پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آبان ماه ۱۳۹۵ برگزار می‌شود و در این میان یکی از موضوعاتی که کاندیداهای این انتخابات ناگزیر به اتخاذ موضع در قبال آن هستند، سند برجام است؛ سندی که باراک اوباما آن را در زمره افتخارات خود در عرصه سیاست خارجی قلمداد می‌کند.

شعارسال: هیلاری کلینتون و برنی سندرز از حزب دموکرات و دونالد ترامپ، تد کروز و مارکو روبیو از حزب جمهوری خواه از جمله کاندیداهایی هستند که برای راهی یابی به کاخ سفید امید دارند و هرکدام از آن ها در میتینگ ها و مناظره های انتخاباتی شان، با شدت و ضعف علیه برجام موضع گیری کردند.

*ترامپ:به صراحت به ایرانیها می گویم پولتان را برنمی گردانیم

دونالد ترامپ نامزد پرحاشیه و جنجالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برجام را قراردادی وحشتناک خوانده و در یک برنامه تلویزیونی در شبکه "ان بی سی" پیرامون مذاکرات هسته ای گفته که "من اگر مسئول مذاکرات بودم به صراحت به ایرانی ها می گفتم که ما هرگز پول شما را به شما باز نخواهیم گرداند. ما هرگز یکصد و پنجاه میلیارد دلار را به شما باز نخواهیم گرداند و شما هرگز این پول را دریافت نخواهید کرد. این اولین چیزی بود که به آنها می گفتم. دومین مطلب این است که قبل از شروع مذاکرات به آنها می گفتم که شما باید سه زندانی ما که اکنون تعدادشان به چهار نفر رسیده است را به ما بازگردانید. زمانی که مذاکره شروع شده بود تعداد زندانیان ما در آنجا سه تا بود اما اکنون به چهارنفر رسیده است. من به آنها می گفتم که باید بدون هیچ پرسشی این افراد را به ما بازگردانید. من به آنها می گفتم که شاید شما به این افراد نیاز نداشته باشید، اما این افراد از جنبه روانی برای ما خوب هستند و به ما کمک می کنند تا درکنار هم به توافقنامه بهتری دست یابیم که این برای شما هم خوب است! اما من به آنها به صراحت می گفتم که شما هرگز به یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول تان دست نخواهید یافت".

*کلینتون: حمایت مشروط از برجام

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در آگوست ۲۰۱۵ در میتینگ انتخاباتی خود در ایالات آیوآ، با بیان اینکه رئیس جمهور بعدی باید از توافق هسته ای که با میانجیگری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بدست آمده حمایت کند و همچنان پیامی قاطع به ایران بفرستد، گفت: «ما به مقابله با ایران در خصوص موضوعات حقوق بشر و تروریسم ادامه می دهیم و اشتباه نکنید، ما هرگز اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند».

*کروز: برجام را ریزریز می‌کنم

تد کروز سناتور تگزاسی و یکی از برجسته ترین کاندیداهای جمهوری خواهان گفته است: "بهتراست باور کنید اگر من بعنوان رئیس جمهور انتخاب شوم درروزهای اول کاری خود برگه های این توافق بد را ریز ریز می کنم".

*سندرز: من رئیس جمهور شوم، برجام پابرجا نخواهد ماند

برنی سندرز هم حزبی اوباما برخلاف هیلاری کلینتون، برجام را برنتافته است و در یک میتینگ انتخاباتی اعلام کرده است: " من فکر می کنم این یک توافق نبوده است زیرا به نظر من باید یک قانون مصوب می بود و کنگره آنرا تایید می کرد این تنها یک توافق دولتی است، به این معنی که بعد از رفتن این رئیس جمهور(اوباما) پابرجا نمی ماند. اصلا ، صفر درصد و اگر من رئیس جمهور بعدی باشم به این معنی است که دیگر (توافق با ایران) پابرجا نخواهد ماند."

*روبیو: تهدید نظامی را جایگزین برجام می‌کنم

مارکو روبیو سناتور جنگ طلب ایالت فلوریدا که به دلیل شکست از ترامپ در ایالت خودش(فلوریدا) از کاندیداتوری انصراف داده، در دوران مبارزات انتخاباتی اش پیرامون برجام گفته بود: "این یک قانون مصوب نیست، هیچ الزامی برای اجرای این قانون توسط دولت بعدی نیست در اولین روز کاری خودم (بعنوان رئیس جمهور) هر کاری اوباما انجام داده را لغو می کنم مجددا تحریم ها را اعمال می کنم و به کنگره می‌روم تا تحریم ها را افزایش دهم و ما موضعمان را با یک تهدید نظامی باز می گردانیم."

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از جامعه خبری الف ، تاریخ انتشار خبر 08 فروردین 1395، کدمطلب: 341073 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین