پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۶
وزیر ارتباطات ضمن بیان اینکه دولت برآن است تا در نظام زیست بوم کودکان، موتور جست‎وجوی پارسی‎جو یا یوز را با هدف حذف محتوای مخرب و غیراخلاقی در فضای مجازی راه‎اندازی کند، بر ظریفت پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد.
شعارسال: برنامه گفتوگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع گستردگی فضای مجازی و به مناسبت فرارسیدن روز جهانی ارتباطات با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

آذری جهرمی در ابتدای این برنامه ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و روز جهانی ارتباطات، به دستاورد‌های هفت ماهه اخیر این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ما در طول این مدت موفق شدیم پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه را در کشور به دو برابر برسانیم؛ در ابتدای دولت دوازدهم تنها ۵۰ درصد شهر‌ها تحت پوشش این نسل بودند که امروز تمامی شهر‌های کشور از پوشش نسل سوم و چهارم برخوردارند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: همچنین در روستاها، شاخصی بهعنوان ارتباطات کامل (ارتباطات تلفن ثابت، تلفن همراه) تعریف کردیم که در ابتدای دولت دوازدهم این عدد معادل ۳۵ درصد بود و در این هفت ماه، به ۵۵ درصد رسید. بیش از ۵۳ هزار کیلومتر از جادههای کشور را تحت پوشش خدمات نسل سوم و چهارم قرار دادیم. در برخی شاخصهای دولت الکترونیک مانند مشارکت، رشد ۴ برابری داشتیم. این شاخص در ابتدای دولت ۴ درصد بود که امروز این عدد به ۱۶ درصد رسیده است و این عدد باید به بالای ۶۰ درصد برسد.

تولید نرمافزاری که ارتباط مردم با دولت را به صورت اختصاصی صورت میدهد

آذری جهرمی افزود: در این مدت دولت همراه را بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای دولت الکترونیک راهاندازی کردیم، که روز گذشته از اپلیکیشن آن نیز رونمایی شد و هماکنون از طریق فروشگاههای نرمافزاری ایرانی قابل دسترس است. با استفاده از این نرمافزار ارتباط مردم با دولت به صورت اختصاصی صورت میگیرد؛ به این صورت که کاربر با ارتباط مستقیم با تمامی دستگاههای دولت میتواند اطلاعات تجمیع شده را به راحتی دریافت کند؛ برای مثال در بخش وزارت ارتباطات این نرم‏افزار، تمامی سیمکارت‏هایی که به نام شما است، اشتراک‏های اینترنت، خطوط ثابت تلفن و امکاناتی نظیر پرداخت قبض، تغییر نشانی و امثال این‌ها را ارائه میدهد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در هفته اخیر، دایره ظرفیت ارتباطات بین الملل را دو برابر کردهایم و ظرفیت ارتباطات داخلی کشور سه برابر شد، اظهار کرد: در راستای حمایت از کسب و کار‌های نوپا و مشاغلی که بر اساس فضای مجازی در حال شکل گرفتن است، با دستور رئیس جمهور طرحی را بهعنوان طرح نو آفرین را رونمایی کردیم که بر اساس آن کلیه مشکلاتی که کسب و کار‌های نوپا در حوزه بیمه، مالیات، ثبت شرکت، تامین منابع مالی، جذب نیرو و دیگر مشکلات این چنینی داشتند، دیده میشود که این طرح نیز در چهارشنبه هفته آینده در دولت مصوب خواهد شد.

راهآندازی ۲۲ مرکز کسب و کار‌های نوپا

جهرمی با اشاره به راهآندازی ۲۲ مرکز کسب و کار‌های نوپا در مراکز استانها، افزود: از جمله کار‌های سودمند دیگر ما مقابله با قاچاق تلفن همراه بود، که هم‌اکنون تمامی مراحل آن انجام شده است. در خصوص حریم خصوصی مردم، کمیتههای نظارتی را در اپراتور‌ها تشکیل دادیم و در مواردی که نشر اطلاعات وجود داشت برخورد شد و حتی اپرراتور‌ها را نیز جریمه کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه ترانزیت ارتباطات بین الملل به ظرفیت ۳ برابر هرآنچه که قبل بود رسیدیم و موفق شدیم به ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه ترانزیت بین الملل دست پیدا کنیم. در نرخ رشد شاخص توسعه فناوری اطلاعات، اولین کشور منطقه و دومین کشور جهان هستیم و پیش‌بینی می‏کنیم تا سال پایان سال ۲۰۱۸ به اهداف‌مان که در برنامه ششم توسعه بود، برسیم.

وزیر ارتباطات در ادامه از وضعیت فعلی شبکه ملی اطلاعات سخن گفت و افزود: شبکه ملی ارتباطات سه لایه دارد که لایه اول زیرساخت، دوم امکانات و سومین لایه محتوا است؛ بخش زیرساخت بنابر چهارچوبی که دارد، در شورایعالی فضای مجازی به تصویب رسیده و حدود فعالیت آن مشخص است؛ اما بخش خدمات و محتوا قابل اندازهگیری نیست چراکه هنوز سندی ندارد. بخش زیرساخت به وزارت ارتباطات باز میگردد که قرار است در برنامه ۲ ساله، برنامههای تدوین شده آن به پایان برسد.

زیرساخت اینترنت اشیا به صورت شبکه‌ای آماده است

آذری جهرمی اشارهای هم به اینترنت اشیا داشت و بیان کرد: شهر‌ها ابتدا با تلفن ثابت به هم متصل میشدند، اما بعد افراد با تلفن همراه با هم ارتباط بر قرار کردند و اکنون دنیا با هدف بهبود بهره‌وری در حال اتصال اشیا به یکدیگر است. بر همین اساس اینترنت اشیا مفهوم پیدا کرد. اینترنت اشیا برای دستگاه‌های مختلفی که می‌خواهند فعالانه در این عرصه حرکت کنند نیاز به چارچوبی مشخص دارد. مرکز ملی فضای مجازی با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات، سندی را در این خصوص تهیه کرد که کلیات آن در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است. زیرساخت اینترنت اشیا هم به صورت شبکه‌ای آماده است، اما به لحاظ صنعتی نیاز به توسعه در این حوزه داریم.

وی در ادامه از کد‌های موبایلی که برای تبادلات بانکی و ملاحظات بانک مرکزی استفاده میشوند سخن گفت و اظهار کرد: امروز دنیا در این حوزه در حال تغییر است و به نظر می‌رسد با توسعه پلتفرم‌های پیام‌رسان‌ها، به تدریج متد‌های پرداخت متفاوت شود. دغدغه ما در آن موضوع این بود که اگرچه مدل پلتفرم‌های جدید امنیت بیشتری دارند، اما در حال حاضر کسب‌و‌کار‌هایی در مدل قدیم بهوجود آمده بودند و مدل جدید آمادگی لازم برای ارائه این خدمات به مردم را نداشتند، لذا ما درخواست کردیم مدل قدیم ادامه پیدا کنند و اگر ظرفیت پیام‌رسان‌ها آماده شدند، به طور طبیعی مانند همه دنیا ما هم معتقدیم که بستر پیام‌رسان‌ها امنیت بیشتری دارند.

وزیر ارتباطات با اشاره میزان کسب‌وکار‌های شکل گرفته بربستر فضای مجازی هم گفت: طبق آمار مرکز ملی فضای مجازی، ما در مجموع ۳۵ هزار شغل مبتنی بر پیام‌رسان تلگرام داشتیم و در کل فضای مجازی در دو سال گذشته در مجموع کسب‌وکار‌های نوپا ۲۰۰ هزار شغل داشتیم. این ظرفیت متناسب با میزان پتانسیل و کشش جامعه است و در هر حوزه که جامعه نیاز به بهبود نظام‌های بهره‌وری داشته باشد، کسانی مجبور می‌شوند در آن حوزه کار کنند؛ در نتیجه این حوزه نیاز به هدف‌گذاری دارد.

آذری جهرمی تصرح کرد: ما در چند سال اخیر دچار یک خلاء در خصوص عدم توسعه فناوری بودیم که در حال حاضر این توسعه شکل گرفته است و نتیجه کسب‌وکار‌ها بهمن‌وار شکل گرفته است. از این به بعد حتماً باید با توجه به بهره‌وری شاخص داشته باشیم و با شاخص پیش برویم؛ اگر این اتفاق صورت بگیرد ما می‌توانیم آمار بالای ۱۰۰ هزار شغل هم داشته باشیم. برای مثال در طرح نوآفرین همه شاخص‌های کسب‌وکار‌های نوپا بر اساس آمار ارائه خواهند شد و ما می‌توانیم با استفاده از آن موانع را شناسایی و مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بعضی حوزه‌های رسانه دچار بلاتکلیفی هستیم، از وضعیت پیام‌رسان‌ها سخن گفت و افزود: امروز در خصوص پیام‌رسان‌ها نیاز به ساختاری تحت عنوان ساختار مدیریت رسانه‌های نوین یا سیاست‌گذاری رسانه‌های نوین داریم. قبل از تدوین این چارچوب، ممکن است اقدامات همسو نباشند؛ در ساختار حاکمیتی ما مانند همه کشور‌ها مطلوب این است که ما انحصار نداشته باشیم و به دنبال محلی‌سازی باشیم. متخصصان ما در این پیام‌رسان‌ها از همه وجود مایه می‌گذارند و کار می‌کنند؛ اما با این حال گاهی مشاهده می‌شود که افکار عمومی همراهی نمی‌کنند و در برخی موارد بی‌اعتمادی وجود دارد.

