پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
مدیرعامل فرابورس با بیان این که 64 شرکت در نوبت عرضه از طریق سامانه «مذاکره ادغام و تملیک» هستند، گفت: 21 شرکت بنیاد تعاون ناجا، 38 شرکت شستا (تامین اجتماعی) و یک شرکت بانک سپه از جمله بخش هایی است که از طریق سامانه یاد شده به فروش می رسند.

شعار سال: امیر هامونی سه شنبه در نشست خبری راه اندازی سامانه «مذاکره ادغام و تملیک» در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره شمار شرکت هایی که قرار است در قالب طرح خروج از بنگاه داری نهادهای نظامی، بانک ها و نهادهای اقتصادی واگذار شوند، گفت: بنیاد تعاون ناجا تاکنون 21 شرکت را وارد سامانه «مذاکره ادغام و تملیک» کرده که پنج شرکت وارد مرحله قرارداد شده است.

وی با بیان اینکه مجموع شرکت های در نوبت عرضه به 64 شرکت رسیده است، افزود: 38 شرکت نیز توسط شستا و یک شرکت نیز توسط بانک سپه عرضه می شود.

هامونی به وضعیت بازار فرابورس نیز اشاره کرد و گفت: شاخص بورس اکنون به حدود یک هزار و 107 واحد رسیده که از ابتدای امسال تاکنون رشد یک دهم درصدی داشته است.

به گفته وی، ارزش بازار فرابورس با رشد 4.4 درصدی به 153 هزار میلیارد و ارزش معاملات فرابورس نیز از ابتدای امسال تاکنون با رشد دو درصدی به هفت هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.

هامونی درباره بازار سوم فرابورس که سامانه «مذاکره ادغام و تملیک» نیز در آن راه اندازی شده است، گفت: بازار سوم مربوط به شرکت هایی است که در فرابورس پذیرفته نشده اند و سهامدار می خواهد آن را به صورت یکجا واگذار کند.

وی افزود: تاکنون 401 نوبت، عرضه عمده در بازار سوم انجام شده که البته برخی شرکت ها چندین بار عرضه شده اند.

مدیرعامل فرابورس اضافه کرد: در مجموع، در این بازار، 103 میلیارد سهم عرضه و حدود 20 هزار میلیارد تومان معامله انجام شده است.

هامونی با یادآوری دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای واگذاری اموال مازاد بانک ها و شرکت های دولتی گفت: در مسیر تحقق این دستور، تابلوی مذاکره ادغام و تملیک در فرابورس ایجاد شد که در آن، شاهد واگذاری اموال شرکت های بیمه و بانک ها هستیم.

وی با بیان اینکه این بازار به شفافیت عرضه ها کمک می کند، ادامه داد: برای عرضه این شرکت ها در خارج از بورس، باید معادل چهار درصد ارزش اسمی این شرکت ها به عنوان مالیات پرداخت شود، اما در صورت عرضه در بورس، فقط معادل نیم درصد ارزش معاملاتی به عنوان مالیات پرداخت می شود.

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: مسئولیت فرابورس در معاملات این شرکت ها، کشف قیمت و شفاف سازی فرایند معاملات است که البته در حال متنوع سازی روش های کشف قیمت هستیم.

هامونی درباره تایید صلاحیت خریداران نیز افزود: عدم سابقه محکومیت اقتصادی و مالی و عدم سوءپیشینه از ملزومات، خریداران این سامانه است.

** سهام شرکت های شستا به 40 درصد کاهش می یابد

مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز در این نشست گفت: قرار است از همه شرکت های تحت کنترل خارج شده و میزان سهم خود را به40 درصد برسانیم.

وی افزود: تلاش می کنیم از طریق عرضه شرکت ها از طریق این سامانه، برای خریداران معافیت مالیاتی ایجاد کرده و برای آنها مشوق ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه همه نهادهای دولتی و بانک ها باید از شرکت های تحت کنترل خارج شوند، گفت: مشکل اصلی، نقدینگی لازم برای این خرید این شرکت هاست.

لطفی اضافه کرد: بحث چابک سازی در کنار خروج از بنگاهداری نیز از فعالیت های در دست اجراست که تاکنون چهار بنگاه را نیز ادغام کرده ایم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یادآور شد: برنامه ریزی کرده ایم امسال از حدود 95 شرکت کم بازده، زیانده و کوچک مقیاس شستا خارج شویم.

وی گفت که درآمد حاصل از فروش بنگاه های تامین اجتماعی در توسعه طرح های بزرگ به کار گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه شستا هفت تا 10 درصد ارزش بازار سرمایه را در اختیار دارد، گفت: برنامه ای برای عرضه های خارج از فرابورس نداریم.

به گزارش ایرنا، سامانه «مذاکره ادغام و تملیک» برای عرضه شرکت های خارج از بازار سرمایه در فرابورس راه اندازی شده است.

براین اساس، در بازار سوم فرابورس امکانی ایجاد شده که شرکت های خارج از بازار سرمایه بر اساس قوانین معاملاتی سهام شرکت های بازار سرمایه امکان معامله سهام خود را داشته و از امتیازهایی مانند معافیت مالیاتی برخوردار شوند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 8 خرداد 97، کد مطلب: 82929286، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین