشایری بیان و اظهار کرد: به عنوان مثال معلم‌های پایه اول باید لوح‌ها را به دانش آموزان آموزش دهند اما در برخی از مدارس این بسته‌ها وجود ندارد و آموزش و پرورش باید این موضوع را جدی بگیرند.

وی درباه مدارس عشایری که به صورت کانکس هستند نیز توضیح داد: امسال برای جابجایی این مدارس دچار مشکل شده‌ایم اغلب این کانکس‌ها داغون شده‌اند، بلبرینگ‌ها شکسته شده و لاستیک‌ها خراب شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که به هنگام کوچ عشایر باید کانکس‌ها نیز جابجا شوند، تصریح کرد: اما کوچ این نوع از مدارس با تاخیر انجام می‌شود و معلم‌ها مجبور هستند از جیب خود هزینه کنند و امر جابجایی را انجام دهند.

صناعی با تاکید بر این‌که آموزش و پرورش در این خصوص کم کاری می‌کند، تاکید کرد: این موضوع به آموزش و پرورش اعلام شده و حتی عکس‌های لازم نیز گرفته شده اما تاکنون اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: نفت مورد نیاز مدارس عشایری به موقع به دست مدارس نمی‌رسد بنابراین معلم‌ها مجبور هستند خودشان نسبت به خرید نفت اقدام کنند و برای این‌که مبلغ خود را دریافت کنند فاکتورها را در اختیار آموزش و پرورش دهد اما فاکتورها خیلی دیر پرداخت می‌شود و فاکتور تعدادی از معلم‌ها مدت‌هاست که نقد نشده است.

حقوق معلم‌های عشایری مقرون به صرفه نیست

دانایی یکی دیگر از معلمان عشایری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: حقوق معلم‌ها عشایری مقرون به صرفه نیست بنابراین تمایل کمتری بین معلمان وجود دارد تا برای تدریس به مناطق عشایری مراجعه کنند.

وی افزود: به عنوان مثال در حکم یک معلم عشایری که مجبور است از شهر شیروان در خراسان شمالی به منطقه مراوه تپه که 300 کیلومتر مسافت دارد با حکم یک معلم که از شهر شیروان به روستای لوجلی که 20 کیلومتر بیشتر مسافت ندارد، هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هیچ گونه حق کوچی و یا سختی کاری به معلمان عشایری اختصاص نمی‌یابد این درحالیست که معلم عشایری مجبور است از جیب خود هزینه کند و ماهانه مقدار زیادی از حقوق خود را بابت کرایه و یا خرید بنزین اختصاص دهد.

دانایی اظهار کرد: کمبود امکانات آموزشی یکی دیگر از مشکلات مهم معلمان و دانش آموزان عشایری است بطوری که تجهیزاتی همچون لپ تاپ در حال حاضر یکی از نیازهای ضروری معلم‌ها محسوب می‌شود.

به گفته وی، برخی از کتاب‌های آموزشی در حال حاضر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارای سی دی هستند و برای پخش آن‌ها نیازمند تجهیزاتی همانند لپ تاپ هستیم.

مشکل بیتوته انگیزه تدریس در مدارس عشایری را از معلم‌های زن گرفته است

یکی دیگر از معلم‌های عشایری خراسان شمالی هم‌چنین، بیان کرد: بیتوته یکی از مشکلات اساسی معلم های عشایری خراسان شمالی است بطوری که بنده حدود یک میلیون 200 تومان حقوق دریافت می کنم و مجبور هستم هزینه‌ای حدود 250 هزار تومان برای اجاره یک منزل در نزدیک‌ترین محل استقرار چادرهای عشایری پرداخت کنم.

وی افزود: از سوی دیگر هزینه‌های دیگری همچون رفت و آمد نیز به اجاره منزل اضافه می‌شود که در پایان چیزی خاصی از حقوق برای معلم باقی نمی‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل بیتوته یکی از عواملی است که سبب شده تا معلم‌های خانم تمایل به تدریس برای دانش آموزان عشایری استان نداشته باشند.

عشایر خراسان شمالی انتظار دریافت حق کوچ دارند/50 درصد معلمان عشایری خراسان شمالی از تجربه کاری بالا برخودار هستند

قربانعلی عبدی کارشناس مسئول آموزش و پرورش مدارس عشایری خراسان شمالی در ادامه ، توضیح داد: مدارس عشایری خراسان شمالی از اول مهر تا 15 آبان ماه در منطقه قره میدان شهرستان مانه و سملقان به مدت 45 روز مستقر می‌شوند.