مخاطرات شبکههای اجتمای واقعی است

وزیر ارتباطات، مخاطرات شبکه‌های اجتماعی را واقعی دانست و اظهار کرد: لذا باید با مردم صحبت کرد تا افکار عمومی توجیح شوند؛ البته نگرانی‌های مردم هم مهم است. پیام‌رسان‌های داخلی از نظر خلاقیت و توانمندی در سطح بالایی هستند و همه توان خود را پشت این کار قرار داده‌اند. در مصوبه شورای عالی فضای مجازی تکالیفی در خصوص پیامرسانهای بومی بر عهده ما گذاشه شده بود که همه آن‌ها انجام شده است و اگر آن‌ها بیش از مصوبه شورا انتظاراتی داشته باشند، ما حاضریم پس از گذراندن مصوبه آن‌ها را تأمین کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه باید قبول کنیم که این پیام‌رسان‌ها مورد بیمهری قرار گرفتند تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم برای پیام‌رسان‌های داخلی فقط مسائل فنی نیست، زیرساخت‌هایی مانند اعتماد هم وجود دارد. ما باید در بحث رسانه سیاست‌ها را مشخص‌تر کنیم؛ البته زیرساخت‌های فنی از همه مهمتر است. اگر این‌ها صورت بگیرد، مردم ما حتماً از ابزار‌های داخلی استفاده می‌کنند.

کل منابع اعتباری برای اکوسیستم کسب‌و کار‌های کشور ۱۲۰ میلیارد تومان است

وی ادامه داد: کمکی که ما می‌توانیم به پیام‌رسان‌های داخلی کنیم از جنس کمک مالی است. طبق مصوبه شورا باید به آن‌ها وام کم بهره اعطا می‌شد و برآورد ما این بود که ۵ میلیارد مورد نیاز آن‌ها است و این کار صورت گرفته است. اما در فاز‌های بعدی ممکن است نیاز فراتر از این‌ها باشد. همانطور که یکی از پیام‌رسان‌ها درخواست وام ۵۰ میلیارد تومانی کرده است. برای اعطای این مبالغ منعی وجود ندارد، اما باید منابع مالی آن تأمین شود که در حال حاضر وجود ندارد، زیرا کل منابع اعتباری ما برای کل اکوسیستم کسب‌و کار‌های کشور ۱۲۰ میلیارد تومان است؛ لذا تأمین این منابع فراتر از اختیارات وزارت ارتباطات است. اما اگر همدلی در این حوزه باشد و مسائل حاشیه‌ای را دخیل نکنیم این امر محقق می‌شود.

۲ درصد سهم بازار متعلق به موتور جستوجوی پارسی جو و یوز

وزیر ارتباطات با اشاره به وضعیت موتور‌های جستوجوی بومی گفت: موتور جستوجو پروژهای است که از دولت قبل مطرح شده و دولت جدید درصدد تقویت این پروژه است. از جمله اقداماتی که در این خصوص انجام شده، معرفی برخی از زیر سیستمها مانند زیرسیستم ترجمه است که بسیار مورد اقبال و استفاده مردم واقع شد. ترگمان یکی از ماژولهای موتور جستوجوی ما است که در حال حاضر در بخش ترجمه فارسی به انگلیسی عملکردی بهتر از گوکل دارد. بر این اساس دو موتور جستجوی پارسی جو و یوز طی رقابتی که از لحاظ فناوری با یکدیگر داشتند، توانستند حدود دو درصد سهم بازار را از آن خود کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه دولت برآن است تا در نظام زیست بوم کودکان، موتور جستوجوی پارسیجو یا یوز را قرار دهد، افزود: در این‌ها محتوای مخرب و غیراخلاقی که در فضای مجازی به وفور یافت میشود حذف و از دسترس کودکان به منظور محافظت از آنان خارج می‏شود و در واقع کار بر روی اکوسیستم کودکان یکی از مکانیزم‏های اصلی برای ترویج موتورجست‏وجو‌ها است. اکوسیستمهای انارستان و درسا، نمونههای خوبی از اکوسیستم کودکان هستند که رشد قابل توجهی داشتهاند. البته هرچه میزان استفاده از این اکوسیستم‌ها بیشتر شود، درصد توانایی و کارآمدی آن‌ها نیز فزایش پیدا میکند.

به گزارش ایکنا؛ وی اشارهای هم به ایمیلهای بومی کرد و گفت: دو ایمیل داخلی فعال داریم که در حال حاضر ظرفیت یکی از آن‌ها به دو میلیون کاربر رسیده است. هدف وزارت ارتباطات ادغام این‌ها با یکدیگر است تا بتوانند سرویس کاملی را ارائه دهند.

وزیر ارتباطات درخصوص فروش اینترنت که بخشی از دغدغه مردم است سخن گفت و افزود: وزارت ارتباطات در مدل تعرفه اینترنت تلفن همراه دخالتی نداشته است. اقدام دولت تنها تغییر مدل حجمی به غیر حجمی روی مدل تلفن ثابت بوده که هدف ایجاد رقابت در مصرف منصفانه است، اما باید دید تا چه اندازه این مدل موفق بوده است. بر این اساس شاهد رشد ۴۰ درصدی محتوا و کاهش درآمد شرکتهای ارائه دهنده اینترنت به واسطه این تغییرات بودیم که با گذشت زمانی کوتاه و بازگشت شرایط به وضعیت عادی، برگشتپذیر است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایکنا ، تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 3715449 ، www.iqna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
با دلایل الکی دارن مردم رو محدود می کنن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
بایدبیایم و فرهنگ نظارت و عدم استفاده کودکان از فضای مجازی قبل از یک سن خاص رو جا بندازیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین