وی با بیان اینکه خودروسازهای ما خودرو را گران در اختیار مردم میگذارند، ادامه داد: خودروسازها وامهایی را گرفتهاند که میخواهند آن را با فروش خودروها بازپس دهند اما بهتر است آنها زمینهای تهران و بانکهای خود را بفروشند و مستقیما بدون حضور واسطه و دلال از قطعهسازان داخلی قطعهها را تحویل بگیرند.
نماینده مردم ارومیه با تأکید بر اینکه چه لزومی دارد خودروسازها به کارهای بانکداری و زمینداری مشغول باشند، بیان کرد: با خرید نقدی قطعههای داخلی 30 درصد قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.
قاضیپور ادامه داد: پیش از این سایپا و ایران خودرو پولهایی را به حوزه فوتبال دادهاند و حال میخواهند آن را از مردم پس بگیرند، مگر آنها وزارت ورزش هستند که چنین پولهایی را صرف فوتبال میکنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه خودروسازها باید برای کاهش قیمت خودرو همه هزینههای جانبی را قطع کنند، گفت: از ابتدا تاکنون ما بر سر قیمت خودرو مشکل داشتهایم، 60 هزار خودرو در پارکینگ سایپا و 30 هزار خودرو در پارکینگ ایران خودرو وجود دارد تنها برای آنکه آنها بگویند ما کمبودی نداریم.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک ارزش قطعات منفصله خودروهای سبک شامل سواری و وانت معادل 1.3 میلیارد دلار و ارزش کامل خودروهای وارداتی معادل 14.2 میلیارد دلار در سال 96 بوده است.
نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه واردات قطعات بیش از خودرو در سال 96 بوده است، گفت: در سالهای بین 91 تا 95 ارزش واردات خودرو بیش از این مبلغ بوده است.
قاضیپور تأکید کرد: ایرانخودرو و سایپا با دلار 3 هزار و 200 تومانی خودروهای خود را ساختهاند، لذا باید با همان قیمت به مردم هم تحویل دهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه پیش از این در ازای واردات هر خودرو، دو خودروی فرسوده اوراق میشد، افزود: این اوراقیها خوراک اولیه ذوب آهن و فولاد مبارکه بودند که اکنون با قطع این اقدام این کارخانهها در تأمین مواد اولیه خود دچار مشکل شدهاند.
قاضیپور تأکید کرد: دولت باید بر اساس طرح جامعی بار دیگر در ازای واردات خودرو، تعدادی خودروی فرسوده را اوراق کند تا در کنار آن مصرف بنزین کاهش و کیفیت خودروها بالا رود، همچنین بتوان خودرو را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 27خرداد 1397 ، کدخبر:6565543 ،www.yjc.ir