وی گفت: برای این‌که جابجایی مدارس عشایری که به صورت چادر هستند راحت‌تر صورت گیرد تاکنون چندین نوع از چادرها امتحان شده‌اند، بطوری که در چند سال گذشته حدود 16 تخته چادر هلال احمر خریداری شد اما آن ها بر اثر جابجایی اسقاط شده‌اند.

وی افزود: بعد از آن اقدام به خریداری چادرهای آموزشی از استان اصفهان کردیم که آن ها هم اکنون به عنوان مدرسه در مناطق عشایری استفاده می‌شود.

عبدی در پاسخ به این سوال که معلم‌های عشایری نسبت به اندازه بزرگ این چادرها گلایه مند هستند و اظهار می‌دارند که جمع کردن و جابجایی آن ها سخت است، اظهار کرد: اندازه این چادرهای آموزشی استاندارد است.

وی با تاکید بر این‌که جابجایی چادرهای عشایری بر عهده آموزش و پرورش است، ادامه داد: یک عده از جمعیت عشایری امر کوچ را زود انجام می‌دهند و برخی نیز با چند روز تاخیر انجام می‌دهند و کوچ مدارس عشایری باید با آخرین کوچ چادر جمعیت عشایری صورت گیرد.

وی درباره فرسوده بودن و یا کمبود بسته‌های آموزشی سیار نیز تاکید کرد: بسته‌های آموزشی سیار موارد مصرفی بوده که بعد از استفاده فرسوده و یا خراب می‌شوند، و هم اکنون اعتبار خرید 30 بسته آموزشی سایر جذب شده که این امر به زودی انجام می‌شود.

عبدی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا اعتبار دیگری برای خرید بیشتر بسته‌های آموزشی سایر، جذب کنیم.

وی درباره حکم و حقوق معلم‌های عشایری نیز توضیح داد: معلم‌های عشایری خراسان شمالی حق مرز، سختی شرایط کار را دریافت می‌کنند اما آنها انتظار دارند که حق کوچ را نیز دریافت کنند.

وی با اشاره به این‌که در گذشته معلم‌های عشایری مبلغی بابت حق کوچ نیز دریافت می‌کردند، گفت: این مبلغ به دلیل کمبود اعتبار از سوی وزارتخانه حذف شد و وزارتخانه باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که بیشتر معلم‌هایی که در مناطق عشایری به کار گرفته می‌شوند، سرباز معلم هستند، اظهار کرد: معلم‌ها بر اساس حق امتیاز و سابقه کاری که دارند در مناطق مختلف به کار گرفته می‌شوند و هیچ موقع معلمی که دارای سابقه 10 تا 15 ساله است در مناطق دور دست حاضر به تدریس نمی‌شود.

به گفته وی، البته 50 درصد از معلمان عشایری خراسان شمالی دارای سابقه کاری بالایی هستند و در حال ارائه خدمات چشم‌گیری به دانش‌آموزان عشایری هستند.

وی درباره مشکل جابجایی مدارسی که به صورت کانکس نیز هستند گفت: در حال حاضر 99 درصد از این نوع مدارس چرخدار شده‌اند که چرخ‌ها بعد از استقرار کانکس در یک مکان باید جدا و در یک فضای مناسب به منظور جلوگیری از خراب شدن نگهداری شود که متاسفانه این امر از سوی معلم‌ها کوتاهی می‌شود.

قربانعلی عبدی کارشناس مسئول آموزش و پرورش مدارس عشایری خراسان شمالی افزود: در چند سال گذشته یک سری کانکس برای مدارس عشایری خراسان شمالی در شهر بجنورد ساخته شد که یک سری ایراداتی داشت و هم اکنون این کانکس‌ها برای تعمیر فرستاده شده است اما روند تعمیر آنها بسیار کند است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 12اردیبهشت1397 ، کدخبر: 97021106666: www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
0
0
هیچ کس به اندازه این معلمان نمیدونن که چه چیزی برای بهبود شرایط این مدارس مفیده و باید به حرف اونها گوش کرد
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
مدارس عشایری و دانش اموزان عشایری در اوج سختی و کم امکاناتی در جهت رشد سرزمین ما دارن تلاش می کنن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
در مدارس عشایری باید امکانات اموزشی ویژه ای و به صورت سیار ایجاد کرد
باید رسیدگی در ان نقطه بیشتر از نقاط شهری باشد
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین