پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
بیش از نیمی از ساعات نشست امروز بهارستان‎نشینان به جلسه غیر علنی گذشت؛ جلسه‌ای که در آن نمایندگان، میزبان ظریف، عراقچی و شمخانی بودند.

شعارسال: در دقایق نخست جلسه امروز خبرنگاران، عکاس ها و فیلمبرداران از جایگاه همیشگی خود در پارلمان بیرون آمدند؛ در پشت سر آنها بسته شد و از همان ساعت 9 صبح که نمایندگان خود را به صحن رساندند جلسه غیر علنی شد. حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه حکایت از این داشت که موضوع جلسه نمی تواند بی ارتباط با مسئله برجام باشد. آنچه عجیب بود، صدای داد و فریادی بود که گاهی از پشت درهای بسته بلند می شد.

نمایندگان یک به یک از صحن بیرون آمدند از هر کسی پرسیدیم در جلسه چه می گذشت یا با محافظه کاری تمام جواب می داد یا سعی می کرد از زیر پاسخ فرار کند. اما آنچه فرجالله رجبی نماینده مردم شیراز و جلال میرزایی نماینده مردم ایلام می گفتند نشان داد که موضوع بحث برجام بود و باید و نبایدهایی که در این رابطه وجود دارد. رجبی تنها به گفتن یک جمله که «این تنها جلسه غیر علنی به درد بخور و مفید بود» اکتفا کرد.

اما میرزایی گفت: در این جلسه ظریف گزارشی درباره مذاکرات ایران و اروپا ارائه کرد و گفت که که اروپا حاضر است منافع ما را تامین کند و از این منظر می توان برجام را با اروپا ادامه داد. شمخانی هم گزارشاتی درباره لوایح مجلس در رابطه با موضوع پولشویی و FATF ارائه کرد که توانست نظر مساعد مجلسی ها را تا حدود زیادی جلب کند.

مذاکره بر سر برجام

صحبت های جسته و گریخته دیگری درباره این جلسه مطرح شد تا اینکه بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز به میان خبرنگاران آمد و از جزئیات این جلسه سخن گفت. او بیان کرد: در این جلسه ظریف و عراقچی از چند و چون مذاکره با اروپایی‌ها صحبت کردند و تضامینی که باید بعد از خروج آمریکا از برجام گرفته شود را بیان کردند. البته این موارد هم اکنون در حال مذاکره است و هیچ چیز قطعی و نهایی نشده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آن چیزی که خواست نمایندگان مجلس است حفظ منافع ملی و ایستادگی برای مواضع مردم و توصیه‌های مقام معظم رهبری است که در این زمینه 11 نفر از نمایندگان اظهارنظر کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لوایح چهارگانه مرتبط با FATF توضیح داد: بحث بعدی که در نشست غیرعلنی مطرح شد، لایحه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم بود. موضوعی که در این زمینه مطرح شد این بود که آیا این لوایح ما را به FATF می رساند یا خیر که آقای شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید داشت این لوایح ارتباطی با FATF ندارد و بیان داشت که این لوایح چهارگانه جدا از FATF است.

ماجرای داد و بیدادها چه بود؟

دلخوش درباره دادو بیدادهای اعتراضی که از جلسه غیرعلنی مجلس شنیده می شد، گفت: مباحث مختلف و پراکنده ای در این جلسه مطرح شد و طبیعی است موضوعات هم موافقانی دارد و هم مخالفانی که گاهی در این میان صدای اعتراضات بلند شد. برخی اعتراض داشتند که در ماجرای برجام دولت و وزارت خارجه بد عمل کرده اند و طبیعتا برخی هم به این صحبت اعتراض داشتند و مطرح می کردند که وزارت امور خارجه به خوبی در این حوزه ظاهر شده است.

علی مطهری نیز که امروز میان خبرنگاران آمد تا پاسخگوی سوالات آنها باشد درباره داد و بیدادهای جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: تقابل شدیدی بود، حتی در ابتدای جلسه داد و بیداد زیادی کردند، نهایت منطق یک طرف قوی‌تر بود و تا حدی مخالفان قانع شدند ولی به هر حال برخی از آنها هیچگاه قانع نمی‌شوند.

وی این جلسه را تعدیل‌کننده تقابل‌ها با لوایح سه ‌قلو دانست و گفت: برخی از مخالفان دلیل اصلاح این قانون را می‌پرسند و می‌گویند که ما می‌خواهیم بر اساس نظر کشورهای غربی رفتار کنیم، حال اینکه این قانون به دنبال تعریف مصادیق تروریسم است، نه اینکه چه گروه‌هایی تروریسم هستند. آنها یک ایراد شکلی به قانون مصوب مجلس گرفتند که باید اصلاح کنیم،‌ این اصلاح ضرری به گروه‌های مقاومت وارد نمی‌کند. ‌در این لوایح آمده که مصادیق تروریسم را شورای عالی امنیت ملی تعریف می‌کند، پیوست تفصیلی هم به آن اضافه شده تا همه درهای تخریب این لوایح را ببندند چون این لوایح مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری گسترش ، تاریخ انتشار: 30اردیبهشت1397 ، کدخبر: 32779: www.gostaresh.news


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین